نمایشگاه «روز واقعه» با نمایش «پرده واقعه عاشورا» اثر تاریخی حسین قوللر آغاسی از بنیانگذاران نقاشی قهوهخانهای در ایران به مناسبت ماه محرم در موزه ملک برگزار شد.
واقعه عاشورا نقطه عطف هنر است؛ جایی که والاترین مفهوم در قالبهای مختلف به بار مینشیند و تبلور مییابد. کدام تابلو زیباتر از «ظهر عاشورا»ی استاد فرشچیان؟ چه شعری ماناتر از «باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» که محتشم در قرن دهم سرود؟ هنر عاشورا «جوششی» است و نه «کوششی». هنرمند و شاعر، ابتدا منقلب میشود و بعدازآن درک و حس خود را از این واقعه عظیم متبلور میسازد و همین «خلوص» است که حرف را دلنشین میکند. یک گام عقبتر برویم، عاشورا پیش از آنکه در قالبهای مختلف هنری و سبکهای شعری معنا یابد، پیش مردمان کوچه و بازار شکل گرفت. آنها احساس و دریافت خود از مظلومیت و حقانیت امام حسین (ع) و اصحابش را زمزمه کردند که از دل آن نوحه درآمد و پردهخوانی و تعزیه و دستههای عزاداری و ... هرکدام نمونه نابی از هنر هستند که واژه، کلام، رنگها و دیگر المانهایش را میتوان از جنبههای مختلف تفسیر کرد. این کار سالها است انجامشده ولی هرگز سخن درباره هنر و شعر عاشورایی ناتمام نمیماند... .
گزیدهای از مطالبی که طی سالهای اخیر در سایت تبیان درباره شعر و هنر عاشورایی منتشرشده است را گردآوردهایم.
حبیبالله صادقی نقاش انقلاب ماجرای خلق تابلوی نقاشی «رمی جمرات» را روایت کرد. اثری که مبارزهی حاجیِ واقعی با اربابان قدرت، ثروت و تزویر را به تصویر کشیده است.
روابط عمومی آستان امام خمینی (س) با اعلام برنامه مراسم شبهای قدر در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از عموم مردم برای شرکت در این مراسم ها دعوت به عمل آورد.
هنر معاصر ما بسیار خوشبخت است که همچنان میتواند زیر سایه امثال محمود فرشچیان نفس بکشد؛ دیروز خبر رسید که سرانجام تابلوی معروف «عرش بر زمین» این استاد بیبدیل نگارگری ایرانی که به آستان قدس رضوی اهدا شده بود، با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان رونمایی شد.
وقتی پای معماری مساجد به میان میآید، پیش از هر چیز، گنبد آبی و گلدستههایی را به خاطر میآوریم که رو به آسمان بالا رفتهاند. اما از زمانی که عصر مدرن آغاز شده، معماری نیز به قلمروهای جدیدی گام نهاده و اشکال سنتی را دستخوش تغییر و تحول نموده است. معماری مساجد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متأثر از معماری مدرن، جامهای نو به تن کرده است.
یک فعال تعزیه با اشاره به مشکلات موجود برای اجرای اینگونهی نمایشی تصریح کرد: نداشتن یک مکان مشخص و مناسب برای اجرای نمایش تعزیه در شهر بزرگی مثل تهران از مهمترین مشکلات تعزیهخوانی است.
«نقاشی روی مخمل» یک سبک از هنرهای آیینی در حوزه نقاشی است که با نمایش صحنههایی از واقعه عاشورا روی علم هیاتهای عزاداری توسط هنرمند یزدی، بنیان گذاشته شده و اکنون با توجه به علاقمندی هیاتهای سراسر کشور رونق دیگری به خود گرفته است.
جدیدترین نقاشی حسن روح الامین با موضوع دلاوری حضرت علی(ع) در جنگ احد با نام «لا فتی الا علی» در آستانه عید غدیر رونمایی شد. خلق این تابلو ۶ ماه زمان برده است.