تبیان، دستیار زندگی
اسی ارشد و دکتری زبان نمایش قرآن دست نویس و تمام رنگی نمایشگاه خط قرآنی در ابوظبی نمایش پنجاه اثر ریزنویسی قرآن کریم برگزاری دوره کارشناسی ارشد و دکتری زبان تهران – 8 نفر از استادان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 30 آبان)

برگزاری دوره کارشناسی ارشد و دکتری زبان

تهران – 8 نفر از استادان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی از 6 کشور در دوره های آموزشی زبان و ادبیات فارسی شرکت کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این دوره به مدت 4 ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

شرکت کنندگان در این دوره ، از کشورهای ارمنستان ، روسیه ، قزاقستان ، اوکراین ، هند و بوسنی هستند.

نمایش قرآن دست نویس و تمام رنگی

تهران – یکی از بزرگترین و بی نظیر ترین قرآن های دست نویس و تمام رنگی جهان در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران به نمایش در آمد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، این قرآن که در نگارش ازخط عثمان طه الگو گرفته است ، در ابعاد 1/2 در 1/8 متر روی پارچه ای از جنس متقال در 606 صفحه تهیه شده و حدود 700 کیلوگرم وزن دارد.

هر صفحه از این قرآن 15 سطر دارد و هر 20 صفحه یک جزء از قرآن کریم را شامل می شود و زمینه هر بخش از آن ، به رنگی خاصی نوشته شده است . برای کتابت هر صفحه از این قرآن ، بیش از یک میلیون نقطه به صورت نوارهای رنگی در حاشیه صفحات و به صورت کهکشان درمیان صفحات به کار رفته است و همه صفحات دارای تذهیب رنگی و خطوط سایه دار است.

این قرآن نادر را سه هنرمند ایرانی و 20 دستیار در مدت 7 سال نوشته اند و در کتابت آن از هیچ گونه ابزار ماشینی و رایانه ای استفاده نشده است.

نمایشگاه خط قرآنی در ابوظبی

ابوظبی – نمایشگاه بین المللی خط قرآنی شارجه با مشارکت 33 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از سوی حاکم شارجه در موزه هنرهای این امیر نشین گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، در این مراسم سرکنسول جمهوری اسلامی در دبی و شخصیت های اماراتی حضور یافتند. وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در دبی گفت : 11 خطاط از جمهوری اسلامی ایران 250 تابلوی خطاطی نفیس نستعلیق را در این نمایشگاه عرضه کرده اند. در این نمایشگاه که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت 81 هنرمند از کشورهای عربی و اسلامی و چین بیش از 950 اثر هنری را در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده اند . از ایران آثار استادانی چون حسین میرخانی ، حسن میر خانی ، عباس اخوین ، محمد سلحشور ، کیخسرو خروش ، عبد الصمد حاج صمدی ، شیوا قلم ، نوح سرشک ، جواهر پور و نوروزی به نمایش گذاشته شده است . دکتر سلطان القاسمی حاکم شارجه در مراسم افتتاح این نمایشگاه با هنرمندان ایرانی گفت و گو کرد.

نمایش پنجاه اثر ریزنویسی قرآن کریم

تهران – پنجاه اثر ریزنویسی قرآن کریم بر روی اشیای مختلف از جمله دانه برنج و موی سر در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش در آمده است .

به گزارش واحد مرکزی خبر، اکبر خان زاده هنرمند قرآنی کشورمان که 22 سال سن دارد این آثار را خلق کرده است. وی ریز نویسی کل قرآن کریم را نیز بر روی صفحاتی به ابعاد 5 در 8 میلیمتر در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آغاز کرده است که پس از اتمام ، کوچکترین قرآن کریم جهان خواهد بود.

ریزنویسی بسم الله الرحمن الرحیم بر روی موی سر ، الله بر روی موی سر ، آیه الکرسی و معنی انگلیسی آن بر روی دانه برنج ، سوره توحید و ترجمه انگلیسی آن بر روی دانه برنج چند نمونه از 50 اثر این هنرمند جوان است که در غرفه بنیاد قرآن و حدیث سپاه به نمایش گذاشته شده است . این هنرمند ، آثار هنری خود را با مداد خلق می کند که مشاهده آن با چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست . اکبر خان زاده پس از مشاهده آثار "آفتاب شمس" هنرمند هندی که با مدادهای 20 برابر ریز شده آثار خود را بر روی موی سر و دانه عدس خلق می کرد، به این کار علاقمند شد و پس از مدت کوتاهی توانست به مهارت کافی در این زمینه دست پیدا کند . گفتنی است نمایشگاهی از آثار این هنرمند ایرانی در تاجیکستان و آلمان برگزار خواهد شد.