تبیان، دستیار زندگی
نگی آثار ملی دفاع مقدس را در مناطق جنگی ثبت می کند  کارشناس شورای بسیج میراث فرهنگی گفت : سازمان میراث فرهنگی اقدام به ثبت آثار ملی دفاع مقدس درمناطق جنگی کرده است " منوچهر خمرلو " در نمایشگاه " حماسه دلاو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان میراث فرهنگی آثار ملی دفاع مقدس را در مناطق جنگی ثبت می کند

کارشناس شورای بسیج میراث فرهنگی گفت : سازمان میراث فرهنگی اقدام به ثبت آثار ملی دفاع مقدس درمناطق جنگی کرده است " منوچهر خمرلو " در نمایشگاه " حماسه دلاوران معراج " درگفت وگو با ایرنا گفت : یکی از پل های آبادان با حفظ آثاز تخریبی زمان جنگ ، در زمره آثار ملی جنگ ثبت شده است . وی گفت : این سازمان بیش از70 اثر هنری از تابلو های مینیاتور ، معرق ، سفال ، سرامیک ، زری بافی ، و منبت روی چوب در نمایشگاه " حماسه دلاوران معراج " شرکت کرده است . این نمایشگاه به مناسبت هفته دفاع مقدس و با وسعتی بیش از 20 هزار متر مربع از سوی ناحیه بسیج وزارتخانه ها ، ادارات ، بسیج ناحیه غرب تهران و مشارکت سازمان ها و نهادهای دولتی برپا شده است . این نمایشگاه در سه محور فضاسازی نمادین جنگ ، دستاوردهای دولت در هشت سال دفاع مقدس و آثار تجسمی برپا شده که دستاوردهای دولت  در 210 غرفه و آثار تجسمی نیز در 72 غرفه به نام 72 ارزش حاکم در دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است . گفتنی است که این نمایشگاه

تا هشتم مهرماه

هر روز

از ساعت

9 تا 22

پذیرای علاقه مندان است .

یک منتقد سینما : حاتمی کیا با عکاسی درجنگ ، آثار اجتماعی بدیعی خلق کرده است .

یک منتقد سینما گفت : حاتمی کیا با استفاده از دوربین عکاسی درجنگ بجای استفاده از اسلحه در رویارویی با دشمن ، موفق به خلق آثار اجتماعی بدیعی شده است .

به گزارش ایرنا ناصر صفاریان در همایش یکروزه با عنوان نگرشی اجتماعی بر آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در" فرهنگسرای مهر " کاشان آثارسینمای جنگ حاتمی کیا را در قالب سینمای قصه گویان و سینمای ساختاری عنوان کرد . وی افزود : حاتمی کیا با بیان شرایط جهانی و در نظر گرفتن یک کشور خاص ، سینمایی ساختاری و نشانه شناسی به سینماگران عرضه می کنند .

داوود میرباقری

: می‌گویند ساخت مجموعه‌

"

سلمان فارسی

"

فعلا مقدور نیست

داوود میرباقری ، به زودی ساخت سریال تلویزیونی جدیدی را با نام موقت"مختارنامه " به تهیه‌كنندگی محمود فلاح، آغاز خواهد كرد.

به گزارش ایسنا، این مجموعه ، پنجمین سریال تلویزیونی میرباقری است که  پس از سریال‌های"حكایت مسافر گمنام " ،" گرگ‌ها" ،"رعنا " و"امام علی(ع)"كار بازبینی فیلمنامه‌ آن از اوایل فروردین ماه امسال آغاز شده است.

داوود میرباقری ، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا ، درباره‌ چگونگی شكل‌گیری مقدمات ساخت"مختارنامه "  گفت: پس از تعطیلات نوروز امسال، محمود فلاح، متن فیلمنامه توابین را برای مشاوره درباره‌ انتخاب كارگردان به من ارایه كرد در حالیكه من منتظر به نتیجه رسیدن فیلمنامه‌ سلمان فارسی بودم او به من گفت كه تولید"سلمان " بنا به گفته مسوولان سازمان فعلا مقدور نیست و برای راه اندازی این پروژه ،  نیاز به فرصت بیشتری است ولی در حال حاضر امكان تولید سریال توابین وجود دارد.

وی افزود: به این ترتیب، ساخت مجموعه سلمان فارسی كه بخش اول قرارداد نگارش و تحقیق آن نیز اجرا شده بود به آینده موكول شد.

كارگردان سریال رعنا، درباره شكل گیری متن اولیه مختارنامه گفت : حدود ده سال قبل در زمان ساخت سریال امام علی ( ع ) ، محمد ابراهیم سلطانی فر نیز مشغول تحقیق برای نگارش این فیلم نامه بود . متن نوشته شده توسط وی به لحاظ تاریخی كاملا مستند بود و این

مساله فضای تاریخی دوره مورد نظر را برای ما قابل لمس كرد اما فیلمنامه به جهت تفاوت‌هایی كه با معیارهای ذهنی من دارد به بازنویسی اساسی نیازمند است .

وی با بیان این مطلب كه فیلمنامه‌ این مجموعه سه بار توسط حسن میرباقری، محمد بیران وند و خود او بازنویسی شده است گفت: متن فعلی تنها از جهت حوادث مستند تاریخی با متن قبلی مشترك است و از لحاظ دراماتیك، متن پخته‌تری است و به معیارهای دراماتیكی مورد من نیز نزدیك ‌تر است.

میرباقری درباره‌ جزئیات فیلمنامه گفت: فیلمنامه در پنج دفتر كه هر یك شامل 4 قصه هستند نوشته شده دفتر اول شامل داستان‌های: كوشك سفید، نام‌ها و نامه‌ها، ما اهل كوفه و راه‌ها و رویاها است. دفتر دوم نیز شامل قصه‌های: كعبه مطلا، آتش در كعبه، نهضت توابین و پیر شده در جوانی است. در دفتر سوم قصه‌های: سردار دلدل سوار، برفراز بام‌ها، سبز و سفید و سرخ و بر بال فرشتگان روایت می‌شود. در دفتر چهارم قصه‌های: عروس قلابی، زنده بگور، دام مكافات و مترسك به تصویر كشیده می‌شود و دفتر پنجم نیز حاوی قصه‌های: ام‌الفتنه، دولت مستعجل، دلیران ایران و كوشك سرخ است.

وی افزود: داستان مجموعه از زمان خلافت امام حسن (ع) آغاز می‌شود و با مرور صلح امام حسن (ع)، وقایع عاشورا و ... به حكومت عبدالملك مروان منتهی می‌شود كه در مجموع،مقطعی حدودا هجده ساله به تصویر كشیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، كارگردان سریال"حكایت مسافر گمنام " در پاسخ به این سوال كه پرداختن به شخصیت مختار از لحاظ تاریخی چه اهمیتی دارد گفت: نهضت مختار اولین نهضت شیعیان بعد از واقعه عاشورا است كه به پیروزی می‌رسد البته قیام توابین نیز در همین دوره در تاریخ وجود دارد كه انگیزه آنها از قیام علیه حكومت وقت، جبران سستی در زمان عاشورا بود.قیام توابین در نهایت با شهادت آن‌ها خاتمه می یابد اما مختار معتقد بود ، باید علیه حكومت یزید جنگید و پیروز شد تا انتقام خون امام حسین (ع) گرفته شود. این قیام، اولین قیام پس از عاشورا است كه به پیروزی می‌رسد و رهبر چنین حكومتی، قطعا فردی هوشمند و سیاستمدار است. از سوی دیگر مختار، تحول و سیر شخصیتی خاصی را طی می كند او ابتدا، مخالف قیام امام حسین (ع) به آن شكل بود و معتقد بود امام حسین (ع) با شهادت خود در كربلا، بهترین راه موجود را انتخاب نكرد، اما در نهایت وقتی در شرایط مشابه امام حسین قرار می گیرد، همان راهی را انتخاب می‌كند كه امام حسین (ع) انتخاب كرده بود یعنی راه شهادت.

كارگردان سریال"امام علی " ضمن اشاره به جذابیت‌های دراماتیكی متن"مختارنامه " درباره لایه‌های زیرین اثر نیز این‌گونه توضیح داد: همیشه ارزش دراماتیك و محتوای اثر را مكمل هم دانسته‌ام. معتقدم بدون یكی از این دو، دیگر کارچندان جذابیتی ندارد. به همین دلیل دركنار جذابیت‌های معتدد دراماتیك قصه، در لایه‌های زیرین اثر، مسایل فكری و اعتقادی متعددی مطرح می‌شود. از بعد سیاسی، قیام مختار، تفكر علویان و ادعای شیعیان درباره حكومت را مطرح می‌كند. از سوی دیگر متن فعلی در كنار این گونه مسایل، حاوی نكات متعددی در زمینه هویت، ایمان، عشق ومفاهیم این گونه است كه امیدواریم این لایه‌های با ارزش، در مقابل دوربین نیز خوب اجرا شود.

به گزارش ایسنا ، با پایان بازنویسی فیلم‌نامه‌"مختارنامه " متن آن جهت مطالعه و اعلام نظر، به شورای طرح و برنامه معاونت سیما و مجیدرضا بالا، مشاور و ناظر كیفی پروژه ارایه شده است كه پس از دریافت نظرات آنها، پیش تولید سریال آغاز خواهد شد.

قرارداد نگارش و تولید این سریال نیز به شیوه 35 میلی‌متری فعلا با معاونت سیما منعقد شده كه پس از تشكیل"مركز سیما فیلم " به این فیلم منتقل خواهد شد.

شایان ذکر است که ، آخرین فعالیت داوود میرباقری، اجرای نمایش صحنه‌ی"مجلس زن كشی " در اواخر سال 80 بود.

برنامه‌ دوره پاییزه "سینما تك " موزه هنرهای معاصر تهران اعلام شد

روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران با اعلام این خبر افزود: طی 3 ماه آینده فیلم‌های برجسته سینمای ایران و جهان در پنج بخش آثار پیشگامان سینما، یك فیلمساز یك نگاه، فیلم های كوتاه و مستند، سینمای ایران و سینمای معاصر جهان روزهای شنبه و پنج شنبه راس ساعت 16 در سالن سینما تك این موزه به نمایش درخواهد آمد.

بنابراین گزارش طبق اعلام سینماتك ، فیلم باد ما را خواهد برد ساخته عباس كیارستمی به همراه فیلم‌های آوا‌ز‌های سرزمین مادری‌ام و ایستگاه متروك به ترتیب به كارگردانی بهمن قبادی و علیرضا رییسیان در تاریخ‌های چهارم، ششم و یازدهم مهرماه سال جاری در معرض نمایش قرار خواهند گرفت. شایان ذكر است فیلم ده ساخته عباس كیارستمی قرار بود روز پنجشنبه 4 شهریورماه 81 نمایش داده شود كه به دلیل نبود نسخه‌ای از این فیلم در تهران نمایش آن به زمان دیگری موكول گردید.

همچنین سینماتك در بخش بررسی سینمای جهان فیلم های اینك آخرالزمان ( فرانسیس فورد كاپولا)، در ستایش عشق (ژان لوك گدار)، اتاق پسر (نانی مورتی)، دیگران (آلخاندرو آمنابار) و قول (شون پن) را به صورت 35 میلی متری و با زیرنویس فارسی نمایش می‌دهد.

نمایش فیلم‌هایی از چارلی چاپلین، بن تروپن، ژاك تاتی در بخش آثار پیشگامان سینمای كمدی و بررسی فیلم‌های اینگمار برگمن همراه با جلسه نقد و بررسی با حضور منتقدین سینمایی نیز از دیگر بخش‌های برنامه دوره جدید سینماتك است.

این گزارش حاكیست در پایان دوره شانزدهم تعداد 7 فیلم كوتاه و مستند به انتخاب كامران شیردل  از فیلمسازان ایرانی به نمایش درخواهد آمد. علاقمندان می توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 8955753 ( سینما تك موزه) تماس حاصل نمایند.

آخرین ساعات پایانی زندگی حضرت عیسی مسیح ( ع ) بر پرده سینمایی می نشیند

ساعات پایانی زندگی حضرت عیسی مسیح ( ع ) در فیلمی به نام " اندوه " به کارگردانی " مل گیبسون " هنر پیشه و سینما گر آمریکایی به تصویر کشیده می شود .

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، مل گیبسون ، در نشست یکروزه شهر سینمایی چینه چیتا در شهر رم پایتخت ایتالیا ، ضمن معرفی فیلم " اندوه " گفت : هدف از ساختن این فیلم ، بیان واقعگرایانه آخرین ساعات زندگی حضرت عیسی مسیح ( ع ) است . وی همچنین اظهار داشت : تاکنون تلاش های بسیاری برای بیان تصویری از زندگی عیسی مسیح ( ع ) انجام شده اما داستان این فیلم ها زیاد قابل باور نیست . فیلم " اندوه " از دوماه آینده در ایتالیا آغاز می شود .