تبیان، دستیار زندگی
خانواده ای که معیار هایی چون گذران زمان با فعالیت های سودمند ، و زندگی با داشتن طرح و برنامه را ارزش می داند خیلی راحت تر می تواند زمینه های مصونیت را فراهم نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممنوعیت برای همیشه

سیگار ممنوع

روزگاری سیگار کشیدن در میان افراد، نسبت به اکنون معمولتر بود و اشخاص  به این مسئله به عنوان معضل اجتماعی نگاه نمی کردند. اما با رواج مواد مختلف مخدر و ایجاد تنوع آن و تغییرات نگرشی که در فرهنگ ما به وجود آمده است در حال حاضر کمتر خانواده ای پیدا می شود که در قبال سیگار کشیدن جوانش واکنش نشان ندهد و یا حد اقل نگرانی نداشته باشد. مجدالدین معلمی درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در رابطه با سیگار كشیدن جوانان، گفت : هر پدیده اجتماعی كه رخ می‌دهد برای تحلیل واقعی آن باید فضای اجتماعی آسیب شناسی شود. بدون انجام مطالعه علمی و پیدا كردن ریشه های موضوعی صحبت كردن در این رابطه زمینه دقیقی را ایجاد نمی كند.

زمانی كه در عرصه‌های اجتماعی به جوانان اعتماد می‌شود متقابلاً حس مسئولیت در این گروه نمایان می شود و نسبت به مسائل پیرامون خود با بی‌تفاوتی برخورد نمی‌كنند

مدیر كل دفتر اجتماعی سازمان ملی جوانان افزود: به نظر می رسد زمانی می تواند تحقیقات و تصمیم‌گیری ها در این زمینه مفید باشد كه وجه علمی آن را درنظر بگیریم. وی در رابطه با نحوه برخورد با این موضوع بر اساس تفكیك جنسیت تصریح كرد: رجوع جوانان به دخانیات نباید صرفا‌ً از نوع مرد یا زن مورد ارزیابی قرار گیرد بلكه باید كلیت این موضوع را برای جوانان اعم از پسر یا دختر مد نظر قرار داد. هرچند كه خانم‌ها به دلیل عفاف و احترام خاصی كه در جامعه دارند وقوع ناهنجاری اجتماعی در بینشان جلوه‌گری بیشتری می‌كند. وی اظهار داشت: مشكل اصلی این است كه هویت جوان ایرانی را به صورت سالم و رسا در رسانه ها و افكار عمومی اجتماع مطرح نكرده‌ایم. زمانی كه هویت ایرانی را به صورت دقیق مطرح نكنیم طبیعتاً باعث می شود تا الگوهای جایگزین جای هویت ایرانی را بگیرند.

مقابله با دخانیات

معلمی با اشاره به رواج فیلم‌ها و فرهنگ خاص كشورهای غرب در جامعه، گفت: این مسأله می‌تواند در جوان ایرانی هویت كاذب ایجاد كرده و استفاده از دخانیات نیز در بین جوانان می‌تواند از این مسأله نشأت بگیرد. وی در رابطه با سیگار كشیدن پنهانی جوانان، گفت: رواج سیگار كشیدن در بین جوانان پدیده ناهنجاری است و در عرف فرهنگ سالم ایرانی به عنوان ناهنجاری محسوب می‌شود. زمانی كه جوان دچار اغتشاش هویتی می‌شود، طبیعتاً با پنهان كاری همراه است ضمن این‌كه پنهان‌كاری جوانان به دلیل عدم هنجاربودن در فضای اجتماعی است.

معلمی در این باره تأكید كرد: اگر موضوع را به درستی و به صورت دقیق بررسی نكنیم نمی‌توان زمینه‌های اجتماعی این ناهنجاری‌ها را از بین برد و در نتیجه برخورد احساسی در سطح جامعه، باعث تبدیل شدن این موضوع به ناهجاری عمومی می‌شود. به گفته معلمی سیگار كشیدن پنهانی جوانان به عنوان یك ناهنجاری اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی تواند تك عاملی باشد. یكی از این عوامل، عدم وجود مراكز سالم برای تفریح و فعالیت‌های جمعی و اجتماعی جوانان است، تا زمانی كه فعالیت‌های جمعی جوانان را متناسب با فرهنگ كشور تعریف نكنیم گروه‌ها و اجتماعات كاذبی بوجود می‌آید كه دردسرهایی را ایجاد می‌كند. لذا باید زمینه فعالیت‌های اجتماعی جوانان را به نحوی سالم‌سازی كنیم كه گروه‌های كاذب كه در رده همسان ایجاد می‌شود كمرنگ‌تر شود و اینگونه می‌توان از كیان خانواده محافظت كرد.

معلمی با اشاره به رواج فیلم‌ها و فرهنگ خاص كشورهای غرب در جامعه، گفت: این مسأله می‌تواند در جوان ایرانی هویت كاذب ایجاد كرده و استفاده از دخانیات نیز در بین جوانان می‌تواند از این مسأله نشأت بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت : بی‌‌تفاوتی جوانان نسبت به موضوعات پیرامون خود یكی از عوامل تهدیدكننده در آینده جوانان محسوب می شود زمانی كه در عرصه‌های اجتماعی به جوانان اعتماد می‌شود متقابلاً حس مسئولیت در این گروه نمایان می شود و نسبت به مسائل پیرامون خود با بی‌تفاوتی برخورد نمی‌كنند و مشاركت های اجتماعی جوانان افزایش می‌یابد. ایجاد مصونیت در برابر این گونه آسیب های اجتماعی را نباید به دوران جوانی و نوجوانی موکول نمود چرا که این زمان دیگر دیر شده. والدین باید در سبک های تربیتی خود هدفمند بودن را استحکام ببخشند و از همان ابتدا به قبیح بودن بیکاری و بی هدفی اشاره داشته باشند. خانواده ای که معیار هایی چون گذران زمان با فعالیت های سودمند ، و زندگی با داشتن  طرح و برنامه را ارزش می داند خیلی راحت تر می تواند زمینه های مصونیت را فراهم نماید.

سپیده دانایی - همراه با اضافات

تنظیم برلای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

هجوم خاموش به جوانان

نقش والدین در پیشگیری از سیگار كشیدن فرزندان

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم

نوجوانان در برابر سیگار

وقتی سیگاركشیدن تفریح می‌شود

زندگی بدون سیگار

پروازی از جنس توهم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.