تبیان، دستیار زندگی
تکرار کننده‌ی دو طرفه (دوپلکس) اختراع سخت وپیچیده ای نیست بلکه نوعی رادیوی دو طرفه است. این دستگاه سیگنال‌های رادیویی را روی بسامدی دریافت و همزمان روی بسامد دیگری ارسال می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریپیتر چیست؟

تکرار کننده‌ دو طرفه (دوپلکس) اختراع سخت و پیچیده ای نیست بلکه نوعی رادیوی دو طرفه است.این دستگاه سیگنال‌های رادیویی را روی بسامدی دریافت و همزمان روی بسامد دیگری ارسال می‌کند.

rapiter, رپیتر

این سامانه ها اغلب در نقاط بلند ، مانند بلندی‌های طبیعی و یا ساختمان‌های بلندنصب می‌شوند، در نتیجه کاربران با تکرار کننده فضای پوششی تجهیزات رادیویی متحرک خود را گسترش بیشتری می دهند و از آن برای تبدیل ارتباطات یک‌طرفه نیز بهره می‌برند. البته تکرار کننده‌هایی از این دست، اغلب در طبقه‌بندی کاربرد تجاری از رادیو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

* ارتباط یک طرفه (سیمپلکس) چیست؟

روش یک طرفه روشی برای ارتباطات نقطه به نقطه بدون استفاده از دستگاه تکرار کننده است. در این روش برای ارسال و دریافت پیام‌های بین دو واحد سیار از بسامد مشابهی استفاده می‌شوده بدین معنی که، ارسال و دریافت هر دو روی یک بسامد مشخص انجام می‌گیرد، همچون ارتباط بین دو واحد سیار خودرویی و یا دو رادیوی متحرک دستی با یکدیگر.

rapiter, رپیتر

چنین چیزی در دستگاه‌های تکرار کننده یک طرفه نیز وجود دارد. در این گونه دستگاه‌ها روش کار به این شکل است که، تکرار کننده به بسامد مشخصی گوش فرا می‌دهد و به محض دریافت سیگنالی بر روی بسامد موردنظر شروع به ضیط کامل پیام می کند، پس از آنکه که دریافت پیام پایان یافت، یک زمان سنج خودکار و قابل تنظیم که زمانی را برای فاصله بین ارسال و دریافت تنظیم می‌کند، (مثلاً 10 ثانیه) به کار افتاده و پس از اتمام زمان مشخص شده دستگاه شروع به ارسال پیام ضبط شده در حافظهء ‌خود بر روی همان بسامد می کند. (به شیوه‌ی قدیمی)

* ارتباط دو طرفه (دوپلکس) چیست؟

به نوعی ارتباط مشابه ارتباط تلفنی می‌گویند که امکان مکالمه همزمان دو طرف مسیر است. تفاوت این روش با روش یک طرفه نیز همین موضوع است، چنان که در روش یک‌طرفه در یک زمان تنها یکی از دو طرف ارتباطی می‌تواند به مکالمه و ارسال پیام بپردازد و طرف دیگر تنها شنونده است.

* تکرار کننده چگونه کار می‌کند؟

در نگاه اول ممکن است ساختار دستگاه تکرار کننده، پیچیده به نظر برسد ولی هنگامی‌که اجزاء مختلف آن را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم متوجه سادگی ساختار آن خواهیم شد. ساختمان تکرار کننده شامل چندین قطعه مختلف است که در مقاله بعدی در موردآن بحث خواهیم کرد

ادامه دارد...

برگرفته از: رشد، صبحدم

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی