تبیان، دستیار زندگی
آدم‌هایی كه دیگر جوان نیستند فكر می‌كنند كه دنیا برای آنها تمام شده برای همین نه باید آرزویی داشته باشند و نه دست به كاری جالب بزنند پس بیشترشان در كنج تنهایی فرو می‌روند و خود را آماده رفتن به جهانی دیگر می‌كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالمندی تمام شدن زندگی نیست

سالمندی

مامان‌بزرگ حالا دیگر مثل سال‌های پیش سر حال و قبراق نیست. او همیشه كنج خانه‌اش می‌نشیند و چشم به راه فرزندان می‌شود تا مگر كسی بیاید و او را از تنهایی در بیاورد. البته او تنهای تنها هم نیست چون بابابزرگ هنوز در گوشه‌ای از زندگی او حضور دارد هرچند كه او هم پیر و بی‌حوصله شده است ولی با این حال مامان‌بزرگ شكسته‌تر از آنی است كه بگو بخند كند و مثل سال‌های جوانی دل و دماغ داشته باشد.

او مرتب می‌گوید دیگر از من گذشته است، اما نوه‌هایش می‌گویند كه اینطور نیست آخر او 65سالش بیشتر نیست ولی مامان‌بزرگ حرف كسی را قبول ندارد و می‌گوید دیگراز عمر او برای خیلی چیزها گذشته است.

آنانی كه آدم‌های سالمند را كنار خود دارند یا دست‌كم ماهی چند بار با آنان در تماسند خوب می‌دانند كه آدم‌هایی كه سنین میانسالی را پشت سر گذاشته‌اند چقدر در نشان دادن پیری خود عجله دارند.

آدم‌هایی كه دیگر جوان نیستند فكر می‌كنند كه دنیا برای آنها تمام شده برای همین نه باید آرزویی داشته باشند و نه دست به كاری جالب بزنند پس بیشترشان در كنج تنهایی فرو می‌روند و خود را آماده رفتن به جهانی دیگر می‌كنند.

اما خیلی از آدم‌هایی كه پا به مرز 60 سالگی می‌گذارند اینطور فكر نمی‌كنند آنها برای خود دنیایی پر از رنج و بیهودگی را تصور می‌كنند كه حالا به پایانش رسیده‌اند در حالی كه هیچ از زندگی نفهمیده‌اند. پس برای همین بیشتر خواهان گوشه‌نشینی و ترك دنیا می‌شوند و از رفت و آمد پرهیز می‌كنند. این افراد در این سن و سال قید زیبایی را هم می‌زنند به طوری كه شاید ماهی یكبار هم به چهره خود در آیینه نگاه نكنند. ولی آنان سخت در اشتباهند چون ما چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگی ادامه دارد.

سالمندی دورانی متفاوت

سالمندی مصیبتی جانكاه نیست كه به آن با دیدی منفی نگاه كنیم و برایش متاسف باشیم. واقعیت این است كه سالمندی نیز مرحله‌ای از مراحل عمر است كه زیبایی‌های خاص خودش را دارد ولی به دلیل ناآگاهی یا نداشتن زمینه مناسب، افراد به آن به دیده تاسف نگاه می‌كنند و نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. البته كمتر كسی را می‌توان  سراغ گرفت كه از دیدن تارهای سپید مویش ناراحت نشود و با دیدن چروك‌های چهره‌اش آهی از ته دل نكشد ولی اگر برای این روز‌های زندگی هم تدبیر داشته باشیم می‌توانیم براحتی با آن كنار بیاییم.

پس كسی كه این‌گونه می‌اندیشد بی‌گمان می‌داند كه از همان روزی كه متولد شده است شمارش معكوس زندگی او برای رسیدن به پیری آغاز شده است. پس با این تفكر، فرد می‌داند كه پیری و سالمندی نه ترسناك است و نه مبهم بلكه راهی است كه همه ما از ابتدای زندگی خود در آن گام نهاده و با طی كردن آن آزموده‌تر و باتجربه‌تر می‌شویم.

اما برای این‌كه از این دوران هم بخوبی استفاده كنیم باید دستورالعمل‌هایی را به كار ببندیم كه برخی از آنها به سلامت جسم و برخی دیگر به سلامت تصمیم‌های ما بازمی‌گردد.

آنچه كه ما را در سالمندی با دیگران متفاوت می‌كند این است كه چگونه زندگی می‌كنیم و تا چه حد به تندرستی خود اهمیت می‌دهیم.

در دوران سالمندی به دلایل گوناگون از جمله ضعف و تحلیل قوای جسمی، طبیعی است كه مصونیت در برابر تهاجم بیماری‌ها و عوارض آن كاهش یابد، اما آنچه مهم است رویارویی با این تهاجم است. برخی سالمندان تصور می‌كنند كه با هر ناخوشی، سلامت آنان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد و باید بی‌درنگ پزشك دستور بستری شدن آنان را در بیمارستان صادر كند.

اما این طرز تفكر درست نیست و ما می‌توانیم با رعایت دستورات ساده در محل زندگی خود بدون آن‌كه متحمل هزینه‌های زیاد شویم سلامت خود را حفظ كنیم. بیشتر پزشكان بر این باورند كه رمز سلامت افراد سالمند فعالیت‌های جسمانی و تمرین‌های ورزشی متناسب با سن و سال سالمندان است كه هم باعث سلامتی جسم و نیز موجب شادابی و احساس خوشبینی می‌شود.

به همین منظور از آنجایی كه سالمندان جسم ضعیفی دارند پزشكان به آنان توصیه می‌كنند كه بدن خود را همواره گرم نگه داشته و دستورات پزشك معالج خود را رعایت كنند. البته به یاد داشته باشید كه مراقبت‌های درمانی در محل سكونت به معنای مراجعه نكردن به پزشك نیست بلكه افراد سالمند بیش از دیگران نیاز به كنترل كردن وضعیت سلامت خود دارند.

سالمندی بهنجار

یكی از نكات مهم در مراقبت‌های در مانی در محل زندگی این است كه سالمند تا آنجا كه در توان دارد باید از چاق شدن و داشتن وزن اضافی دوری كنند. به گفته پزشكان افراد چاق بویژه در دوران پیری بیش از دیگران در معرض بیماری‌ها و آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند، اما این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه در پیش گرفتن رژیم‌های سخت غذایی در هر سن و سال و لاغر شدن بیش از حد به اندازه داشتن وزن زیاد برای افراد خطرناك است. بی‌اشتهایی و نداشتن میل به غذا از علائم بیماری به شمار میرود و ممكن است سلامت فرد را به خطر بیندازد به همین دلیل باید بلافاصله به پزشك مراجعه شود.

سرگرمی‌هایی برای تندرستی

به گفته پزشكان یكی از علل عمده در بیمار شدن سالمندان احساس بی‌حوصلگی و نداشتن تحرك است . سرگرمی‌هایی مانند قدم زدن، فعالیت‌هایی مانند باغبانی و سرگرم شدن با كشت و كار گل و گیاه می‌تواند نقش زیادی در مصون نگاه داشتن جسم و روح سالمندان از بیماری داشته باشد. سالمندی با تغییراتی در توان فرد و حواس او همراه است. كاهش قدرت و توانایی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و اختلال در عملكرد ارگان‌ها از تغییرات دوران سالمندی است. یكی از عوارض مهم این دوران كاهش حواس است مثل حس چشایی و بویایی.

حتما شنیده‌اید كه افراد پیر می‌گویند غذاها دیگر مزه قدیم را نمی‌دهد این امر نشانگر این است كه فرد حدود نیمی از حس خود را از دست داده است. از این رو دقت در تغذیه سالمندان برای حفظ سلامت بدنی آنها و برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن و عوارض سوءتغذیه در آنها بسیار اهمیت دارد.

بسیاری از سالمندان دچار سوءتغذیه هستند بدین ترتیب كه یا مصرف بیش از حد مواد غذایی موجب بروز چاقی در آنها شده یا بیماری‌های مزمن ناشی از آن مثل دیابت، فشار خون یا عوارض قلبی عروقی آنها را رنج می‌دهد كه این امر مراقبت‌های خاص تغذیه‌ای را می‌طلبد.

مراقب دارایی‌های خود باشید

اما یك سالمند تنها با رعایت این موارد می‌تواند جسم خود را از بروز خطرات احتمالی مصون نگه دارد ولی مهم‌تر از این مساله حفظ سلامت روانی سالمندان است. فردی كه در دوران پیری ذهن آشفته‌ای داشته باشد بدون شك سلامت جسم او نیز به خطر می‌افتد پس رعایت برخی نكات مهم و كلیدی می‌تواند روح یك سالمند را نیز سالم نگه دارد. یكی از مسائل اساسی در دوران سالمندی پرهیز از گوشه‌نشینی است. در این دوران نقش دوستان برای سالمند بیش از هر موقع دیگر خود را نشان می‌دهد چرا كه گوشه‌گیری تنها تحمل زندگی را برای او دشوارتر می‌كند. پس قرار گرفتن در جمع دوستان بویژه گرم گرفتن با اعضای خانواده یكی از راه‌هایی است كه می‌تواند بسیاری از ناراحتی‌های این دوران را برطرف سازد. البته بعضی از سالمندان به خاطر برخی تفكرات اشتباه در دوران پیری از اموال خود دست می‌شویند و آن را میان اطرافیان خود تقسیم می‌كنند. بویژه این كار میان سالمندانی كه فرزند پسر دارند رایج است به طوری كه آنان اموال خود را در زمان حیات خود میان آنان تقسیم می‌كنند و از این طریق استقلال مادی خود را از بین می‌برند.

منبع : جام جم

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

الهی پیر شی جوون!

چرا دریغ؟؟

بهداشت سالمندان

ویژه نامه روز جهانی سالمند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.