تبیان، دستیار زندگی
سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در پی اضافه كردن اپیزود چهارم و نیز تدوین و موسیقی جدید فیلم «خداحافظ رفیق»، در مورد ویژگی‌های این اثر سینمایی كه به مناسبت هفته دفاع مقدس در شبكه نمایش خانگی عرضه می شود، به پایگاه خبری حوزه هنری، گفت: پیام در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ رفیق، نگرشی لطیف به دفاع مقدس

سید مهدی خاموشی

خاموشی: «خداحافظ رفیق» نگرشی لطیف به دفاع مقدس دارد

رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» گفت: این فیلم یك دید لطیف دفاع مقدس و جنبه معنوی بسیار قویی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در پی اضافه كردن اپیزود چهارم و نیز تدوین و موسیقی جدید فیلم «خداحافظ رفیق»، در مورد ویژگی‌های این اثر سینمایی كه به مناسبت هفته دفاع مقدس در شبكه نمایش خانگی عرضه می شود، به پایگاه خبری حوزه هنری، گفت: پیام در این فیلم با قوت منتقل و معنویت درآن خیلی قوی و با زبانی صریح، مطرح شده است.

وی ادامه داد: طرح معنویت و روابط انسان با خدا و همچنین شكل بیانی، همچون فیلم « خداحافظ رفیق» كه شخصیت اصلی با حادثه‌ای كه برایش اتفاق افتاده است، روندی معنوی را طی می كند، در فیلم‌های ما كم ملاحظه می‌شود.

خاموشی با اشاره به اقبال بسیار این فیلم، پس از نمایش از طریق سیما، به ویژه از سوی نسل جوان، اظهار كرد: به اصرار خود بنده كارگردان اثر، اپیزود چهارم را هم به آن اضافه كرد و با یك تدوین مجدد، اكنون امكان نمایش عمومی مجدد را دارد كه اگر به مناسبت هفته دفاع مقدس، سینماها آن را نمایش بدهند با اقبال قابل توجهی نیز همراه است.

خاموشی درباره اپیزود جدیدی كه به فیلم « خداحافظ رفیق» افزوده شده است، گفت: این قسمت فاصله بین نسل های دفاع مقدس و زمان فعلی را نمایش می‌دهد و تغییرات و تاثیرات، این گذر زمان را می‌خواهد به بیننده ارایه كند.

طرح معنویت و روابط انسان با خدا و همچنین شكل بیانی، همچون فیلم « خداحافظ رفیق» كه شخصیت اصلی با حادثه‌ای كه برایش اتفاق افتاده است، روندی معنوی را طی می كند، در فیلم‌های ما كم ملاحظه می‌شود.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در باره تلاش‌هایی كه با زبان سینما برای حفظ ارزش های دفاع مقدس شده است، با تقدیر از اقدام حوزه هنری به خاطرعرضه 12 فیلم سنمایی دفاع مقدس در شبكه نمایش خانگی، تصریح كرد: این نوع برنامه ها نگاهی دوباره به تاریخچه دفاع مقدس است، ولی همان طور كه مسلم است هنر دفاع مقدس ظرفیت بسیار بالاتری دارد كه در حوزه نمایش، ادبیات و فیلم و ... باید به آن پرداخته شود.

خاموشی همچنین با تاكید بر این كه حوزه هنری كارهای بسیار خوبی در زمینه ادبیات انجام داده است، كه از جمله آنها انتشار و تجدید چاپ مستمر كتاب های دا، كتاب‌ پنهان زیر باران، خاطرات سردار علی ناصری و نیز انتشار جدید كتابی با عنوان بابانظر، شامل خاطرات شهید محمدحسین نظرنژاد) است، افزود: ظرفیت دفاع مقدس، این عرصه را میدانی برای آزمایش های طولانی قرار می‌دهد كه ارزش های فراوان آن برای بیان با زبان هنر باید پردازش شوند.

وی درباره لزوم كاربرد زبان هنر برای بیان مفاهیم مستتر در دفاع مقدس، اظهار كرد: زبان هنرپویا و مورد نیاز فكری نسل جوان است تا با اتكا به آن چرایی ماندگار شدن این موضوع ونیز نوع برون رفت نسل آن زمان، از آن همه ظلم استكبار، را درك كنند و بدانند كه آن عزیزان چگونه با دشمن كه باهجمه فیزیكی وسیع وارد كشور مان شدند و می‌خواستند جمهوری اسلامی را از بین ببرند وحتی این شعار را بر دیوارهای خرمشهر نوشته شده بود كه آمدیم بمانیم نه برویم ، با شهدایی كه داد و خون‌هایی كه ریخته شد، عقب راندند.

وی با اشاره به این كه رزمندگان در دوران دفاع مقدس با اعتقادات، ایمان و باوری عمیق از آب و خاك كشور دفاع كردند، تاكید كرد: این ظرفیت بسیارغنی است و باید برای نسل بعدی تبیین شود تا این نسل با افتخارزندگی كند و نیز چگونگی حركت و منش بر این مسیر را هم یاد بگیرد تا در آینده اگر اتفاقی بیفتد، نسخه دفاع مقدس، نسخه كارآمدی باشد برای برون رفت از حوادث آینده و نیزاین نسل باور كند كه این میزان دلاوری و رشادت در هر قوم و ملتی اتفاق بیفتد تاریخچه و عظمت آن مملكت خواهد بود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی