تبیان، دستیار زندگی
برای راه اندازی موتور، مقداری قهوه‌ی خیلی داغ (یا آب خیلی داغ) را در فنجان بریزید و حلقه را در فنجان قرار دهید. این باعث می‌شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی موتور گرمایی نوار دوفلزی

برای راه اندازی موتور، مقداری قهوه‌ی خیلی داغ (یا آب خیلی داغ) را در فنجان بریزید و حلقه را در فنجان قرار دهید. این باعث می‌شود وزنه را به سرعت حرکت داده و آن را به سمت مرکز اله‌کلنگ جمع کند. اگر وزنه حرکت نکرد علتش این است که یا وزنه خیلی سنگین است یا خیلی دور از پیچ قرار دارد. دستگاه را تنظیم کنید. برای این منظور یا مهره‌ها را به سمت داخل بپیچانید یا یک یا دو مهره را بردارید. شما به مقداری وزنه نیاز دارید تا اله‌کلنگ به راحتی حرکت کند برای این منظور از حداقل تعداد مهره در بیش‌ترین فاصله از محور استفاده کنید تا اله‌کلنگ بر اثر گرمای فنجان حرکت کند.

شاید برای ممانعت از حرکت زیاد وزنه‌ی تعادل نیاز باشد چیزی را زیر آن قرار دهید. سیم حلقه‌ی نوار دوفلزی حالت فنری دارد و وقتی اله‌کلنگ بخواهد سیم حلقه را بالا بیاورد ممکن است وزنه به حدی به حلقه نیرو وارد کند که حلقه نتواند آن را بلند نماید. برای جلوگیری از چنین وضعیتی کافی است نگذارید حلقه خیلی دور و زیاد بلند شود.

چند نکته در مورد موتور کوچک‌تر

برای اطمینان از اینکه دماسنج کوچک‌تر نیز می‌تواند در موتور قرار گرفته و به درستی کار کند، من موتور‌ی با حلقه‌ی دوفلزی کوچک نیز ساختم. هم‌زمان متوجه‌ی چند نکته‌ی مهم در ساخت آن شدم.

موتور دوم، اله‌کلنگ کوچک‌تری دارد. این نه به خاطر این است که حلقه آن کوچک‌تر است بلکه به خاطر اینکه حرکت وزنه اثر بیش‌تری روی تعادل اله‌کلنگ دارد.

موتور گرمایی نوار دوفلزی

به طوری که پیچ پلاستیکی بلند بهتر از پیچ برنجی (برای نگه‌داری وزنه‌ها) عمل می‌کند. بدین ترتیب اجازه می‌دهد تا پیچ پلاستیک بلند در مواقعی حتی به محور دوران برخورد کند و اثر بیش‌تری در عدم تعادل اله‌کلنگ ایفا کند. با این حال در این قسمت می توانید از پیچ نازکی استفاده کنید.

در ساخت اله‌کلنگ کوچک، این امکان وجود دارد که فقط از یک سیم چوب لباسی نیز استفاده کرد تا این ساخت خیلی آسان‌تر و مجموعه را خیلی محکم‌تر شود.

موتور گرمایی نوار دوفلزی

در این قسمت از یک تکه سیم مسی استفاده کنید تا مانع از این شود که وزنه پایین‌تر از اله‌کلنگ حرکت نماید. اگر آب خیلی داغ باشد گاهی مواقع باعث می‌شود وزنه یک چرخ کامل زده و این مانع عمل‌کرد صحیح موتور می‌شود.

موتور گرمایی نوار دوفلزی

همان‌طور که قبلا اشاره شد، می توانید پیچ بلندی را به کمک سیم مسی به میله چوب لباسی وصل کیند و سپس آن را لحیم نمایید.

موتور گرمایی نوار دوفلزی

سر انجام سیم دیگری را به بلوک چوبی اضافه کنید تا مانع از این شود که اله‌کلنگ بیش از اندازه حرکت کند.

همچنین می توانید از  چای یا آب داغ که به مرور زمان سرد می‌شود استفاده نمایید تا مانع از استمرار حرکت موتور ‌شود. در موتور جدید، به جای فنجان چای، از قوطی فلزی نوشابه و شمع هم می توانید استفاده کنید. آب در قسمت فرو رفته‌ی ته قوطی نوشابه ریخته می‌شود.

موتور گرمایی نوار دوفلزی