تبیان، دستیار زندگی
استان ایلام یک منطقه كوهستانی است و به طور كلی چهره اصلی آن را ارتفاعات متعدد تشكیل می دهد. چشم انداز کوهستانی همراه با دره های جنگلی یکی از زیباترین چشم اندازهایطبیعی این منطقه را تشکیل داده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاذبه های طبیعی استان ایلام

استان ایلام یک منطقه كوهستانی است و به طور كلی چهره اصلی آن را ارتفاعات متعدد تشكیل می دهد.

استان ایلام یک منطقه كوهستانی است و به طور كلی چهره اصلی آن را ارتفاعات متعدد تشكیل می دهد. چشم انداز کوهستانی همراه با دره های جنگلی یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی این منطقه را تشکیل داده است . كبیركوه ، اهوران ، بانكول ، چمن گیر، سامله ، سرخ خانی ، سركب ، شره زول ، شلم ، قلارنگ ، مانشیت ، ملینجه ،دیناركوه ، بهارآب ، بانهراز ، كاک و كوه های الله خدا ، بایه ، ‌تالوار ،جمالگیر ، چپق باباخان ، ‌چكبور ، سفید ، سم خر ، كته پیفك ، ملدشاده ،گنو ، بنهر ، دروند ، راوندی ، سرگچ ، ‌سرگچ كوه ، ‌مرزو ، هفت كلک درشهرستان دره شهر، كوه های باریک آب ، ‌برک كروی ، بته اش ، پشته گلاب ،‌تپه علی كشت ، ‌خرگهی ، دالپری ، ‌تنیلا ، کلاوندی ، کلویز ، کولونرمه ،گوتبه ، ممله در شهرستان دهلران و کوه های بلواند ، بلیجان ، ‌چقال زردسیاه كوه ، ‌زالو آب ، چنچر ، سرخ ، سه كورند ، ‌سیاه ، سیاه اردلان ، ‌یکشبه دکبیرکوه : کبیرکوه به مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته می شود . این رشته از دیوارهای جنوبی درة رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانة کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد .

دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره ، کرخه و دامنه های جنوب و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود .

جاذبه های طبیعی  استان ایلام

دره کنجان چم تا دره رودخانه کرخه 175 کیلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سیمره یا کرخه تا مرز ایران و عراق بین 45 تا 80 کیلومتر است .

این کوهستان پهنه ای به وسعت 9500 کیلومتر مربع را زیر پوشش قرارداده است . این رشته کوه از شاخه های بسیاری تشکیل یافته که به سمت غرب و جنوب غربی از ارتفاع آن ها کاسته می شود و بلند ترین آنها که خط الرأس رشتة مزبور را تشکیل می دهند در بخش شرقی آن واقع شده اند .

جاذبه های طبیعی  استان ایلام

بلندترین این کوه ها ، قله ای به نام کبیرکوه استکه 2790 متر ارتفاع دارد و در 18 کیلومتری شرق روستای ارکواز واقع شده است. از این رشته که کوهستان وسیعی را تشکیل داده است رودخانه های فراوانی سرچشمه می گیرند. و اکثراً به خاک عراق وارد می شود و تعداد دیگر  نیز به رودخانه سیمره و کرخه می پیوندند . برای صعود به بلندترین قله این کوه می توان از راه اتومبیل رو ایلام به دره شهر و از طریق روستای بهرام خانی و راه کولم به روستای گوران و پس از طی گردنه پینه به خط الرأس رشته مزبور دست یافت به طول 5/12 کیلومتر طی کرد تا به قله رسید.

جاذبه های طبیعی  استان ایلام

اهوران : کوه اهوران در 83 کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه 2120 متراست. این کوه از دره جزمان رود در غرب شروع شده و به طول 24 کیلومتر رو به سوی جنوب شرقی کشیده می شود و در آن جا به کوههای کولیته و کازه تر می پیوندد .

بانکول : کوه بانکول درناحیه مهراب ، در10 کیلومتری شمال ایلام شده است . ارتفاع این کوه 2304 متر است . رودخانه های مورت ، کنگیر و آب زنگان ازکوه بانکول سرچشمه می گیرند . این کوه نیمه جنگلی از شمال غربی به سوی جنوب شرقی با طول 30 کیلومتر و با عرض متوسط شش کیلومتر کشیده شده و ازسوی جنوب شرقی به کوه مانشت متصل است . راه اتومبیل رو کرمانشاه به ایلام از غرب آن می گذرد .

چمن گیر : کوه چمن گیر درناحیه شیروان و در فاصله 22 کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع کوه چمن گیر 2578 متراست . این کوه سرچشمه رودخانه های گراب و چرداول می باشد . این کوه از جنوب شرقی به کوه سیوان واز شمال غربی به کوه قلارنگ متصل می شود و جزو رشته کبیرکوه از کوهستان زاگرس بشمار می آید .

عامله : کوه سامله درناحیه زردلان درفاصله 84 کیلومتری شمال ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه حدود 2150 متراست . رودخانة گشتانی از این کوه سرچشمه می گیرد .

سرخ خانی : کوه سرخ خانی درناحیه چرداول و در فاصله 33 کیلومتری شمال شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرخ خانی 2-30 متر می باشد .

سرکب : کوه سرکب در ناحیه میشخاص و در فاصله هشت کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرکب 2120 متراست و جزو رشته کبیرکوه ازکوهستان زاگرس بشمار می رود و رودخانه آب آفتاب از این کوهستان سرچشمه میگیرد .

شره زول : کوه شره زول در ناحیه چوار در 23 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایلام واقع شده است . ارتفاع این کوه حدود 2050 متراست و به صورت رشته نسبتاً طویلی به درازای 41 و پهنای متوسط آن 15 کیلومتر از شمال غربی به جنوب شرقی امتداد و گسترش یافته است . دهستان چوار در جنوب و دهستان های سهراب و مرکزی در دامنه های شمالی این کوه جای گرفته اند . بخش شمال غربی آن از جنگل های بلوط پوشیده شده است . رودخانه های کنگیر ، گلال رود ،کزاب و مورت از این کوه سرچشمه می گیرند.

منبع: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام