تبیان، دستیار زندگی
روسیه به آمریکا چراغ سبز نشان داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چراغ سبز روسیه برای ....

روسیه، ایران، آمریکا

گروه جامعه و سیاست تبیان بیش از 6 ماه پیش در مقاله ای با عنوان معامله بر سر ایران، به بررسی تاریخی روابط روسیه و آمریکا پرداخت و نشان داد که در تاریخ روابط این دو کشور، روسیه در برخی موارد منافع خود را در اروپای شرقی با خاورمیانه معاوضه کرده است. در آن مقاله نسبت به مساله معامله روسیه بر سر ایران در ازای نادیده گرفتن سپر دفاع موشکی هشدار داده شد. این مقاله را می توانید در اینجا بخوانید.

اکنون نشانه هایی آشکار شده که این هشدار را جدی ساخته است:

1-طرح سپر دفاعی چیست؟

طرح سپر دفاع موشکی در اروپا بخشی از سیستم دفاع ضد موشکی جهانی آمریکا بود که برای محافظت اروپا و آمریکا از مورد اصابت قرار گرفتن توسط موشک های بالستیک طراحی شده بود. در چارچوب این طرح که قرار بود تا سال 2013 عملیاتی شود، واشنگتن موشک های ضد موشک خود را در لهستان و رادارهای فوق پیشرفته خود را در جمهوری چک مستقر می نمود.

برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا در اصل تداوم برنامه استراتژیک قدیمی جنگ ستارگان ریگان است که با هدف تامین امنیت مطلق برای آمریکا و مصونیت این کشور و متحدانش در برابر یک حمله احتمالی نابود کننده اتمی طراحی شده بود.(خبرگزاری مهر)

2-اوباما این طرح را لغو کرد

اوباما

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد از استقرار سپر موشکی در شرق اروپا منصرف شده است و طرح بهتری را جایگزین آن خواهد کرد. آمریکا سیستم مقرون به صرفه‌تر و با فناوری‌های عالی‌تری نسبت به سیستم سپر ضدموشکی ایجاد خواهد کرد که در آن منافع روسیه نیز در نظر گرفته شود.

وی گفت: به غیر از این ما در این سیستم جدید منافع روسیه را نیز در نظر خواهیم گرفت که سیستم قبلی ما را علیه منافع خود محسوب کرده بود و ما در مورد جدید این نگرانی‌ها را مدنظر خواهیم داشت. ما از همکاری با روسیه استقبال می‌کنیم. اوباما اشاره کرد که آمریکا قصد دارد که این مذاکرات را به سیستم کلی منتقل کند.

3- گمانه زنی های موجود

در مورد دلایل لغو طرح سپر دفاع موشکی آمریکا گمانه زنی های متفاوتی است.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که دلیل اتخاذ این تصمیم از سوی واشنگتن هزینه بالای این طرح و نیز بحران اقتصادی و مالی موجود در آمریکا و تغییر دولت در این کشور می باشد و برهمین اساس اوباما تمایلی برای ادامه این طرح ندارد.

دمیتری مدودف

برخی این تصمیم را مقدمه ای برای کاهش تسلیحات جهانی یاد می کنند و تصمیم جدید روسیه را به عنوان شاهد مثال آن ذکر میکنند. دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در پی اعلام تصمیم اوباما، اعلام كرد كه از تصمیم خود مبنی بر استقرار پایگاه موشكی در منطقه كالینگراد در پاسخ به برنامه موشكی آمریكا در اروپا منصرف شده است. این امر می تواند نشانه اولیه برای ایجاد توافق جدیدی میان روسیه و آمریکا برای کاهش تسلیحات دو کشور باشد.

اما بعضی این تصمیم را به پرونده هسته ای ایران مربوط می کنند. بخصوص آنکه مدودف، رئیس جمهوری روسیه که پیشتر مخالف سرسخت تحریم بیشتر ایران بود، تلویحا اشاره کرد که مسکو ممکن است حاضر به تخفیف مخالفت خود با تحریم ایران به خاطر برنامه اتمی آن کشور باشد. مدودف پس از گفت و گو با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت که در برخی موارد تحریم ها "غیرقابل اجتناب" است.  تحریم ها به ندرت موثر و سازنده است اما او در عین حال در را به روی احتمال افزایش تحریم ها در صورت خودداری ایران بخش های حساس برنامه اتمی اش باز گذاشت.

امیدورایم با هوشیاری مسئولین سیاست خارجی کشورمان، توطئه اخیری که بر علیه کشورمان در حال طراحی است خنثی و بی اثر گردد.

امیرمحمد پارسی

گروه جامعه و سیاست