تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به هیاهوی رسانه های غربی درباره ساخت کارخانه جدید غنی سازی سوخت هسته ای گفت: دستپاچگی غرب نشان از توطئه علیه ایران بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدستپاچگی غرب در حیرتیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به هیاهوی رسانه های غربی درباره ساخت کارخانه جدید غنی سازی سوخت هسته ای گفت: دستپاچگی غرب نشان از توطئه علیه ایران بود.

صالحی

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در ارتباط زنده با خبر نیمروز شبکه اول سیما در پاسخ به این که مقررات سازمان بین المللی انرژی هسته ای برای ساخت نیروگاه های جدید چیست؟ و آیا کشور ما طبق این مقررات عمل کرده است؟ و اگر این طور است این هیاهوی غربی ها برای چیست؟ افزود: ما هم از این دستپاچگی غرب در حیرتیم.

وی گفت: من از دو ماه پیش که مسئولیت سازمان انرژی اتمی ایران را پذیرفته ام این قول را دادم که همکاری های بین سازمان و آژانس بین المللی انرژی هسته ای سرعت پیدا کند و این همکاری ها توسعه و تعمیق داده شود.

صالحی افزود: شاهد بر این مدعا این بود که در ماه اخیر ما اجازه دادیم که از نطنز و اراک بازدید شود و این مورد قدردانی آژانس قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آژانس به عنوان تنها مرجع بین المللی درخصوص فعالیت های هسته ای این تقدیر را به این اقدام جمهوری اسلامی ایران کرد و در راستای همان قولی که داده بودیم، در نامه ای اقدام به معرفی این سایت جدید کردیم و آژانس نیز در نامه ای که به ما پاسخ داد از این اقدام تشکر کرد.

دستپاچگی و رفتار غیر متوازن آنها در برخورد با این مسئله ما را در حیرت فرو برد

صالحی افزود: این اقدامات در چارچوب مقررات جاری بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس در حال اجرا است.

وی گفت: این انتظار می رفت چون که در اقدامات قبلی به هر حال این تقدیر که از آژانس انجام گرفت و مورد تایید کشورهای غربی نیز بود اما این بار ما حیرت زده شدیم به این اعتبار که فکر می کردیم کشورهای غربی از این اقدام جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنند.

صالحی افزود: اما دستپاچگی و رفتار غیر متوازن آنها در برخورد با این مسئله ما را در حیرت فرو برد.

وی با اشاره به تحلیل اخبارهای واصله درباره کارخانه جدید غنی سازی سوخت هسته ای ایران از دیشب تاکنون گفت: متوجه شدیم که گویی توطئه ای در کار و ظاهرا قرار بوده است سه کشور بزرگ غربی در اجتماع گروه 20 این مطلب را اعلام کنند.

صالحی افزود: من این مطالب را از نیویورک تایمز و خیلی از تحلیل های غربی که از رسانه های آنها شنیدم به عرض می رسانم و تحلیل من نیست.

برای فعالیت‌های هسته‌ای اجازه نمی‌گیریم

وی گفت: در تحلیل ها و در روزنامه نیویورک تایمز به صراحت آمده است که قرار بود این مطلب را کشورهای غربی در گروه 20 اعلام و به این ترتیب ایران را متهم به کارهای سری و موضوع را به گونه ای مطرح و افکار عمومی جهان را علیه ما بسیج کنند، "و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین".

رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: ما به واقع این اقدامی را که کردیم در راستای تعهدات مان بوده که بارها و بارها جمهوری اسلامی ایران به پایبندی به تعهدات بین المللی اش اقدام و این موضوع را اعلام کرده است.

صالحی گفت: البته ایران به حقوق مسلمش هم همواره تاکید داشته و متقاضی به دست آوردن حقوقش بوده است اما به هر حال متوجه شدیم که این بار گویی جمهوری اسلامی ایران یک توطئه از پیش پرداخته شده آنها را بنا به گفته خودشان خنثی کرده است پس این دستپاچگی ها بیشتر می تواند به این اعتبار مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی افزود: در غیر این صورت چون که غرب تا حالا متهم می کرد ایران را همکاری با آژانس همکاری سستی است، همکاری ضعیفی است و اطلاع نمی دهد به آژانس از فعالیت های خودش اما این بار که این اقدام به موقع انجام گرفت دیدم که نتیجه به این صورت است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: درخصوص فعالیت های هسته ای از کسی اجازه نمی گیریم؛ این حق ماست و در چارچوب حق خودمان اقدام می کنیم و در چارچوب تعهدات بین المللی پایبندی خودمان را به تعهدات بین المللی بارها و بارها اعلام کرده ایم.

زودتر از موعد آژانس را مطلع كردیم

علی اکبر صالحی درباره اعلام پیش از موعد زمان ساخت دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم به آژانس بین المللی انرژی اتمی و موضع گیری نادرست غرب در این زمینه اضافه کرد: ضرورتی برای اعلام این فعالیت به آژانس نبود و بر اساس مقررات باید 180 روز پیش از وارد کردن مواد هسته ای به هر تاسیسات هسته ای آژانس را از وجود چنین تاسیساتی مطلع کنیم اما ما این کار را بیش از یکسال از موعد مقرر انجام دادیم.

درخصوص فعالیت های هسته ای از کسی اجازه نمی گیریم؛ این حق ماست و در چارچوب حق خودمان اقدام می کنیم و در چارچوب تعهدات بین المللی پایبندی خودمان را به تعهدات بین المللی بارها و بارها اعلام کرده ایم

صالحی گفت: به رغم اعلام زود هنگام ایران می بینیم که جنجال و هیاهو می کنند و ما واقعاً از این موضوع متعجب هستیم؛ زیرا هر روشی را که در پیش می گیریم می بینیم خصلت قدر شناسی در کشورهای غربی وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره زمان بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از این تاسیسات افزود: اگر بازرسی ها در چارچوب مقررات باشد با آن مشکلی نداریم و این موضوع را با آژانس پی گیری و زمان بازرسی را اعلام می کنیم.

صالحی درباره مکان دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم کشورمان اضافه کرد: این تاسیسات در جاده تهران - قم و یکصد کیلومتری تهران قرار دارد که در آینده جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

سایت جدید ایران ؛مصون از آسیب هرگونه حمله احتمالی

در عین حال، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با تشریح جزئیات بیشتری از سایت در دست احداث ایران اعلام کرد: این سایت جدید بگونه ای طراحی شده که از آسیب هر گونه حمله احتمالی درامان است واین مسئله به ملت ایران تضمین می دهد که فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران هیچگاه متوقف نخواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت : احداث این سایت جدید در واقع نشان دهنده تلاش موفق ایران برای صیانت از منافع وسرمایه های ملی کشور است .

صالحی در پاسخ به سوالی در باره اینکه با توجه به تاسیسات نطنز ،ایران چه نیازی به سایت جدید داشت گفت: نیازهای پزشکی -صنعتی وعلمی ایران به اورانیوم غنی شده بسیار متنوع وفراوان است، ضمن اینکه با توجه به تهدیدات بی وقفه برخی دشمنان ،عقل حکم می کند که این تهدیدات را هر چند احتمال وقوع انها ضعیف باشد جدی بگیریم وبگونه ای عمل کنیم که آینده درخشان فعالیتهای هسته ای دانشمندان ایران ، درصورت وقوع هر گونه رویدادی تضمین شود که خوشبختانه سایت در دست احداث این هدف را محقق می سازد .

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود :البته سایت نطنز نیز از آمادگیهای پدافندی کامل برخوردار است اما سایت جدید هر گونه احتمالی را برای متوقف کردن فعالیتهای صلح آمیز ایران از بین می برد .

صالحی با اشاره به ادعاهای سیاسی -رسانه ای غربیها ورژیم صهونیستی در باره تلاش ایران برای ساخت بمب اتم تاکید کرد: در هفته های اینده دروغ بودن این ادعاها برای افکار عمومی جهان بیشتر اشکار خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور