تبیان، دستیار زندگی
فریدون زندی هافبک ملی پوش تیم فوتبال استیل آذین ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندی: عاشق فوتبال بودم

زندی هافبک تیم فوتبال استیل آذین

فریدون زندی اولین سال حضورش در فوتبال ایران را با پیراهن استیل آذین پشت سر می گذارد. علاقه مندان به فوتبال ایران در گذشته او را با بازی هایش در تیم ملی می شناختند، ولی حالا فرصتی پیش آمده تا زندی در لیگ برتر ایران بازی کرده و توانایی هایش را نشان دهد. او هنوز به زبان فارسی تسلط کامل ندارد و همین مساله باعث شده تا صحبت کردن با زندی مشکلات و جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. بازیکنی که از انتخاب تیم ملی ایران برای انجام بازی های ملی اصلاً  ناراحت و پشیمان نیست و علاقه خاصی هم به غذاهای ایرانی بخصوص قورمه سبزی و کباب دارد. کسی که دوست دارد روزی با پیراهن تیم ملی در جام جهانی فوتبال بدرخشد و برای ایران افتخار کسب کند.

چطور شد که تصمیم گرفتی در لیگ ایران بازی کنی؟

این یک تصمیم شخصی بود. من دوست داشتم بیایم و در ایران بازی کنم به همین دلیل آمدم. باید می آمدم و در کشوری که متعلق به آن هستم، بازی کنم. همیشه دوست داشتم فضا و جو فوتبال ایران را تجربه کنم.

این احساس چگونه برای تو ایجاد شد؟

وقتی با پیراهن تیم ملی در ورزشگاه آزادی بازی می کردم، احساس و هیجان طرفداران فوتبال را درک می کردم. آنها خیلی پرشور و گرم بودند و احساسات خودشان را خیلی راحت نشان می دادند. به همین دلیل دوست داشتم این فضا را بیشتر تجربه کنم و به همین دلیل تصمیم گرفتم به ایران بیایم.

این شایعه هم وجود دارد که چون در فوتبال اروپا به بن بست رسیده بودی، تصمیم گرفتی به ایران بیایی. چنین فرضیه ای صحت دارد؟

من نمی دانم این شایعات از کجا درست می شود، اما چیزی که برای من جالب است این که در فوتبال ایران شایعات زیادی به وجود می آید، ولی هیچ وقت معلوم نیست این شایعات را چه کسانی درست می کنند و چه هدفی از آن دارند. من به خاطر علاقه ای که به ایران داشتم تصمیم گرفتم در لیگ برتر بازی کنم و این یک تصمیم کاملاً شخصی بود.

یعنی در فوتبال اروپا به بن بست نرسیده بودی؟

اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. من می توانستم به کارم در اروپا ادامه بدهم، اما دوست داشتم فضای فوتبال ایران را از نزدیک تجربه کنم، حتی برای یک فصل و همین اتفاق هم افتاد.

زندی در تیم ملی

حالا فضای فوتبال در ایران را چطور ارزیابی می کنی؟

به نظر من فوتبال در خون ایرانی ها و هواداران فوتبال در ایران وجود دارد. واکنش هواداران در ایران به فوتبال برای من خیلی جالب است. وقتی تیم می برد همه خوشحال و راضی هستند، اما وقتی تیم مساوی می کند یا می بازد، همه ناراحت و افسرده می شوند، حتی گریه هم می کنند. وقتی در این فضا بازی می کنید، همیشه دوست دارید برنده باشید و نفر اول و به همین دلیل بازیکن همیشه انگیزه دارد. من هم دوست داشتم در این شرایط بازی کنم.

قبل از حضور در استیل آذین بحث پیوستن تو به پرسپولیس هم مطرح شد. با آنها هم مذاکره کرده بودی؟

بله، مذاکرات مقدماتی انجام شد و توافقاتی هم بود، اما در نهایت تصمیم گرفتم برای استیل آذین بازی کنم.

چرا استیل آذین را انتخاب کردی؟ بحث مالی بود یا مساله دیگری وجود داشت؟

وقتی بحث پرسپولیس تمام شد، پیشنهاد استیل آذین مطرح شد و من با آنها مذاکره کردم و چون با رئیس باشگاه یعنی آقای هدایتی به توافق رسیدم، این تیم را انتخاب کردم.

پول در این انتقال چقدر مهم بود؟

پول همیشه مهم است. بخصوص برای فوتبالیست ها چون در یک سن محدود می توانند بازی کنند. شغل ما فوتبال است و همیشه پول برای تصمیم گرفتن تاثیر دارد. نمی توانم بگویم که پول تاثیری در این قرارداد نداشت.

حالا از انتخابی که کرده ای، راضی هستی؟

استیل آذین تیمی است که تازه به لیگ برتر آمده و بسیاری از بازیکنان تیم اولین بار است که کنار هم بازی می کنند. ما شروع خوبی در لیگ داشتیم و می شود گفت که راضی کننده بوده، اما کاملاً خوب نیست و باید بهتر کار کنیم.

می توانید به عنوان مدعی در لیگ نهم مطرح باشید؟

خیلی سخت است. هیچ گاه نباید از تیمی که تازه به لیگ برتر آمده، انتظار داشت که در سال اول مدعی باشد، اما استیل آذین بازیکنان خوبی دارد و پتانسیل بالایی در تیم دیده می شود و این چیزها امیدوار کننده است. ما تلاش می کنیم تا خوب بازی کنیم و نتایج قابل قبولی بگیریم، اما مدعی بودن برای ما خیلی سخت است ولی در فوتبال غیرممکن وجود ندارد.

فریدون زندی

خودت به کسب عنوان قهرمانی در این فصل امیدوار هستی؟

من به موفقیت تیم در این فصل امیدوار هستم. هدف ما کسب سهمیه آسیایی است. ممکن است کمی با واقعیت فاصله داشته باشد، اما اگر تلاش کنیم می توانیم به این هدف برسیم.

حمید استیلی را چطور مربی ای دیده ای؟

استیلی خیلی جوان است، اما تجربه دارد. او در پرسپولیس و تیم ملی بازی کرده و با مربیان بزرگی کار کرده است. او هم مثل استیل آذین اولین بار است که نفر اول است و چنین تجربه ای را به دست می آورد.

فکر می کنی مشخصه مهم کار استیلی چیست؟

او ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کرده و همدیگر را خوب درک می کنیم. ارتباط مربی و بازیکن در فوتبال خیلی مهم است و این مساله در استیل آذین وجود دارد.

خیلی ها معتقدند که علی کریمی همه کاره تیم است و اگر او نباشد، مشکلات زیادی برای استیل آذین به وجود می آید. این حرف را قبول داری؟

علی کریمی بازیکن خیلی بزرگ و استثنایی است. کریمی رهبر و لیدر تیم ما است و به خوبی تیم را هدایت می کند و بازیکن خیلی تاثیرگذاری است، اما فوتبال یک بازی گروهی است و یک نفر هیچ وقت نمی تواند به تنهایی کاری انجام دهد. همه ما تلاش می کنیم تا تیم موفق باشد، اما نمی توانیم کار علی کریمی را در تیم نادیده بگیریم. به هر حال ستاره ها در فوتبال نقش بسیار مهمی دارند و می توانند در هر لحظه نتیجه یک بازی را عوض کنند.

می توانیم بگوییم فریدون زندی هم ستاره است؟

(خنده) من یک بازیکن هستم و نمی توانم در مورد کار خودم صحبت کنم، بهتر است با کارشناسان تماس بگیرید و این سوال را از آنها بپرسید چون بهتر می توانند به این سوال شما جواب بدهند.

فریدون زندی و علی کریمی

بازی کردن کنار بازیکنی مثل علی کریمی چه ویژگی ای دارد؟

وقتی کنار علی بازی می کنید، شما مطمئن هستید که یک طراح و بازیساز خوب و بزرگ را در کنار خود دارید که هر لحظه می تواند کاری انجام دهد که قابل پیش بینی نیست و هر کسی هم نمی تواند آن را انجام دهد. بازی کردن کنار علی کریمی خوب و لذتبخش است، اما باید هوش بالایی داشته باشید، چون او کارهایی می کند که انتظارش را ندارید و هر لحظه باید آماده این کارها باشید. کارهایی که هر بازیکنی نمی تواند آن را انجام بدهد.

در لیگ امسال چه تیم هایی را مدعی قهرمانی می دانی؟

به نظر من استقلال، ذوب آهن، سپاهان و پیکان تیم های خوبی هستند که می توانند برای قهرمانی رقابت کنند، پرسپولیس هم تیم بزرگی است و می تواند در این رقابت حاضر باشد. چیزی که مهم است این که تیم ها باید در طول فصل خوب کار کنند و نتیجه بگیرند تا در پایان فصل قهرمان شوند.

مشکلات فوتبال ایران را در چه چیزی می بینی؟

ایران استعداد فوتبالی زیاد دارد اما امکانات کم است و کار حرفه ای انجام نمی شود. برای این استعدادهای فراوان باید برنامه ریزی کرد تا نتیجه خوب گرفت، باید کار اصولی و با برنامه باشد ولی متاسفانه امکانات کم است و کار اصولی انجام نمی شود.

در مورد تیم ملی صحبت کنیم. حذف از جام جهانی چه طعمی داشت؟

خیلی تلخ و سخت بود. ما بزرگ ترین تورنمنت فوتبال دنیا را از دست دادیم که می تواند برای فوتبال ایران ضررهای زیادی داشته باشد، شرکت در جام جهانی خیلی مهم است چون آکواریوم فوتبال دنیا است و سرنوشت بازیکنان را عوض می کند، همه فوتبالیست ها دوست دارند در چنین تورنمنتی شرکت کنند ولی متاسفانه این فرصت خوب را از دست دادیم. فرصتی که می توانست آینده فوتبال ما را عوض کند.

کمی به عقب برگردیم. تو می توانستی تیم ملی آلمان را برای حضور در بازی های ملی انتخاب کنی اما ایران را انتخاب کردی. پشیمان نیستی؟

نه، اصلاً به این موضوع فکر نمی کنم چون من یک انتخاب داشتم و آن هم بازی در تیم ملی ایران بود و دیگر نمی خواهم به این موضوع فکر کنم. با توجه به شرایط من تصمیم خودم را گرفتم و حالا هم پشیمان شدن و فکر کردن به گذشته اصلاً منطقی نیست. من باید به آینده فکر کنم و به فکر ساختن آینده ای خوب باشم.

زندی و رونالدو

اما حضور در تیم ملی آلمان می توانست آینده تو را تغییر دهد.

نمی توانیم به صورت مطلق در مورد مساله ای صحبت کنیم چون چیز مطلقی وجود ندارد. در آن شرایط من تصمیم گرفتم و حالا هم خوشحالم که ایران را برای بازی های ملی انتخاب کردم و در تیم ملی ایران بازی می کنم.

حالا با تیم ملی به چه چیزیهایی فکر می کنی؟

دوست دارم با تیم ملی در جام جهانی 2014 حاضر باشم و در این تورنمنت بزرگ شرکت کنم. البته قبل از آن ما جام ملت های آسیا را داریم که حضور در این رقابت ها هم برای من خیلی جذاب است. در این مسابقات ما می توانیم به عنوان یک تیم بزرگ موفقیت های بزرگی به دست بیاوریم.

قطبی اعلام کرده که می توانیم در این مسابقات قهرمان شویم. به نظر تو توانایی قهرمانی در آسیا را داریم؟

ایران تیم بزرگی است. وقتی با تیم های آسیایی بازی می کنیم، در زمین می بینیم که آنها ترس دارند چون تاریخ فوتبال ایران پشتوانه تیم ملی است به همین دلیل باید به آینده تیم ملی خوشبین باشیم.

اگر می خواهیم در جام ملت های آسیا قهرمان شویم باید تیم ملی بازی های تدارکاتی خوبی انجام دهد و با آمادگی کامل به این تورنمنت برویم. به نظر من جام ملت های آسیا می تواند برای ما استارت خوب برای حضور در جام جهانی 2014 باشد. موفقیت در آسیا می تواند دوباره ما را در دنیا مطرح کند و انگیزه بازیکنان را برای حضور در جام جهانی بیشتر کند.

به نظر تو چرا لژیونرهای ایرانی در اروپا کم شده اند؟

ما باید در یک آکواریوم بزرگ مثل جام جهانی باشیم تا دنیا ما را ببیند. اگر می خواهیم در اروپا بازیکنان ما را ببینند، باید در تورنمنت های بزرگ حاضر باشیم، وقتی تیم ملی نمی تواند به جام جهانی برود، باید هم منتظر چنین روزهایی باشیم اما اگر در آفریقای جنوبی حاضر بودیم، حالا شرایط کاملاً متفاوت بود و حداقل 2-3 بازیکن ایرانی به اروپا می رفتند.

به نظر تو بازیکنان ایرانی می توانند در سطح اول اروپا بازی کنند؟

به نظر من بازیکنان ایرانی نشان داده اند که در سطح اول اروپا هستند. مهدوی کیا سال ها در بوندسلیگا بود. هاشمیان، دایی و علی کریمی هم در تیمی مثل بایرن مونیخ بازی کردند، یادتان باشد بایرن مونیخ به هر بازیکنی پیشنهاد نمی دهد و وقتی پیشنهاد بایرن مونیخ مطرح می شود، ادم به پیشنهادات دیگر نمی تواند فکر کند. نکونام و شجاعی هم الان در لالیگا بازی می کنند و ستاره های تیم خودشان هستند.

باید چه کار کنیم تا استعدادهای فوتبال ما در اروپا بهتر دیده شوند؟

فکر کنم باید تبلیغات و ارتباط ما با اروپا بیشتر باشد. باید روی بازیکنان خوب ایرانی تبلیغ شود تا اروپا آنها را ببیند، باید بازی های دوستانه با تیم های خوب اروپایی داشته باشیم تا آنها کیفیت بازیکنان ایرانی را از نزدیک ببینند ولی وقتی نمی توانیم بازیکنان ایرانی را خوب معرفی کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که اروپا آنها را ببیند و جذب کند. به نظر من اگر بازی های دوستانه با تیم های اروپایی بیشتر شود، هم کیفیت تیم ملی بالا می رود و هم بازیکنان ما مورد توجه استعدادیاب های آنها قرار می گیرند.

زندی در کنار افشین قطبی

در حال حاضر بازیکنی در لیگ ایران هست که بتواند در اروپا بازی کند؟

بله، اگر خوب نگاه کنید حداقل 3-4 بازیکن را پیدا می کنید که استانداردهای حضور در اروپا را دارند اما آنها دیده نمی شوند چون تبلیغات خوبی روی آنها انجام نمی شود.

کمی هم در مورد خصوصیات خودت صحبت کنیم. از زندگی در ایران راضی هستی؟

آره، تهران خیلی خوب است و هر جا می روم، مردم خیلی خوب با من برخورد می کنند. همیشه مورد توجه مردم هستم و آنها با مهربانی با من برخورد می کنند.

پس زندگی در پایتخت برای تو لذت بخش است.

بله، واقعاً لذت می برم. وقتی هم در استادیوم ها بازی می کنیم، شور و شوق مردم باعث می شود که انگیزه بازیکنان بیشتر شود، فکر کنم مردم با فوتبال زندگی می کنند. وقتی در خیابان هم هستیم، مردم در مورد فوتبال صحبت می کنند و نسبت به اتفاقات فوتبال واکنش نشان می دهند که برای من خیلی جالب است.

به غذای ایرانی علاقه داری؟

بله، من عاشق قورمه سبزی هستم. کباب را هم خیلی دوست دارم. غذاهای ایرانی آنقدر متنوع هستند که آدم دوست دارد هر کدام از آنها را یک بار امتحان کند.

دوران کودکی فریدون زندی

اگر فوتبالیست نمی شدی، چه شغلی را انتخاب می کردی؟

نمی دانم، تا حالا به این موضوع فکر نکرده ام اما فکر می کنم باز هم دنبال فوتبال می رفتم چون از بچگی به فوتبال علاقه داشتم.

اگر به دوران بچگی ات برگردی، چه خاطره ای یادت می آید؟

(کمی فکر می کند) توپ فوتبال، همیشه با توپ های فوتبال بودم و بازی می کردم. از همان روزها عاشق فوتبال بودم و بازی می کردم و هیچ توپ فوتبالی را از خودم دور نمی کردم.

فکر می کنی روزی دوباره به فوتبال اروپا برمی گردی؟

قطعاً، من دوباره به فوتبال اروپا برمی گردم و در تیم های اروپایی بازی می کنم، دوست داشتم در فوتبال ایران هم بازی کنم که به ایران آمدم و بازی می کنم و یک روزی هم به فوتبال اروپا برمی گردم.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری