تبیان، دستیار زندگی
مردها پس از آن كه نیازشان به عشق و صمیمت برآورده شد، ناگهان به یاد استقلال گذشته خود مى‏افتند و حس مى‏كنند كه شدیداً به آن نیاز دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوا همیشه آفتابی نیست

عشق

الكساندر دوما مى‏گوید: «قلب زن، پارچه‏اى است كه زود پاره مى‏شود و زود هم رفو مى‏شود». نشاط و سرزندگى زن، به محبت مرد وابسته است. زن، عشق و احساساتش را با كلمات بیان مى‏كند و نیاز دارد كه با شنیدن كلمات، عشق و احساسات را از دیگران دریافت كند. زن، به نرمش و كلمات محبت‏آمیز، نیاز دارد؛ ولى مردان با رفتار و عمل، عشق و احساسات خود را بیان مى‏كنند. نیاز عاطفى زن، این است كه جمله دوستت دارم را چندین و چند بار از زبان همسرش بشنود و از این طریق، به آرامش روحى و اعتماد به نفس دست یابد. یكى از خصوصیات مردان، این است كه كمتر احساسات و عواطف خود را بروز مى‏دهند و بنابراین، در ابراز محبت خود به همسرشان، كمى با مشكل مواجه مى‏شوند؛ ولى اگر مردان به تفاوت‏هاى موجود بین زن و مرد توجه داشته باشند و بدانند كه با كمى ابراز محبت، به گرماى زندگى خود مى‏افزایند، با كمى تلاش، احساسات خود را بروز خواهند داد. امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: «یكى از اخلاق پیامبران، این است كه نسبت به همسران خود محبت دارند».1 همچنین پیامبر اكرم صلى‏الله‏علیه‏وآله مى‏فرماید: «این كه مرد به زن بگوید دوستت دارم، هرگز از قلب زن بیرون نمى‏رود».2

در تمام زن‏ها، علایق مشتركى وجود دارد كه مهم‏ترین آنها، توجه، محبت و قدردانى است.

كارهایى كه ممكن است از سوى مرد انجام شود و باعث افسردگى زن گردد، عبارتند از:

با او حرف نزند. به صحبت‏هایش گوش ندهد و نیازهایش را نادیده بگیرد. در مقابل او شورش كند؛ بدین معنى كه در برابر خواسته‏هاى زن، لج‏بازى به خرج دهد. هرگز به او آسایش و آرامش خیال ندهد. به زن‏هاى دیگر توجه كند. از او فاصله بگیرد. از او در امور غیر مهم و ناچیز، از او انتقاد كند. مبهم و دوپهلو با او صحبت كند.

مردان با تلاشى بسیار اندك، مى‏توانند علاقه خود را به همسرشان نشان دهند.

حضرت على علیه‏السلام مى‏فرماید: «نگه‏دارى زن، حال او را خوش‏تر و شادابى و زیبایى‏اش را پایدارتر مى‏كند». در تمام زن‏ها، علایق مشتركى وجود دارد كه مهم‏ترین آنها، توجه، محبت و قدردانى است.

توجه؛ براى چند دقیقه یا حتى چند لحظه، با تمام حواس، متوجه او باشید؛ حالش را بپرسید؛ شنونده او باشید و به چیز دیگرى توجه نكنید. قدردانى؛ قدردانى، یعنى در برابر او اذعان كنید كه در خانه، زحمت مى‏كشد؛ پس تلاش‏هاى او را ارج بگذارید و از سلیقه و كوشش او تعریف، تمجید و تشكر كنید.

پیامبر مى‏فرماید: «هر گاه مرد به زن خود آبى بنوشاند، پاداش بَرَد» و نیز مى‏فرماید: «مردى كه به طرف دهان همسرش لقمه‏اى بالا برد، پاداش مى‏برد».

زن و مرد، دید متفاوتى نسبت به زمان دارند.

این تفاوت نگاه، باعث بسیارى از سوءتفاهم‏ها مى‏گردد؛ مانند دیركردن‏ها، فراموش كردن انجام كارى به موقع و مهم نشمردن رویدادهاى مهم؛ مثلاً زن‏ها به خوبى مى‏دانند كه آخرین بارى كه به گردش رفته‏اند، كى بوده است و سالروز تولدها و سالگرد ازدواج و سایر مناسبت‏هاى مهم، چه زمانى است. این توانایى كه گاه مردها را حیرت‏زده مى‏كند، براى زن‏ها، بسیار طبیعى و ذاتى است و در واقع، در ساختار زیستى آنها برنامه‏ریزى شده است. بدن زن، از یك چرخه ماهانه تبعیت مى‏كند و عادت شمردن، از همان ابتداى بلوغ، در فعالیت‏ها پدیدار مى‏گردد. بنابراین، اگر گاهى با همسرتان بر سر چنین مسائلى اختلاف نظر پیدا كردید، بهتر است بر نظر خود پافشارى نكنید و به زمان‏سنجى همسرتان بیشتر اعتماد كنید.ضمنا سعی کنید برای ایجاد حسی خوب درهمسرتان زمان های مهم مثل تولد و ازدواج را از یاد نبرید.

زن‏هاى تشنه محبت، خصوصیاتى دارند كه مردان باید به آنها توجه كنند.

سیراب كردن دل و جان همسرتان، یكى از مهم‏ترین مهارت‏هاى شماست. زنان، رفتارهاى خاصى، هنگام احتیاج به محبت دارند؛ علائم تشنگى یك زن براى محبت، عبارتند از: تحریك پذیرى (حساس بودن) عصبى و زودرنج بودن، پرتوقع بودن، خستگى مزمن، كم اشتهایى یا پرخورى، افسردگى، مشغولیت‏هاى افراطى، سردمزاجى و  سردى احساسى و عاطفى. مردان باید بدانند كه زنان احتمالاً به آنان نخواهند گفت چقدر از نظر عاطفى محتاج آنان هستند یا چقدر افسرده‏اند؛ بنابراین، دقت كنید كه مبادا كمتر از آنچه محبت می کنند، دریافت كنند و اجازه ندهید چنان تشنه محبت شوند كه سرانجام از لحاظ احساسى، نسبت به شما سرد شوند.

این احساس را به او بدهید كه براى شما اهمیت دارد و این كه او به زندگى‏تان بهبود بخشیده است و این كه بدون او، شما نمى‏توانستید مانند آن چه اكنون هستید، شاد و راضى باشید.

رفتارتان را با شوهر خود، هنگام برگشتن از سر كار به منزل، بهبود دهید.

كارهایى كه در این بهبودى رفتار مؤثرند، عبارتند از:

سلام و احوال‏پرسى همراه با خوشرویى، گرفتن كیف، كت و بسته‏هاى خرید، دادن خبرهاى خوش، آماده كردن سریع غذا، پرس‏وجو از اوضاع كارى روز، صحبت كردن به مرد، گله و شكایت نكردن از حوادث و كارهاى آن روز و... .

هنگامى كه رفتار مرد ناگهان تغییر مى‏كند، زن باید آرامش خود را حفظ كند.

مردها پس از آن كه نیازشان به عشق و صمیمت برآورده شد، ناگهان به یاد استقلال گذشته خود مى‏افتند و حس مى‏كنند كه شدیداً به آن نیاز دارند. هنگامى كه مرد از زن فاصله مى‏گیرد، زن دچار هراس شده، به دنبال اشتباه یا خطاى خود مى‏افتد. او متوجه نیست كه مرد با این كار، مى‏خواهد نیاز به استقلال خود را تأمین كند؛ سپس ناگهان مرد با عشق و علاقه شدیدترى به سوى زن باز مى‏گردد و پیوسته در میان وابستگى عاطفى و استقلال در رفت و آمد است.

عشق

زن‏ها در توانایى خود براى عشق ورزیدن به همسر خود، مثل موج، بالا و پایین مى‏روند.

زن، هنگام فرو كش كردن موج، با رفتارش نشان مى‏دهد كه به شدت حساس و شكننده شده است و به عشق بیشترى نیاز دارد. نكته ضرورى، این است كه در این مرحله، مرد متوجه نیازهاى او بشود و گرنه، امكان دارد كه با توقعات بى جا، او را بیازارد. توقع مهربانى دائمى از زن، نامعقول است؛ همان طور كه هوا همیشه آفتابى نیست. مرد، ناگهان گمان مى‏كند كه تغییر روحیه زن، به خاطر رفتار اوست. هنگامى كه زن شاد است، مرد خوشحالى زن را به حساب خودش مى‏گذارد و هنگامى كه افسرده است، خود را مسئول مى‏داند.

تفاوت‏هاى خود را به تعریف و تمجید بدل سازید.

زن باید احساس كند كه دوستش دارند و همان شخصیتى كه دارد، مورد نیاز و پذیرش است و باید براى آن چه مى‏كند، مورد قدردانى واقع شود. این هدایا را به فراوانى به او بدهید؛ خواهید دید كه عشق، احترام، تحسین و فداكارى او را باز پس مى‏گیرید. به او بگویید كه كیست و شخصیتش همان چیزى است كه شما با تمام قبلتان از آن ستایش و قدردانى مى‏كنید.

از احادیث بالا چنین بر می آید که شرع مقدس ما حتی برای ریزترین محبت همسران در حق یکدیگر برای ایجاد کانونی محبت آمیز و با صفا پاداش و مجازات خیر در نظر گرفته و آن را ممدوح می شمارد . مبادا ما که به پیروی از این دین کامل و جامع مفتخریم در ادای وظایف خود کم کاری کنیم و در پی رضایت همسرمان بر نیاییم . که در حدیثی مهم ترین شفاعت، رضایت همسر ذکر شده است.

پى‏نوشت:

1. مجلسى، بحارالانوار، ج 104، ص 39.

2. كلینى، كافى، ج 5، ص 569.

پرسمان- با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

زن وشوهر های صمیمی

فرشته ی رحمت،برای همسرت باش

می خواهم کنارت بمانم

شوهرانی که قابل ستایش اند

مرگ تدریجی یک رویا

بازسازی یك همسرایده آل

عصبانی ها به بهشت نمی روند

بستن راه های خروجی عشق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.