تبیان، دستیار زندگی
شد «آرامش در دنیا به هم ریخته، صلح از جهان گریخته و حالا باید ما با موسیقی این وضعیت را متعادل کنیم، موسیقی یک نعمت الهی است». این جملات را جوزپه روسینی رهبر گروه کر رم می گوید که امسال در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد و قطعه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطعه «خلیج فارس» در جشنواره موسیقی فجر اجرا شد


«آرامش در دنیا به هم ریخته، صلح از جهان گریخته و حالا باید ما با موسیقی این وضعیت را متعادل کنیم، موسیقی یک نعمت الهی است».

این جملات را جوزپه روسینی رهبر گروه کر رم می گوید که امسال در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد و قطعه ای را با نام و موضوع خلیج فارس اجرا کرد. او که گروهش به همراه ارکستر سمفونیک فلورانس در این جشنواره به اجرای برنامه پرداخت، معتقد است : «موسیقی ، کاربردهای گوناگونی می تواند داشته باشد و در وضعیتی که صلح از جهان گریخته، توانایی گوشزد کردن تمامیت ارضی کشورها را دارد». روسینی که فرهنگ ایران را به خوبی می شناسد با تأسف از زمان اندک حضورش در ایران سخن می گوید ، چرا که «متاسفانه به خاطر زمان کم فرصت نداشتم با موسیقی ایران به طور کامل آشنا شوم». اما برای همه کسانی که قطعه خلیج فارس را شنیدند که توسط ایتالیایی ها اجرا شد، آگاهی از چگونگی ساخت و اجرای این قطعه و نیت خالقان آن جالب است.

چوزپه روسینی که می گوید: «ساخت قطعه خلیج فارس نه یک مأموریت که یک وظیفه انسانی است» ، وقتی از اقدام نشریه نشنال جئوگرافیک مطلع می شود، تصمیم می گیرد این قطعه را بسازد تا فرهنگ والای ایران و ایتالیا را نشان دهد. روسینی می افزاید: «این قطعه از 2تم ساده با نام فرهنگ رم و فرهنگ تهران تشکیل شده که رشد می کند و تبدیل به یک واریاسیون می شود». روسینی می گوید ، ایتالیایی ها اسم اجرای این موسیقی در تهران را «نمایش انسانیت» گذاشته اند. از ایتالیایی ها و حضورشان که بگذریم می رسیم به برنامه های جشنواره موسیقی فجر.