تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر بسیاری از زنان در جوامع ، شاغل هستند و شغل خود را به دلیل درآمد یا ارتباط با رشته و تخصص یا صرفا لذت بردن از کار و به روز بودن در محیطهای اجتماعی انتخاب کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق مادری یا وجدان کارمندی؟

مادر

در حال حاضر بسیاری از زنان در جوامع ، شاغل هستند و شغل خود را به دلیل درآمد یا ارتباط با رشته و تخصص یا صرفا لذت بردن از کار و به روز بودن در محیط های اجتماعی انتخاب کرده اند.

اما بررسی ها نشان می دهد 50درصد زنان پس از مادر شدن کار خود را کم می کنند یا کنار می گذارند. اما 50 درصد بقیه که به هر دلیلی چند ماه پس از تولد نوزادشان به محل کار باز می گردند در صد قابل ملاحظه ای را تشکیل می دهند.

مادران شاغل مسوولیتی سنگین تر دارند؛ زیرا باید هم در خارج از منزل و هم داخل منزل مسوولیت های خود را به بهترین نحو انجام دهند. حال اگر در این میان نکات لازم برای تعادل میان این دو را رعایت نکنند، به مرور دچار فرسایش روحی و روانی شده و خود و فرزندان شان را با مشکلاتی روبه رو می کنند. از این رو در این بخش قصد داریم شما را با مواردی آشنا کنیم تا در صورت شاغل بودن به تعادل میان محیط خانواده و کار منجر شود:

مادر و نوزاد

زمان بازگشت به کار پس از تولد فرزند باید مشخص باشد

مادران باید توجه داشته باشند که به منظور ایجاد و تحکیم پیوندهای عاطفی با نوزاد و افزایش مهارت های مادرانه در ارتباط با کارها و امور کودک ، نباید پس از چند هفته یا یکی ، 2 ماه به محل کار باز گردند. از نظر متخصصان چنانچه مادر حداقل 4 ماه پس از زایمان با آرامش در کنار کودک خود بماند، کودک بخوبی احساس امنیت را در می یابد و جایگاه خود را بخوبی حس می کند؛ البته اگر برخی مادران ناگزیرند یکی ، 2 ماه پس از زایمان به سر کار خود باز گردند، نباید احساس گناه کنند؛ اما در چنین شرایطی بهتر است کیفیت در کنار کودک بودن را در ساعاتی که به منزل بر می گردند افزایش دهند و احساس علاقه و محبت و آرامش را به طریق حسی و کلامی به فرزندشان منتقل کنند.

بهتر است مادران ز شغل های نیمه وقت را انتخاب کنند یا در جاهایی کار کنند که بتوانند با تنظیم وقت و مسوولیت خود تغییراتی در ساعت ورود و خروج خود ایجاد کنند تا استرس کمتری داشته باشند.

نگهداری از کودک

کارشناسان معتقدند بهتر است کودکان در 2 سال اول زندگی بتنهایی و بدون حضور در جمع های شلوغ نگهداری شوند. برای این منظور در صورت امکان نگهداری کودک از سوی مادربزرگ یا یکی از اعضای نزدیک خانواده برای کودک بهتر است. بویژه رفتن به مهد برای کودکان پسر زیر 3سال چندان توصیه نمی شود.

بهتر است آنها با یکی از اعضای خانواده یا یکی از والدین در خانه بمانند تا با طبیعت خود هماهنگ شوند و در آینده تعامل بهتری با محیط داشته باشند. در غیر این صورت ، ممکن است در مواردی رفتار غیر آرام و خشن داشته باشند. در ضمن پسرها در سنین کمتر از 3 سال رابطه خوبی با غریبه ها برقرار نمی کنند و محیط آشنای خانگی را بیشتر دوست دارند.

کودک و مهد

یکی از مهمترین عوامل در انتخاب مهد مناسب غیر از موارد بهداشتی این است که احساس کنید در مهد مورد نظر بیش از هر چیز به نیازها و احساسات و عواطف کودک توجه می شود. حضور مربی مهربان و دلسوز بیشتر از آموزش و انضباط به کودک کمک می کند. پس از انتخاب مهد باید یکی ، 2 روز اول را با کودک بگذرانید. با او به مهد بروید و سعی کنید در هر زمانی که دلش تنگ می شود بتواند شما را ببیند. در روز اول تمام مدت در دسترس او باشید.

حتما زمانی را مخصوص فرزندتان در نظر بگیرید

کارشناسان معتقدند کمیت و کیفیت زمانی که شما با فرزندتان می گذرانید، هر دو اهمیت بسیاری دارد.

سعی کنید زمان صبحانه را به گونه ای تنظیم کنید که بدون عجله و اضطراب و در آرامش با فرزندتان صبحانه بخورید و در مورد کارهایی که قرار است انجام گیرد، صحبت کنید. این که پس از کار در منزل باشید، برای فرزندتان کافی نیست.

به عبارت دیگر، او فقط حضور فیزیکی شما را نمی خواهد؛ در حالی که مشغول پختن غذا یا نظافت منزل هستید. بلکه او نیازمند این است که زمانی هرچند کوتاه را در کنارش بنشینید و فارغ از هر چیر دیگر با او صحبت کنید. او را در آغوش بگیرید و به او محبت کنید یا با او بازی کنید. فراموش نکنید حداقل 30 دقیقه پیش از خواب تا زمان خوابیدن کودک در کنارش باشید و با آرامش درخصوص کارهای روزمره خودتان و او و آنچه او دوست دارد صحبت کنید. و نکته دیگر این که در کارهای دیگر مانند خرید که بزرگترها مسوول آن هستند نیز کودکتان را همراه کنید. او از این که با شما به خرید بیاید لذت می برد و چیزهایی یاد می گیرد. به این ترتیب او از بودن با شما لذت می برد.

در روز دوم بین 10 تا 15 دقیقه با او باشید و سعی کنید اسباب بازی های آشنای او در خانه را به او بدهید و تا مشغول شدن او با دیگر کودکان صبر کنید. اگر در چند روز اول کودک گریه کند، چندان عجیب نیست.

به هر حال ، او تاکنون فقط شما را می دیده و حالا با چهره ها و افراد دیگری مواجه می شود و آشنا شدن با آنها نیاز به زمان دارد.

مادر

آنچه باید خارج از منزل رعایت کنید

باید دقت داشته باشید که مسوولیت مادران شاغل به مراتب بیشتر است ؛ زیرا علاوه بر مدت زمانی که در محل کار مشغول هستند، در منزل نیز کارها از سوی کس دیگری انجام نمی شود و باید نهایتا کارهای منزل نیز توسط خودشان انجام شود. در چنین مواردی ، قطعا استرس خانه و محیط کار و اضطراب و نگرانی به منظور اتمام کامل تمام کارها به نحو احسن افزایش می یابد.

پس بهتر است مادران ز شغل های نیمه وقت را انتخاب کنند یا در جاهایی کار کنند که بتوانند با تنظیم وقت و مسوولیت خود تغییراتی در ساعت ورود و خروج خود ایجاد کنند تا استرس کمتری داشته باشند و در مواردی که نیاز است ، بتوانند از محل کار خارج شوند یا اندکی دیرتر به محل کار بروند. در ضمن ، چنانچه بتوانید بخشی از کار را به منزل بیاورید تا در هر فرصتی به تکمیل آن بپردازید بهتر خواهد بود.

به اندازه کافی بخوابید

بسیاری از خانم ها بویژه مادران شاغل تصور می کنند به منظور انجام تمام کارهای بیرون و داخل منزل می توانند وقت خواب و استراحت خود را کاهش دهند. عموما شبها تا دیر وقت کارهای منزل را انجام می دهند و صبح هم که باید زود بیدار شوند و از منزل خارج شوند. گفتنی است این نوع زمان بندی فقط در کوتاه مدت و به صورت موقتی امکان پذیر است و پس از مدتی موجب می شود شما دچار خستگی مفرط و ضعف شوید. در این صورت ، نه می توانید مادری شاد و سرحال برای فرزندتان باشید و نه فردی موثر در محل کار. پس بهتر است زمان بیداری را با مدیریت مناسب تنظیم کنید و به کارها بپردازید اما حتی الامکان شبها زودتر بخوابید یا اگر نمی توانید عصرها کمی استراحت کرده و پیش بقیه کارهایتان را انجام دهید.

تمام مدتی که در منزل هستید، مشغول کار خانه نباشید

با توجه به این که مادران شاغل زمان کمتری در منزل هستند، حجم کار افزایش می یابد؛ اما می توان با برنامه منظم در هر روز به کارهایی با اولویت بیشتر پرداخت و در کنار آن در هفته یکی ، 2 بار نیز با خانواده به گردش و پارک و گذراندن یکی ، 2 ساعت با دوستان پرداخت تا هم تفریحی برای شما باشد و هم برای فرزندانتان. نه این که تمام مدت در حال پخت و پز و شستن باشید که هم خودتان خسته شوید و هم اعضای خانواده.

اگر بخواهید همواره کمال گرا باشید و همه چیز را به نحو احسن بخواهید به خودتان و دیگران فشار می آورید. بدانید در مواقعی می توانید از دیگران کمک بخواهید؛ زیرا این حق شماست.

در صورت لزوم از اعضای خانواده کمک بخواهید

برخی مادران ترجیح می دهند همه کارها را خودشان انجام دهند و معتقدند این طوری خیالشان راحت تر است. در صورتی که می توانید کارها را تقسیم کنید و همه با هم به انجام کارها بپردازید و در ضمن فرزندان را نیز در انجام کارها شریک کنید تا احساس استقلال و مسوولیت در آنها تقویت شود و در ضمن از انجام کارها لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید.

احساس گناه نکنید

اگر بخواهید همواره کمال گرا باشید و همه چیز را به نحو احسن بخواهید به خودتان و دیگران فشار می آورید. بدانید در مواقعی می توانید از دیگران کمک بخواهید؛ زیرا این حق شماست. حق دارید با آرامش بیشتری به کارها بپردازید و بدانید که تمام بارها و مسوولیت ها صرفا بر شانه شما نیست.

منبع :روزنامه رسالت-باتغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.