تبیان، دستیار زندگی
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه اهداف، سیاست‎ها و برنامه‎های این فدراسیون را برای 6 ماهه دوم سال جاری تشریح کرد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زورخانه در مهد کودک!

زورخانه ورزش باستانی ایران کهن

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه اهداف، سیاست‎ها و برنامه‎های این فدراسیون را برای 6 ماهه دوم سال جاری تشریح کرد.

علیرضا صفارزاده در تحلیل وضع موجود ورزش زورخانه‎ای گفت: پس از یک دوره رکود و غفلت 80 ساله در ورزش ملی با تاکیدات مقام معظم رهبری دوره احیا و شکوفایی مجدد در دولت نهم آغاز شده است. امیدواریم با مدیریت رئیس جدید سازمان ورزش کشور در دولت دهم رونق بخشی و توسعه همه جانبه این ورزش را شاهد باشیم.

وی در تشریح اولویت‎های در نظرگرفته شده برای رشته پهلوانی و زورخانه‎ای تصریح کرد: این فدراسیون 12 محور کاری را به عنوان اولویت‎های کاری در نظر گرفته است که بهره برداری هر چه بیشتر از دومین دوره بازی‎های همبستگی کشورهای اسلامی در جهت معرفی، رونق و توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه‎ای در سطح کشور و بین‎‏الملل بالاتر از دیگر اولویت‌ها قرار دارد.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای یادآور شد: انجام تحقیقات ورزشی، استاندارد سازی تجهیزات و اصلاح قوانین و مقررات، توسعه کمی و کیفی آموزش‎های تخصصی، ارتقا سطح کیفی و کمی مسابقات و لیگ ورزش پهلوانی و زورخانه‎ای، انجام اقدامات لازم به منظور تقویت و نهادینه کردن کشتی پهلوانی و در گود زورخانه‎ها دیگر اولویت‎های کاری فدراسیون هستند که به ترتیب به آنها رسیدگی خواهد شد.

توسعه ورزش زورخانه در ایران

صفارزاه به دیگر اولویت‎های در نظرگرفته شده برای فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای اشاره کرد و اظهارداشت: پیگیری ساخت زورخانه‎های جدید و بازسازی زورخانه‎های موجود، تقویت فعالیت‎های فراملی، ثبت ورزش پهلوانی و زورخانه‎ای در سازمان بین‎المللی یونسکو، تقویت اقدامات فرهنگی، سازماندهی و فعالسازی گروه‎ها و تیم‎های ملی و در نهایت معرفی ورزش زورخانه‌ای در بین نسل جوان و ترویج این رشته در نهادهای مختلف هم از جمله اولویت‎های کاری مهم دیگر هستند.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای در توضیح چگونگی ترویج و توسعه این رشته گفت: باید با ارگان‎های تاثیرگذار مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد، نیروهای مسلح و بسیج همکاری نزدیک داشته باشیم. حتی قصد داریم این رشته را در مهدکودک‌ها نیز ترویج دهیم. به همین دلیل هفته آینده نشستی با رئیس کل مهد کودک‎ها خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای فعالیت‎های عمده و متنوع دیگری را هم در دستور کار قرار داده است خاطرنشان کرد: آغاز ساخت زورخانه بین‎المللی الغدیر در ورزشگاه آزادی، تدوین آداب ورزش پهلوانی برای اولین‎بار، تعامل گسترده با استانداران سراسر کشور و طراحی لباس اصیل و سنتی ورزش زورخانه‎ای از مهمترین این اهداف هستند.

زورخانه ورزش باستانی ایران کهن

صفارزاده در تشریح ویژگی‎های زورخانه الغدیر تاکید کرد: این زورخانه با ظرفیت 2 هزارنفر دارای سه گود 10 متری است. زورخانه الغدیر نماد ورزش ملی ایران یعنی ورزش پهلوانی و زورخانه‎ای خواهد بود.

به نقل از مهر ،رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای تهیه فیلم آموزشی را از دیگر برنامه‎های این فدراسیون عنوان کرد و گفت: سال پیش فیلم رخصت تهیه و به 5 زبان ترجمه شد. ضمن اینکه قصد داریم برای نخستین بار فیلم آموزشی ورزش پهلوانی و زورخانه‎ای را هم تهیه کنیم.

وی همچنین از تشکیل کمیته خیرین، پیشکسوتان، کانون مرشدان و کانون مدیران زورخانه‎ها خبر داد و گفت: اعضای این دو کمیته می‏توانند در ترویج و رونق هر چه بیشتر این رشته موثر باشند.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‎ای در بخش پایانی صحبت‎های خود ابراز امیدواری کرد که بتواند با همکاری‎های لازم این رشته در سطح پایتخت بیشتر رونق دهد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری