تبیان، دستیار زندگی
روند بازسازی فیلم‌های قدیمی و دنباله‌ها در استودیوهای فیلمسازی جهان همچنان ادامه دارد. این روزها استودیوهای فیلمسازی از حضور در عرصه سیاسی و اجتماعی جهان ابایی ندارند و دركنار تهیه كنندگان، هنرپیشه‌ها و كارگردانان سعی دارند در هر قضیه رسانه‌ای دخالت كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلاطین آشنای پرده نقره‌ای

سینمای جهان

‌ روند بازسازی فیلم‌های قدیمی و دنباله‌ها در استودیوهای فیلمسازی جهان همچنان ادامه دارد.

این روزها استودیوهای فیلمسازی از حضور در عرصه سیاسی و اجتماعی جهان ابایی ندارند و دركنار تهیه كنندگان، هنرپیشه‌ها و كارگردانان سعی دارند در هر قضیه رسانه‌ای دخالت كنند؛ از آزادی روزنامه‌نگاری در مصر گرفته تا كمك به ‌منقرض نشدن نسل یك گونه زرافه در آفریقا یا بایكوت كردن گلن بك، مجری فاكس نیوز برای نژادپرست خواندن باراك اوباما.

ولی زمانی كه پای تولید فیلم جدیدی به میان می‌آید ناگهان همه این جماعت نگران، فراموشی می‌گیرند و گویی مشكلی در عرصه‌های مختلف در آمریكا و اروپا وجود ندارد و لزومی برای ساخت فیلمی درباره آنها احساس نمی‌شود. نگاهی به خلاصه داستان‌های منتشر شده در ورایتی و سایر نشریات سینمایی نشان می‌دهد اربابان استودیوها و شبكه‌های تلویزیونی هنوز هم درگیر همان داستان‌های موفق سابق هستند و دائما به فیلمنامه‌هایی كه از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی كه لزوما نه چندان قدیمی هستند، چراغ سبز نشان می‌دهند.

با گذشت تابستانی مملو از بازسازی‌ها و ادامه سری فیلم‌های پرطرفدار (سفر ستاره‌ای، سرزمین گمشده و...)، فهرستی مشابه در راه است و جالب‌تر از همه فهرست كارگردان‌هایی است كه با توجه به اسم ورسمشان، انتظار دارید فیلم‌های هنری و با داستان‌های اوریژینال از آنها ببینید اما وقت آنها تنها برای بازسازی فیلم‌هایی قدیمی و داستان‌های تكراری تلف شده است.

استیون اسپیلبرگ، یكی از موفق‌ترین فیلمسازان، اخیرا اعلام كرده قصد دارد نسخه جدیدی از فیلم ‌هاروی را روانه اكران كند. این فیلم در دهه 1950 با بازی جیمز استوارت چندان موفق نبود. البته اسپیلبرگ اكنون هم مشغول ساخت فیلمی براساس سریال Matt Helm است كه در دهه 1970 توسط استودیو پارامونت تولید شد.رابرت زمه كیس، یكی دیگر از فیلمسازان برجسته مشغول بازسازی فیلم گروه بیتلز به نام زیر دریایی زرد است و برایان سینگر هم فیلمی از دهه 1980 به نام اكسكالیبور از جان بورمن را بازسازی خواهد كرد.

استیون اسپیلبرگ، یكی از موفق‌ترین فیلمسازان، اخیرا اعلام كرده قصد دارد نسخه جدیدی از فیلم ‌هاروی را روانه اكران كند. این فیلم در دهه 1950 با بازی جیمز استوارت چندان موفق نبود. البته اسپیلبرگ اكنون هم مشغول ساخت فیلمی براساس سریال Matt Helm است كه در دهه 1970 توسط استودیو پارامونت تولید شد.

راب زامبی هم پس از اینكه دومین فیلم سری هالووین او در ماه گذشته هرگز نتوانست در گیشه موفق باشد، حباب، فیلم كلاسیك علمی- تخیلی را بازسازی می‌كند. در عین حال استودیو مستقل اسكرین گیمز نیز قصد دارد نسخه تازه‌ای از فیلم سگ‌های پوشالی- شاهكار سام پكین پا- را تولید كند، هر چند كه كارگردان این فیلم هنوز انتخاب نشده است.از سوی دیگر چند فیلم بازسازی شده هم در برنامه اكران ماه‌های آینده قرار دارند.

استودیو متروگلدوین مایر هم نسخه تازه‌ای از فیلم شهرت را اكران خواهد كرد و استودیو سونی پس از اكران نسخه تازه اشغال كلانتری پلهام 123 با بازی جان تراولتا و دنزل واشنگتن، كاراته كید و The Green Hornet را برای اكران در تابستان آینده در نظر دارد. استودیو فاكس نیز نسخه تازه‌ای از سفرهای گالیور را دارد و رابرت رودریگز نیز فیلمی تازه از سری غارتگر را كارگردانی خواهد كرد.استودیو یونیورسال هم برای اكران فیلم جدید رابین هود به كارگردانی رایدلی اسكات و با بازی راسل كرو تاریخ جدیدی تعیین كرده است.

استودیو وارنر نیز فیلمی تازه از سری شرلوك هولمز را با حضور رابرت رودریگز در كریسمس اكران خواهد كرد و همچنان نسخه دیگری از نبرد غول‌ها و كابوس خیابان الم‌استریت نیز در سال 2010 اكران خواهد شد.

اما جالب‌ترین بخش روند ساخت این نسخه‌های بازسازی شده مربوط به اظهار نظر‌های كارگردان‌ها و تلاش آنها برای توجیه كردن كارشان و تاكید بر ارائه كاری متفاوت از سازنده نسخه اصلی است. برای مثال راب زامبی كه قرار است نسخه تازه‌ای از فیلم حباب را بسازد در توجیه تفاوت كارش با این فیلم كلاسیك تاریخ سینما تاكید كرده كه قصد او در جای اول حذف حباب قرمز بزرگ اصلی فیلم  است. اما یك نفر باید از او بپرسد اگر قرار بوده این حباب حذف شود پس اصلا چه اصراری به ساخت این فیلم داشته چون نام فیلم هم از وجود همین حباب گرفته شده است.

ولی چرا باید استودیوها به سراغ بازسازی بروند؟ یكی از دلایل آن كاركرد خوب آنها در گیشه است.استودیوها همزمان با اكران نسخه‌های بازسازی شده دست به تبلیغات گسترده‌ای می‌زنند و معتقدند با توجه به نام آشنای این فیلم‌ها می‌توانند عده بیشتری را به سینماها بكشانند و شاید به همین دلیل بود كه هزینه تبلیغات فیلمی چون سفر ستاره‌ای

جی جی ابرامز به 50 میلیون دلار بالغ شد.

یكی از مدیران ارشد استودیو وارنر در ماه گذشته در گفت‌وگویی با نشریه ورایتی با یك مثال روشن علاقه استودیوها به بازسازی فیلم‌های قدیمی را توجیه كرد. به گفته او بتمن در دهه 1960 یك سریال تلویزیونی بود كه در دهه 1980 نخستین نسخه سینمایی آن به كارگردانی تیم برتون روانه اكران شد و كاملا در گیشه موفق بود تا اینكه دراواسط دهه 1990 فیلم‌های جوئل شوماخر تمامی جذابیت‌های این شخصیت را از بین برد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی