تبیان، دستیار زندگی
تجزیه و تحلیل ادوار گوناگون زندگانی پیامبر اكرم(ص) در سومین ویرایش كتاب «فروغ ابدیت» اثر آیت‌الله جعفر سبحانی از سوی موسسه فرهنگی بوستان كتاب به چاپ بیست و هشتم می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«فروغ ابدیت» بر بيست و هشتمين پله مي‌نشيند
فروغ ابدیت

تجزيه و تحليل ادوار گوناگون زندگاني پيامبر اكرم(ص) در سومين ويرايش كتاب «فروغ ابدیت» اثر آيت‌الله جعفر سبحاني از سوي موسسه فرهنگي بوستان كتاب به چاپ بيست و هشتم مي‌رسد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايرآن(ايبنا)، یكى از مقاطع بى‏نظیر تاریخ، دوران حضرت رسول (ص) از تولد تا رحلت ايشان است. در اين زمينه، كتاب‏هاى بسیارى از سوى مسلمانان و غیر مسلمانان نوشته شده است كه متأسفانه در بیشتر آنها، نقایص بی‌شمارى به چشم مى‏خورد.

«فروغ ابدیت» با قلمى روان و گویا، وقایع مهم و اساسى زندگى پیامبر اسلام(ص) را از اساسى‏ترین مدارك تاریخى اسلام نقل كرده و در تجزیه و تحلیل آنها ایرادها و شبهه‏هاى موجود را با دلایل قوى، جواب داده است. «عرب پیش از اسلام»، «نیاكان پیامبر(ص) نخستین جلوه حقیقت»، «افسانه غرانیق»، «معراج از نظر قرآن و حدیث و تاریخ»، «سفیران پیامبر(ع)» برخي از فصول این كتاب را تشكيل مي‌دهند.

در بخشي از اين كتاب آمده است: «فرشته‌ای از طرف خدا مامور شد آیاتی چند به عنوان طلیعه و آغاز کتاب هدایت و سعادت برای امین قریش بخواند تا او را به کسوت نبوت مفتخر سازد. آن فرشته همان جبرئیل و آن روز همان روز مبعث بود.

بی‌شک روبه‌رو شدن با فرشته آمادگی خاصی لازم دارد، تا روح شخص بزرگ و نیرومند نباشد، تاب تحمل بار نبوت و ملاقات فرشته نخواهد داشت. امین قریش این آمادگی را با عبادت‌های طولانی تفکرهای ممتد و عنایات الهی به دست آورده بود. به نقل بسیاری از سیره‌نویسان پیش از روز بعثت خواب‌ها و رویاهایی می‌دید که مانند روز روشن دارای واقعیت بود. پس از مدتی لذت بخش‌ترین زمان‌ها برای او ساعت خلوت و عبادت در حال تنهایی بود. او به همین حال به سر می‌برد تا این که در روز مخصوصی فرشته‌ای با لوحی فرود آمد و آن را در برابر او گرفت و به او گفت :"اقرا" یعنی بخوان. او از آن جا که امی و درس نخوانده بود پاسخ داد که من توانایی خواندن ندارم ...»

این کتاب با بیانی روشن و منابعی معتبر، به توضیح و شرح وقایع و حوادث مهمی از تاریخ زندگانی پیامبر(ص) مي‌پردازد. از ویژگی‌های این نوشتار، انطباق کامل آن با مدارک و اسناد شیعه است. در این کتاب، اوضاع و احوال عرب‌های پیش از اسلام و شبه جزیزه عربستان، نیاکان پیامبر، میلاد، جوانی، بعثت و حوادث سال اول تا یازدهم هجرت پیامبر(ص) همراه با تحلیل به رشته تحرير درآمده‌اند.

این کتاب تنها به ذکر حوادث تاریخی قناعت نمي‌كند بلکه سعی مي‌كوشد به تجزیه و تحلیل لازم درباره علل حوادث گوناگون و نتایج آنها بپردازد.

از عناوین و مباحث مطرح شده در این کتاب مي‌توان «شبه جزیره»، «عربستان یا گهواره تمدن اسلامی»، «عرب پیش از اسلام»، «اوضاع روم و ایران دو امپراطوری بزرگ جهان»، «دوران کودکی پیامبر(ص)»، «از شبانی تا تجارت»، «نخستین جلوه حقیقت»، «نخستین وحی»، «نخستین هجرت»، «محاصره اقتصادی»، «معراج از نظر قرآن و حدیث و تاریخ»، «سفری به طائف»، «تظاهرات نظامی و مانورهای جنگی» و «فتح مکه» را نام برد.

آیت‌الله جعفر سبحانی‌تبریزی، نويسنده اين كتاب، 28 شوال المکرم سال 1347 هجري قمري(20 فروردین 1308 شمسي) در تبریز متولد شد.

او در بخش احياى آثار پيشينيان، تصحيح و تحقيق كتاب‌هاي خطى قبل از قرن هفتم را در دستور كار قرار دارد كه از برخى از آثار چاپ شده وي مي‌توان به «المهذب نوشته ابن براج طرابلسى(400ـ481ق)»، «الجواهر»، «الجامع للشرائع نوشته يحيى بن سعيد حلى (600ـ681ق)»، «العمدة نوشته ابن بطريق حلى»، «اصباح الشيعة بمصباح الشريعة نوشته قطب الدين كيدرى (قرن 6هجرى)»، «اشارة السبق نوشته حلبى»، «اقطاب الدوائر(در تفسير آيه تطهير) نوشته شيخ عبد الحسين(از علماى عصر صفوى)» و «ابانة المختار في أحكام الخيار نوشته شيخ الشريعه اصفهانى (1266ـ1339ق)» اشاره كرد.

كتاب فروغ ابديت نوشته آيت‌الله «جعفر سبحاني» به زبان تركي استانبولي نيز ترجمه شده است.

چاپ بيست و هشتم كتاب «فروغ ابدیت» در شمارگان 5000 نسخه، 1052 صفحه، قطع وزیری و جلد سلفون به زودي روانه بازار نشر خواهد شد.