تبیان، دستیار زندگی
در مقاله ای که در هفته ی آخر ماه رمضان 1430 در سایت تبیان قرار گرفت، با عنوان «وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه شوال 1430»، پیش بینی شده بود که هلال ماه بعد از غروب روز شنبه 28 شهریور 88 به هیچ وجه، چه با تلسکوپ و چه بدون آن قابل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید فطر یکشنبه بود یا دوشنبه؟

وضعیت رؤیت پذیری هلال شوال 1430

در مقاله ای که در هفته ی آخر ماه رمضان 1430 در سایت تبیان قرار گرفت، با عنوان «وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه شوال 1430»، پیش بینی شده بود که هلال ماه بعد از غروب روز شنبه 28 شهریور 88 به هیچ وجه، چه با تلسکوپ و چه بدون آن قابل رؤیت نیست. ولی همانطور که مستحضر هستید، در همان شب از رسانه ها خبر رؤیت هلال ماه شوال اعلام گردید، و روز بعد، یعنی یکشنبه 29 شهریور ماه عید فطر دانسته شد.

این اشکال از کجا نشأت گرفته بود؟ آیا منجمین و نرم افزارهای پیش بینی هلال ماه دچار اشتباه شده بودند؟ یا رصدگران دچار توهم شده و به اشتباه اعلام رؤیت هلال نمودند؟!

واقعیت این است که هیچ کدام از این دو اتفاق روی نداده بود: بلکه همانطور که در همان مقاله ی مذکور احتمال آن داده شده بود، هلال ماه با تلسکوپ در پیش از غروب خورشید و در بعد از ظهر روز شنبه رؤیت شده بود!

رؤیت هلال در روز با تلسکوپ یک روش جدیدی است که به تازگی توسط منجمین و رصدگران رؤیت هلال ماه در دنیا دنبال می شود، ولی چون رشته ی جوانی است هنوز امکان پیش بینی رؤیت پذیری هلال در روز توسط منجمین کار دشواری است، زیرا تجربه ی کافی هنوز در این زمینه وجود ندارد.

به هر حال این هلال پیش از غروب خورشید با تلسکوپ رؤیت شده بود، ولی از آنجا که بسیاری از علما و مراجع تقلید رؤیت هلال در روز را قبول ندارند و ملاک آغاز ماه نمی دانند، بسیاری از مقلدین دچار سردرگمی شده بودند.

هلال ماه با تلسکوپ در پیش از غروب خورشید و در بعد از ظهر روز شنبه رؤیت شده بود!

تقویم رسمی کشور بر اساس فتوای مقام رهبری تعیین می گردد، و نظر ایشان بر این است که رؤیت هلال در روز  با تلسکوپ می تواند ملاک آغاز ماه قمری باشد. در نتیجه پس از دریافت و بررسی گزارشات رؤیت هلال شوال 1430 در روز، ستاد استهلال مقام رهبری، روز یکشنبه را عید فطر اعلام نمود.

عید بر همگی مبارک!

ان شاء الله گزارش رصدهای انجام گرفته در ایران و سایر نقاط جهان در سایت تبیان قرار خواهد گرفت.

تهیه و تنظیم:

ا.م.گمینی