تبیان، دستیار زندگی
2 شب مقدس تالار رودکی 2 روز پایانی هفته گذشته را با نواها و نغمه های مقدس پشت سرگذاشت ، نواها و نغمه هایی که توسط2  ساز مقدس نواحی ایران طنین انداز شد. دوتار و تنبور که به گفته پروفسور «ژان دورینگ» اتنوموزیکولوژیست فرانسوی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر


2 شب مقدس

تالار رودکی 2 روز پایانی هفته گذشته را با نواها و نغمه های مقدس پشت سرگذاشت ، نواها و نغمه هایی که توسط2  ساز مقدس نواحی ایران طنین انداز شد. دوتار و تنبور که به گفته پروفسور «ژان دورینگ» اتنوموزیکولوژیست فرانسوی ساکن تهران ، از یک خانواده هستند ، چهارشنبه و پنجشنبه شب توسط نوازندگان نواحی ایران در تالار رودکی نواخته شدند. این برنامه ها که در بخش پژوهشی جشنواره و شب سازها اجرا شد، با استقبال خوب علاقه مندان مواجه گردید. سخنران شب دوتار، مجید تکه بود و ژان دورینگ پیش از تنبورنوازی نوازندگان نواحی از خانواده دوتار که تنبور هم جزیی از آنهاست، سخن گفت.

دیشب نیز برنامه شب سرنا در این تالار اجرا شد و فردا (یکشنبه شب) صدای سومین ساز مقدس نواحی ایران یعنی دف در این تالار طنین انداز می شود.

نتهای پایانی

جشنواره موسیقی فجر امروز تنها در 3تالار فرهنگسرای نیاوران، فرهنگ و مجموعه آزادی برگزار می شود و در تالار وحدت امروز برنامه ای اجرا نمی شود. فردا نیز آخرین روز برپایی این جشنواره با اجرای گروه آوای خلیج فارس، اقلیت های دینی، ارکستر سمفونیک تهران و برنامه های پژوهشی پشت سرگذاشته می شود تا روز دوشنبه زنگ پایانی این جشنواره به صدا دربیاید.

جشن موسیقی زنان نواحی از امروز آغاز می شود

اگر چه جشنواره موسیقی فجر روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد، اما جشنواره موسیقایی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی امروز اولین روز کاری خود را آغاز می کند. این جشنواره که امسال به دومین سال حیات خود قدم می گذارد، ویژه موسیقی زنان نواحی ایران است که با حضور 17گروه موسیقی تا 19بهمن در تهران ادامه دارد. این جشنواره مختص بانوان است و در تالار میراث فرهنگی برگزار می شود.