تبیان، دستیار زندگی
امروز (چهارشنبه) هشتم مهرماه 88 برابر با یازدهم شوال 1430 هجری و سی ام سپتامبر سال 2009 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز به شرح زیر است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتم مهر در آئینه تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران

امروز (چهارشنبه) هشتم مهرماه 88 برابر با یازدهم شوال 1430 هجری و سی ام سپتامبر سال 2009 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز به شرح زیر است:

8 مهر 1376

در پی امضای قرارداد توسعه میدان گازی "پارس جنوبی" با کنسرسیومی متشکل از شرکتهای فرانسوی، روسی و مالزیایی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، تصریح کرد امریکا تحریم ایران را در مورد کنسرسیوم مزبور به اجرا می‌گذارد.

8 مهر 1366

سنای امریکا با تحریم نفت و سایر کالاهای صادراتی ایران موافقت کرد. لایحه سنا از سوی سناتور "دال" یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری حزب "جمهوریخواه" به مجلس سنا ارائه و به اتفاق آراء تصویب شد.

8 مهر 1361

ناوچه ایرانی "تبرزین" که 23 مرداد، توسط یک گروه سلطنت طلب در راه انتقال از فرانسه به ایران ربوده شده بود، پس از پناهنده شدن ربایندگان آن به فرانسه، وارد آبهای ایران شد.

8 مهر 1340

شاه تحت تأثیر فضای مذهبی و فشار علمای ایران به اجبار به سفیر خود در ایتالیا دستورداد نسبت به تهیه فیلمی که راجع به زندگانی حضرت رسول اکرم (ص) تهیه شده است، به دولت ایتالیا اعتراض کند.

8 مهر 1332

سفارت بریتانیا در بیروت به وزارت خارجه انگلیس پیشنهاد کرد از دولت جدید ایران بخواهد دکتر "محمد مصدق" نخست وزیر برکنار شده تبعید و دکتر "حسین فاطمی" وزیر خارجه کابینه وی اعدام شود . این پیشنهاد توسط دولت کودتایی "زاهدی" به اجرا گذارده شد.

8 مهر 1320

کشتی حامل "رضا شاه" که مأمور خارج ساختن وی از ایران بود، بندر عباس را به قصد بمبئی ترک کرد.در همین روز "چرچیل" نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام گفت ما دیکتاتور ایران را به تبعید فرستادیم و جای او پادشاهی را نشاندیم که قول داده است مجموعه ای از اصلاحاتی را که بسیار دیر شده و سخت مورد نیاز است ، انجام دهد.

8 مهر 1318

در پی حمله نظامی شوروی به فنلاند، وزیر دارایی ایران در دیدار با وزیر مختار امریکا در تهران، نگرانی دولت ایران را در مورد احتمال توافق محرمانه‌ای میان "استالین" و "آدولف هیتلر" بر سر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران تکرار کرد.

8 مهر 1306

بزرگترین موافقتنامه ایران و شوروی تحت عنوان "عهدنامه تأمینیه، ودادیه،‌فرهنگی، بازرگانی و شیلات" در مسکو به امضاء رسید. عهدنامه تامینیه موافقتنامه کوتاه مدت بازرگانی با شوروی بود.

8 مهر 1305

به نقل از روزنامه اطلاعات، مأموران روس برای تعیین اعماق دریای خزر، به دفعات به طور غیر قانونی وارد ایران شده و در شهسوار، رودسر و لنگرود تحقیقاتی انجام داده‌اند.

8 مهر 1288

"ام‌الخاقان" دختر "میرزاتقی‌خان امیرکبیر" همسر "مظفرالدین شاه" و مادر "محمدعلیشاه قاجار" در قصر‌"شیرین" درگذشت.

تنظیم: هومن بهلولی