تبیان، دستیار زندگی
این روزها در خانه‏هایی که دانش‌آموز دارند حال و هوای خاصی برپاست. خرید لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه و آماده‌کردن لباس دانش‌آموزی از کارهایی است که در این روزها انجام می‏شود اما آماده شدن برای مدرسه فقط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه ای باکلاس

چگونه خانه را برای درس خواندن بچه‏ها آماده کنیم؟

اتاق

این روزها در خانه‏هایی که دانش‌آموز دارند حال و هوای خاصی برپاست. خرید لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه و آماده‌کردن لباس دانش‌آموزی از کارهایی است که در این روزها انجام می‏شود اما آماده شدن برای مدرسه فقط به این موارد خلاصه نمی‏شود. آماده بودن شرایط خانه در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی‏دارد. در این فصل  بهتر است در خانه تغییراتی انجام دهید تا شرایط برای بهتر درس خواندن و رشد تحصیلی فرزندتان آماده شود...

یکی از مهم‏ترین کارهایی که مقارن با شروع سال تحصیلی باید انجام دهید، تنظیم نور خانه است. لامپ‏های کم نور را تعویض کنید یا چند لامپ اضافه در محل مخصوص مطالعه نصب کنید. گاهی تمیز کردن لامپ‏ها و گرفتن گرد و خاک روی آن نور خانه را به مقدار قابل‌توجهی بیشتر می‏کند.

اتاق مطالعه بهتر است چند پنجره داشته باشد تا علاوه بر تهویه طبیعی و جریان هوا، امکان استفاده از نور طبیعی روز هم وجود داشته باشد.

مناسب‏ترین نور برای مطالعه نور خورشید و نور طبیعی روز است. بنابراین بهتر است فرزندتان را تشویق کنید قبل از تاریک شدن هوا و در ساعات روشن روز مطالعه و تکالیف درسی‏اش را انجام دهد اما از آنجایی که این کار همیشه امکان پذیر نیست، باید نور مصنوعی را هم برای مطالعه فراهم کنید. طبق استاندارد حداقل روشنایی مورد نیاز برای مطالعه 400 لوکس است که برای تامین آن بهتر است از ترکیب نور زرد و سفید استفاده شود.

چراغ مطالعه

وقتی از چراغ مطالعه استفاده می‌کنید...

اگر برای تامین روشنایی بیشتر از چراغ مطالعه استفاده می‏کنید، به چند نکته توجه کنید. چراغ‌های مطالعه پایه بلند به دلیل اینکه نور را از فاصله دورتری می‏تابانند و موجب چشم‏زدگی نمی‏شوند، مناسب‏ترند. هنگام استفاده از چراغ مطالعه دقت داشته باشید نور از سمت چپ بتابد تا سایه دست به سمت راست بیفتد و مزاحم نوشتن و مطالعه نشود. قاعدتا برای افرادی که با دست چپ می‏نویسند، نور باید از سمت راست بتابد.

جایی برای درس خواندن

جای مشخص و ثابتی برای درس خواندن بچه‏ها در خانه در نظر بگیرید. اگر فضا و متراژ خانه و تعداد افراد خانواده این امکان را به شما می‏دهد که اتاق جداگانه‏ای برای مطالعه و درس خواندن داشته باشید حتما این کار را انجام دهید، در غیر این صورت گوشه‏ای از خانه که از نظر نور، تهویه و آرامش فضای مناسب‏تری دارد برای این منظور در نظر بگیرید. جایی دور از تلویزیون، تلفن و هر چیزی که آرامش و تمرکز را به هم بزند. اتاق مطالعه بهتر است چند پنجره داشته باشد تا علاوه بر تهویه طبیعی و جریان هوا، امکان استفاده از نور طبیعی روز هم وجود داشته باشد.

بهتر است اسباب بازی‏ها، عروسک‏ها، قاب عکس‏ها و وسایلی که موجب کاهش تمرکز هنگام مطالعه می‏شود از اطراف بردارید.
میز تحریر

میز تحریر مهم است؟

فرزندتان را تشویق کنید هنگام مطالعه و انجام تکالیف مدرسه از میز و صندلی استفاده کند. عادت‏های غلطی مانند لم دادن و دراز کشیدن هنگام مطالعه فشار زیادی به شانه‏ها، گردن و کمر وارد می‏کند و در طولانی مدت ممکن است سبب ایجاد مشکلات اسکلتی عضلانی شود. ضمن آنکه از تمرکز فرزند شما نیز در هنگام مطالعه می کاهد.

سطح میز تحریر بهتر است 10 تا 15 درجه شیب داشته باشد تا دانش آموز مجبور نباشد هنگام مطالعه سر و گردنش را به سمت میز خم کند. میز تحریر باید ارتفاع مناسب و فضای کافی برای پاها داشته باشد. جنس سطح میز تحریر هم بهتر است مات باشد تا سبب انعکاس نور لامپ و خستگی و آزردگی چشم‏ها نشود.

معیارهای انتخاب صندلی مناسب

انتخاب یک صندلی مناسب آن هم در ابعاد و اندازه دانش‌آموزانی که در حال رشدند و هر ماه اندازه‏هایشان تغییر می‏کند، کار آسانی نیست. بهتر است از صندلی‏های با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده کنید. اگر پای فرزندتان هنگام نشستن روی صندلی به زمین نمی‏رسد، حتما از یک زیر پایی استفاده کنید. صندلی باید تعادل داشته باشد. صندلی‏هایی که دارای پنج چرخ یا پایه هستند تعادل بیشتری دارند. وجود دو دسته در کناره‏های صندلی برای تعادل بیشتر و همچنین استراحت دست‏ها لازم است. قسمت پایین پشتی صندلی باید گودی کمر را پر کند.

جنس سطح میز تحریر بهتر است مات باشد تا سبب انعکاس نور لامپ و خستگی و آزردگی چشم‏ها نشود.

سلامت با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

نا گفته های نور پردازی

قاعده ای بی قانون

سفید و آرامش بخشی

به آسانی شاد شوید

خانه ی ساده و زیبا

محلی برای روزهای بلوغ

باز هم مشکل کمبود جا!

دنیای کودکانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.