تبیان، دستیار زندگی
عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران نسبت به شیوع شپش سر، به ویژه در بین دانش‌آموزان تهرانی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب شیوع شپش سر باشید

شپش

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران نسبت به شیوع شپش سر، به ویژه در بین دانش‌آموزان تهرانی هشدار داد.

مجتبی امیری متخصص پوست و مو اظهار داشت: شپش‌ ها را جزء حشرات بدون بال به حساب می ‌آورند و بر حسب شكل ظاهری و محلی كه در انسان ایجاد بیماری می‌ كنند، به 3 دسته شپش سر، تنه و عانه (ناحیه تناسلی) تقسیم می ‌شوند. نوع اول و دوم تا حدودی به هم شبیه هستند، ولی شپش عانه معمولا بدن گردتری دارد، تیره ‌تر و شبیه خرچنگ است.

وی با بیان این كه شپش ‌ها می ‌توانند ناقل برخی از بیماری ‌های عفونی مانند تیفوس، تب راجعه و تب خندق باشند، تصریح كرد: این حشرات وقتی وارد بدن می ‌شوند، طول عمر حدود یك ماهه‌ دارند و پس از بیرون آمدن از تخم و گذشت 10 روز به شپش بالغ تبدیل می‌شوند و روزانه 8 تا 10 تخم می ‌گذارند.

شپش سر شایع ‌تر از دو نوع دیگر است و معمولا در دختر بچه ‌ها دیده می ‌شود، ولی در پسربچه ‌ها با موهای بلند نیز می ‌تواند ایجاد بیماری كند.

این متخصص پوست و مو با بیان این كه شپش سر بیشتر در ناحیه پشت سر و پشت گوش ‌ها ایجاد بیماری می ‌كند، ادامه داد:علامت این عارضه، خارش شدید و بدون علت سر است كه بر اثر خارش شدید گاهی اوقات ممكن است عفونت پوستی و زرد زخم ناحیه پشت سر و پشت گوش هم ایجاد شود.

وی با اشاره به این كه متاسفانه در 2 سال اخیر شپش سر فوق ‌العاده در تهران شایع شده است، گفت: شپش را نباید یك مشكل بهداشتی دانست، بلكه بیشتر یك مشكل فرهنگی است، زیرا فرد مبتلا اگر به موقع به پزشک مراجعه و خود را درمان كند و از اقدامات پیشگیرانه بهره ببرد، از انتقال آن به دیگران جلوگیری می‌ شود، ولی متاسفانه به علت كم‌ توجهی، وقتی فردی مبتلا می‌ شود، در محیط مدرسه یا كار، به راحتی این حشره را به دیگری منتقل می‌ كند و زمانی فرد متوجه شپش سر می ‌شود كه دچار خارش‌ های شدید شده‌ است و چند ماه از بیماری ‌اش گذشته و ده‌ ها نفر را مبتلا كرده‌ است. لذا مشكلی كه الان در تهران مشاهده می‌ كنیم، به همین علت است.

شپش تنه معمولا در كسانی كه لباس خود را دیر به دیر عوض می ‌كنند، دیده می ‌شود. لذا تقریبا نادر است و شپش ناحیه عانه هم مانند شپش تنه به ندرت دیده می‌ شود.

شامپو ضد شپش

عضو انجمن متخصصان پوست و مو ایران با بیان این كه شپش‌ ها به راحتی درمان می شوند، تصریح كرد: این درمان ساده می ‌تواند از انتقال بیماری جلوگیری كند و برای این کار، همه اعضای خانواده باید درمان شوند.

وی با اشاره به این كه برای درمان شپش سر نیازی به تراشیدن موی دختران نیست و به راحتی با یك شامپو می توان آن رابرطرف کرد، تاكید كرد: علامت هشدار دهنده ‌این عارضه، خارش‌ های ناحیه سر است و هنگام معاینه موی سر این بچه‌ ها، زواید سفید رنگی به نام رشك به موی آن ها چسبیده است كه در واقع تخم شپش است و فرق آن با پوسته یا شوره ی سر این است كه این رشك به مو چسبیده شده و با فشار دادن از موی سر جدا نمی ‌شود، ولی برعكس پوسته سر به راحتی توسط دست جدا می ‌شود.

به دلیل این كه شپش از خون انسان تغذیه می ‌كند و خارج از بدن انسان می‌ میرد، نیازی به استریل كردن لباس وجود ندارد.

تخمگذاری این شپش در موی سطح پوست انجام می شود و با رشد مو این تخم با مو بالا می‌ آید. لذا وقتی مو معاینه می‌ شود، می ‌بینیم كه در سطح 5 تا 10 سانتی‌ متری سطح پوست، رشك دیده می ‌شود و این نشان می دهد، فرد 5 تا 6 ماه است كه به شپش سر مبتلا است، زیرا مو در هر ماه فقط یك تا 1/5سانتی متر رشد می‌ كند.

برای درمان شپش سر، شامپویی به نام لیندان استفاده می ‌شود كه 5 تا 10 دقیقه روی سر می‌ ماند و بعد شسته می ‌شود و 7 تا 10 روز پس از مصرف، نیاز به مصرف دوباره دارد. مصرف این شامپو در كودكان زیر 6 سال و مادران بادار ممنوع است و برای آن ها با تجویز پزشك، باید از شامپو های جدیدتری استفاده كرد.

شپش

امیری با بیان این كه بعد از یك بار استفاده از شامپو قدرت انتقال شپش از بین می ‌رود، اظهار داشت: پس از مصرف شامپو، رفتن افراد به مدرسه و مهد كودك بلامانع است و نیازی نیست از رفتن فرد به مدرسه و مهد كودك جلوگیری کرد.

وی با اشاره به این كه تكرار مصرف شامپو پس از یك هفته برای از بین ‌بردن تخم‌ های چسبیده به مو لازم است، گفت: توصیه می ‌شود یك روز پس از مصرف شامپو، باید موهای سر با سركه سفید خیس و با شانه ‌های دندانه ریز، تخم ‌های شپش از سر خارج شود.

فارس

*مطالب مرتبط:

شپش سر چیست؟

ساکنان بدن انسان

مو و علل ریزش و درمان آن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.