تبیان، دستیار زندگی
پسر شما دارایی شماست و – مثل هر دارایی و موجودی دیگر – اگر از آن «حفاظت نکرده و تشویقش نکنید،» بعید نیست که به بدهی تبدیل خواهد شد. به همین سادگی!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز تربیت پسر موفق!

پسر

پدران محترم : خود را به جای پسرتان گذاشته و در این جهت، نُه گام بردارید. که البته یکی از گام ها را در این مقاله و بقیه را در مقالات بعد توضیح خواهیم داد.

اگر شما کتاب را بیش از اندازه به چشمانتان نزدیک کنید، فقط ماهیچه های چشمتان را خسته کرده اید و اصلاً قادر به خواندن نخواهید بود. لازم است بین پدر و پسر هم فاصله یی وجود داشته باشد تا پسر بتواند رشد کرده و عاقل ترین باشد!

1- دوست او باشید.

2- فرصت عرضه ی بیشتری به او بدهید.

3- او را مستقل بار بیاورید.

4- از او یک «قهرمان» بسازید.

5- کتاب های خوب بخوانید.

6- دوستان خوبی برای خود برگزینید.

7- از اشتباهات او چشم پوشی کنید.

8- برای او وقت بگذارید.

9- خود را جای او قرار دهید.

پسر شما دارایی شماست و – مثل هر دارایی و موجودی دیگر – اگر از آن «حفاظت نکرده و تشویقش نکنید،» بعید نیست که به بدهی تبدیل خواهد شد. به همین سادگی!

اینکه پسرتان ثروت شما باشد یا قرض و بدهی، 70 درصد آن به شما بستگی دارد .طبیعاً ما قصد داریم تا در این مقاله، راجع به این 70 درصد حیاتی صحبت کنیم.

مطالعات و بررسی های من در مورد ارتباط «پدر- پسر» مرا به این نتیجه رسانده است که، شما باید خود را به جای پسرتان بگذارید، هر روز و در هر زمانی! آیا تا به حال به خودتان شکایت کرده اید که چرا پسرتان شما را درک نمیکند دفعه ی بعد پسرتان را در این حال تصوّر کنید که به خودش میگوید: چرا پدر مرا نمیفهمد پس در این میان، یک شکاف ارتباطی وجود دارد. ما نیز برآنیم در این باره صحبت کنیم که شما باید چه طور بر روی آن پل بزنید و آن را مرتفع سازید.

و من برای بازگرداندن برق شادی به چشمهای پسرتان- که شما یک ربع قرن پیش، این جرقه را در چشم های خودتان داشتید- قصد دارم چندین گام را به شما پیشنهاد کنم... لطفاً خود را به جای پسرتان بگذارید، هم به خاطر خودتان و هم به خاطر او!

به پسرتان بگویید که هر وقت میخواهد و علی رغم هر اشتباهی که مرتکب شده است، نزد شما بیاید؛ به او قول دهید که قبل از هر گونه قضاوت راجع به کارهایش، خود را به جای او گذاشته و تا حدّ نیاز و امکان به او کمک خواهید کرد.

دوست او باشید

بکوشید ترس او را از بین ببرید؛ مستقیم یا غیرمستقیم به پسرتان اطمینان دهید که هرگاه دچار دردسر شده و یا تردیدی داشته باشد، شما حضور داشته و دستش را خواهید گرفت. باید به او اطمینان دهید که هیچگاه به شکّ و تردیدها و یا تفکرات بچه گانه اش نخواهید خندید و نه تنها در آن موقعیت تنهایش نخواهید گذاشت، بلکه به قوّت بخشیدن به افکارش نیز کمک خواهید کرد. او باید به یقین برسد که می تواند روی شما حساب کند و شما قادرید تمام ترس و هراس?هایش را از بین ببرید.

به پسرتان بگویید که هر وقت میخواهد و علی رغم هر اشتباهی که مرتکب شده است، نزد شما بیاید؛ به او قول دهید که قبل از هر گونه قضاوت راجع به کارهایش، خود را به جای او گذاشته و تا حدّ نیاز و امکان به او کمک خواهید کرد. به او بگویید که او پسر شماست و هر اتفاقی بیفتد و تحت هر شرایطی باز هم پسرتان باقی خواهد ماند، خواه یک سرباز پیاده باشد و یا رئیس جمهور؛ خواه فقیرترین فرد روی زمین باشد و یا ثروتمندترین ثروتمندها. این عزّت نفس و اعتماد برای زندگی در محیط اجتماعی و پیچیده ی روزمرّه ضروری و حیاتیست.

شما قهرمان او و رویاهایش هستید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید. همچنین، به یاد داشته باشید که خداوند بزرگترین و بهترین دستگاه ثبت و فیلمبرداری را در ذهن پسرتان کار گذاشته است. دستگاه ثبت و فیلمبرداری او تنها صدای شما را ضبط نمیکند - به طور مثال: وقتی در پشت تلفن دروغ میگویید- بلکه حرکات چشم و بدن شما را نیز به ثبت میرساند. آن طور که شما با والدین خود، کارمندان، مشتریان و یا شرکایتان رفتار میکنید، همه و همه ضبط و ثبت شده و بعداً برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد!

ادامه دارد..

منبع : کتاب راهکارهای ساده برای تربیت پسران موفق

تهیه و تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

بلوغ در دنیای پسرها!

وقتی فرزندتان مثل شما فکر نمی کند

روشی برای ایجادشادابی درنوجوانان

12 توصیه برای والدین یک نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.