تبیان، دستیار زندگی
ه نام امام علی (ع) به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) نمایشگاه خط نگاره با عنوان طراحی نشانه شامل 70 خط نوشته از نام امام علی (ع) در حوزه هنری فارس برپا شده است . علاقه مندان می توانند از این نمایشگاه تا 11 مهرماه در حوزه هنری فارس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه خط نگاره نام امام علی (ع)

به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) نمایشگاه خط نگاره با عنوان طراحی نشانه شامل 70 خط نوشته از نام امام علی (ع) در حوزه هنری فارس برپا شده است .

علاقه مندان می توانند از این نمایشگاهتا 11 مهرماهدرحوزه هنری فارس واقع در شیراز، انتهای بلوار شهید مطهری شهید مطهریدیدن کنند .

سرقت در ژانر

فیلم سینمایی به نویسندگی وکارگردانی دیوید ممت برای اعضای برنامه شب فیلمنامه ازاول تا پنجم مهرماهدرسالن کوچک حوزه هنرینمایش داده می شود .

" سرقت در ژانر " حادثه ای و محصول 2001 با بازی جین هاکمن و دنی دوتیو است کهدر سانس های ساعت 14، 17 و 30/19از روزدوشنبه تا جمعهنمایش داده میشود .

به مناسبت سال عزت و افتخار حسینی

جشنواره سراسری هنر برگزار می شود

جشنواره حماسه هنر با موضوع امام حسین (ع) و عشق ، عرفان ، حماسه ، هنر و ... توسط سازمان آموزش و پژوهش حوزه هنری برگزار می شود .

این جشنواره در رشته های ادبیات ( شعر و داستان کوتاه ) ، موسیقی ( آهنگسازی و سرود ) ، نمایش ( نمایشنامه، بازیگری و کارگردانی ) ، فیلم کوتاه ، هنرهای تجسمی ( نقاشی ، گرافیک ، حجم سازی ، تصویرسازی و عکاسی ) و پژوهش ( تالیف و ترجمه ) برگزار می شود .

هنرجویان ، دانشجویان و پژوهشگران از دانشگاهها ، هنرستان ها و آموزشگاههای آزاد هنری سراسر کشور جهت شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا پایان آذر ماه به نشانی تقاطع خیابانهای حافظ و سمیه ، صندوق پستی 1677/15815 ، سازمان آموزش و پژوهش حوزه هنری ، دفتر ستاد جشنواره ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 8895712 تماس حاصل کنند.

جشنواره حماسه هنر به مناسبت سال عزت و افتخار حسینی ، نیمه اول اسفند ماه سال جاری برگزار می شود .

تلاش یونسکو برای حفظ میراث فرهنگی ملل مختلف

سازمان آموزشی علمی و فرهنگی ملل متحد در نظر دارد به جز حفظ بناهای تاریخی میراث فرهنگی بشر یعنی هرآنچه را که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود را نیز حفظ کند .

به گزارش شبکه 5 تلویزیون فرانسه ، به نقل از واحد مرکزی خبر ، حفظ زبان هایی که تنها صورت شفاهی دارند هنرها و حتی مراسم های ویژه فرهنگی ملل مختلف در این مقوله جای می گیرند .

یونسکو معتقد است بناهای قدیمی تنها میراث فرهنگی را تشکیل نمی دهند ، بلکه هر آنچه که به دست بشر ابداع شده است ، همچون مراسم و آیین هایی که به غنای فرهنگی کمک می کند جزو میراث فرهنگی بشر است البته ارائه این میراث ها در موزه های فرهنگی دشوار است .

هم اکنون 300 نماینده از بیش از صد کشور دنیا در نشست یونسکو در استامبول که بسیاری از وزیران کشورهای مختلف نیز در میان آنها حضور دارند ، تجربه های خود را درزمینه حفظ میراث فرهنگی شفاهی و سنتی مطرح می کنند .

مجسمه جنجال برانگیز درباره 11 سپتامبر

مجسمه ای به تازگی در مرکز راکفلر نیویورک درباره یازدهم سپتامبر ، جنجال به پا کرد.

به گزارش شبکه یورونیوز این مجسمه زنی را نشان می دهد که از بالای برج دوقلو به پایین پرت شده و با سر به زمین خورده است .

بسیاری از نیویورکی ها این مجسمه را هنر نمی دانند و از بهره برداری از رنج مردم به خشم آمده اند .

در پی اعتراض مردم مسئولان راکفلر دور مجسمه را پرده کشیدند و پس از یک روز آن را از مرکز برداشتند .

نمایشگاه عکس های ماندگار در فرهنگسرای پایداری

به گزارش واحد مرکزی خبر ، فرهنگسرای پایداری به مناسبت گرامیداشت 8 سال دفاع مقس ، نمایشگاه عکس های ماندگار را با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ، انجمن عکاسان دفاع مقدس و دفتر مناطق بازسازی شده جنگ تحمیلی ازسی و یک شهریور تا هفتم مهردر این فرهنگسرا و فرهنگسراهای ملل امیرکبیرسابق ، خانواده و ورزش بهمن سابق برگزار می شود .

بنابراین گزارش نمایشگاه از کربلای ایران تا مصلای تهران در فرهنگسرای پایداری ، خیابان پیروزی ، خیابان شکوفه ، خیابان شهید کاظمی ، نمایشگاه زن ودفاع مقدس درفرهنگسرای خانواده در نارمک ، میدان هلال احمر ، خیابان گلستان ، ضلع شمالی پارک فدک نمایشگاه رویشی درسپیده در فرهنگسرای ملل و ورزش به ترتیب در میدان پیروز ، خیابان قیطریه ، پارک قیطریه و میدان راه آهن ، میدان بهمن برگزار می شود .

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای یاد شده به این فرهنگسراها مراجعه کنند .

نمایشگاهی از آثار مزین به اسماء ائمه اطهار به نمایش در می آید

به مناسبت خجسته میلاد حضرت علی (ع) نمایشگاهی از آثار " استاد محمود ماهرالنقش " ، محقق و کارشناس کاشیکاری ایران جمعه 29 شهریور در موزه هنرهای زیبای سعد آباد برگزار شد .

به گزارش واحد اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی به نقل از واحد مرکزی خبر آثار عرضه شده در این نمایشگاه شامل طرح های کاشیکاری ، نقش های آجر کاری ، معقلی و خط بنایی ملهم از یاد ونام و مزین به اسماء ائمه اطهار بویژه پنج تن آل عبا است . در این نمایشگاه 30 اثر جدید استاد در کنار صد وده اثر وی که به طور دائم در دو تالار موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی سعد آباد به نمایش در آمده در معرض دید عموم قرار گرفته است .

این آثار شامل تابلوهای آبرنگ ، گواش ونقوش ملهم از نقاشی کاشیکاری ، خط بنایی ساده و نستعلیق به نامهای باریتعالی وحضرت علی (ع) به نمایش گذاشته شد .

استاد محمود ماهر النقش در سال 1301 خورشیدی در شهر اصفهان متولد شد وی تحصیلات ابتدایی ومتوسط خود را در اصفهان و تهران گذراند و در دوره نوجوانی به رسم و نقوش هندسی علاقه مند شد و در دوره جوانی راه و رسم پدر را در معماری آموخت . پس از مرگ پدرمعماری سنتی را در قلمرو کار خویش با قلم و دوات همنشین کرد و درکلاس معماری دانشکده هنرهای زیبا به تدریس استادان گوش فرا داد ودفاتری از طرح ها و جزییات تزیینی تهیه کرد .

درسال 1339 خورشیدی بنا به دعوت تکنولوژی تهران که امروز به نام دانشگاه علم وصنعت ایران معروف است، مشغول به کارشد.

وی تا به حال 15 کتاب به رشته تحریر درآورده است که کتاب هنر کاشیکاری در پنج مجلد ، معماری مسجد حکیم اصفهان ، میراث آجر کاری ایران دوره اسلامی ، آجر ونقش از جمله آثار این هنرمند است .

مراسم گشایش 30 نمایشگاه بزرگ آثار قرآنی در فرهنگسرای قرآن

فرهنگسرای قرآن با همکاری شبکه دو سیما و ستاد همایش نگارش قرآن در یک روز 30 نمایشگاه آثار قرآنی در سه ماهه رجب ، شعبان و رمضان در 16 نگارخانه برگزار می کند .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مراسم گشایش این نمایشگاه شنبه سی ام شهریور از ساعت 4 بعد از ظهر همزمان با سالروز میلاد نخستین کاتب کلام وحی حضرت علی علیه السلام در فرهنگسرای قرآن برگزار می شود.

این نمایشگاهها که درسه ماه رجب ، شعبان و رمضان درنگارخانه های نور فرهنگسرای قرآن ، هنر فرهنگسرای هنر ، خاوران فرهنگسرای جوان ، نقش فرهنگسرای طبیعت ، نگارخانه بانو فرهنگسرای بانو ، نگارخانه اقوام فرهنگسرای اقوام ، نگارخانه آفرینش منطقه 7 ، نگارخانه مهتاب منطقه 9 ، نگارخانه صنیع الملک منطقه 10 ، نگارخانه شیخ هادی منطقه 11 ، نگارخانه ابوسعید منطقه 11 ، نگارخانه شیخ هادی منطقه 11 ، نگارخانه کمال الدین بهزاد منطقه 14 ، نگارخانه مجتمع فرهنگی فجر منطقه 16 ، نگارخانه جوان منطقه 18 ، نگارخانه کاوشکده منطقه 18 و نگارخانه آفرینش فجر منطقه 19 برپا خواهد شد ، شامل نمایشگاه بسم الله الرحمن الرحیم کاتبان همایش ، نمایشگاه صفحات منتخب قرآن نگارش یافته در روز همایش ، نمایشگاه تابلو های استاد علیرضا اسکندری در روز همایش نمایشگاه و آثار رسیده به دبیرخانه همایش است .

فرهنگسرای قرآن درمیدان قزوین ، خیابان قزوین ، نبش خیابان شهید کاظمی تیموری سابق واقع است .