تبیان، دستیار زندگی
خالص  یتیمان کوفه در تماشاخانه مهر س  از میان آثار ادبی سال 1380 کتاب های برگزیده منتقدان مطبوعات معرفی شدند  بزرگداشت کیارستمی در اسپانیا  پروانه پخش ویدیویی " ارتفاع پست " صادر شد نگارش ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 92 آبان)

قرآن بی نظیر چینی با ویژگی های منحصر به فرد و خط طلا توسط کاتب آن ، "موسی ماچیان یونگ" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته شد.

به گزارش رسیده از ستاد خبری این نمایشگاه، برای نگارش این قرآن که با طلای خالص نوشته شده از یک میلیون و صد هزار حرف استفاده شده است.

طول این قرآن 600 متر و ارتفاع آن یک متر و بیست سانتی متر است . وزن 30 جزء این قرآن نیز 130 کیلوگرم است.

به علت سنگین بودن کل این قرآن ، تنها جزء سی ام آن در بخش بین المللی دهمین نمایشگاه قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است . جزء سی ام این قرآن دارای 30 صفحه با طول 20 متر و وزنی حدود 6 کیلوگرم است . "ماچیان یونگ" کاتب این قرآن بی نظیر می گوید : این قرآن در مدت سه سال و با زحمات و تلاشهای فراوان و استفاده از دو کیلو گرم طلای خالص نوشته شده است . کتابت آن نیز حدوداً 300 هزار دلار هزینه داشته است و اولین قرآن در جهان به شمار می رود که به قلم موی چینی و با آب طلای خالص نوشته شده است. کتابت این قرآن در ماه آوریل سال 2001 در کتاب گینس ( رکوردهای جهان ) ثبت شده و مدرک بین المللی به این قرآن نادر اعطا شده است . "ما چیان یونگ " می افزاید : برای نگارش هر صفحه از این قرآن 5 ساعت وقت صرف شده ، مجموع این قرآن در 530 صفحه به نگارش در آمده است.

یتیمان کوفه در تماشاخانه مهر س

نمایش " یتیمان کوفه " به نویسندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی روز 26 آبان ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صفحه رفت.

در این نمایش سید جواد هاشمی ، علی سلیمانی ، عارف برهمن ، یوسف طاهریان ، مجید اکبری ، حمید فدوی ، محمد علی کیانی ، جلال خباز ، ایرج غلامی ، امیر رونقی ، عباس غزالی ، علی راسخ، حسین میرزایی، روح الله حسن پور ، محمد جلوداریان ، احمد معزی و محمود رجبی ، بازی می کنند و سید علیرضا موسوی ، علیرضا کاشی منش ، صالح سمیعی ، رضا جمشیدی ، حسین فرضی زاده ، سعید جعفری ( طراحان حرکات موزون ) ، سعید ملکان ( طراح گریم ) ، محمد اسمائی ، علی عارضی و سید جلال موسوی ( اجرای گریم ) ، محسن بهبودی و سید رضا برزگر ( اجرای دکور ) حمید عرب شهیری ( طراح صحنه) ، حمید موحدی و سیامک کاشف آذر ( دستیار صحنه )  محسن مراد زاده ( دستیار لباس ) از عوامل دیگر این نمایش هستند.

" یتیمان کوفه " ، داستان نوجوانی را روایت می کند که وقتی مطلع می شود شخصی که برای او نان و خرما می آورده ، حضرت علی (ع) بوده است ، بعد از شهادت حضرت علی (ع) تصمیم می گیرد با خنجری ، معاویه را بکشد و برای این کار از کوفه به طرف شام حرکت می کند که در راه اتفاقی برای او می افتد...

نمایش یتیمان کوفه تا 14 آذر ماه هر روز ساعت 30/15 در تماشاخانه مهر حوزه هنری ، واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه اجرا می شود.

2> از میان آثار ادبی سال 1380 کتاب های برگزیده منتقدان مطبوعات معرفی شدند

مراسم انتخاب کتاب سال منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی عصر دیروز در محل شهر کتاب آرین با حضور جمعی از اهالی ادبیات برگزار شد. در این مراسم از رضا براهنی تجلیل به عمل آمد و رضا سید حسینی ، جواد مجابی ، فرخنده حاجی زاده و شهریار وقفی درباره آثار براهنی سخنرانی کردند.

در بیانیه هیات داوران آمده است : متاسفانه سال 1380 سال چندان پرباری برای ادبیات داستانی ما نبود و در سال جاری احتمال آن وجود دارد با موانعی که در راه نشر آثار داستانی است چشم انداز روشنی دیده نشود. در این بیانیه داستان نویسی ایرانیان در خارج از کشور بالنده و شکوفا توصیف شده و آمده است : جا دارد زمینه برای انتشار آثار خارج از کشور فراهم آید تا مخاطبان ایرانی از خواندن این آثار محروم نباشند. در این بیانیه هیات داوران ، آثار داستانی برتر سال 1380 را به شرح زیر معرفی کرده است :

-  در بخش رمان ، کتاب « همنوایی شبانه ارکستر چوب ها » نوشته رضا قاسمی.

-  در بخش قصه کوتاه ، کتاب « احتمال پرسه و شوخی » نوشته یعقوب یاد علی.

در این مراسم پیام های دکتر رضا براهنی و رضا قاسمی به سومین دوره انتخاب کتاب سال منتقدان و نویسندگان مطبوعات خوانده شد.

بزرگداشت کیارستمی در اسپانیا

چهلمین جشنواره فیلم " گیخون " اسپانیا از 30  آبان تا 8  آذر ماه در اسپانیا برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا در این جشنواره دو فیلم ایرانی "زندان زنان" و " آوازهای سرزمین مادری ام" در بخش مسابقه و فیلم های " ده " ، "ABC آفریقا " ، "باد ما را خواهد برد " ، "طعم گیلاس" ، " زیر درختان زیتون " ، " زندگی و دیگر هیچ " ، "مشق شب" ، " کلوزآپ " ، "خانه دوست کجاست"، " همسرایان" ، "به ترتیب یا بدون ترتیب " ، "دندان درد " ، "راه حل"، "مسافر" ، "لباس برای عروسی" ، "نان و کوچه" ، "تجربه"  و" دو راه حل برای یک مسئله " در بخش بزرگداشت عباس کیارستمی به نمایش در خواهد آمد.

در این جشنواره نمایشگاه عکس "عباس کیارستمی" نیز در کنار برنامه بزرگداشت وی برگزار خواهد شد و کتابی در معرفی و نقد آثار عباس کیارستمی به نگارش " آلبرتوالنا " منتقد معروف اسپانیایی و به زبان اسپانیایی منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر فیلم های "ده" ، "زیر درختان زیتون" ، "طعم گیلاس" ، "باد ما را خواهد برد" در ششمین جشنواره فیلم "باتیک " شهر پروجیا به نمایش در خواهد آمد.

پروانه پخش ویدیویی " ارتفاع پست " صادر شد

پروانه پخش و توزیع ویدیویی فیلم سینمایی " ارتفاع پست " جهت توزیع در شبکه ویدیویی سوره از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

فیلم سینمایی " ارتفاع پست " آخرین ساخته " ابراهیم حاتمی کیا " به تهیه کنندگی "منوچهر محمدی"  است که به زودی در ردیف فیلم های شبکه ویدیویی سوره قرار می گیرد.