تبیان، دستیار زندگی
دبیر اجرایی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مقدمات انجام شده برای برپایی این دوره گفت: کار داوری بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب موجود در گردونه این جایزه از فردا اول مهرماه آغاز می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داوری ۱۸ هزار و ۵۰۰ اثر حاضر در جایزه کتاب سال
 جایزه کتاب سال

دبیر اجرایی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مقدمات انجام شده برای برپایی این دوره گفت: کار داوری بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب موجود در گردونه این جایزه از فردا اول مهرماه آغاز می‌شود.

دبیر اجرایی بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مقدمات انجام شده برای برپایی این دوره گفت: کار داوری بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب موجود در گردونه این جایزه از فردا اول مهرماه آغاز می‌شود.علی شجاعی صائین در گفتگو با مهر با مقایسه تعداد عناوین کتب موجود در گردونه داوری این جایزه در سال‌های قبل با امسال، تاکید کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته که حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در گردونه داوری جایزه کتاب سال بود ۲۰ درصد پیشرفت در عناوین این کتابها داریم. البته در مقایسه با دو سال قبل که تنها ۸۵۰۰ عنوان کتاب بود، این رشد بسیار چشمگیر است.دبیر اجرایی بیست و هفتمین جایزه کتاب سال این رشد را مرهون برگزاری ۹ دوره جایزه کتاب فصل برشمرد و گفت: با توجه به آمار کتابهای چاپ اول در سال ۱۳۸۷ که حود ۲۵ هزار عنوان است احتمال افزوده شدن بخش جنبی به جایزه امسال همانند سال گذشته قوی است. نکته دیگر اینکه بر اساس آمار حدود ۹۰ درصد عناوین کتاب‌‌های موجود در گردونه داوری امسال، چاپ اولی هستند که رقابت را سخت‌تر می‌کند.مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به فهرست داورانی که رمضانی فرانی دبیر مستعفی این جایزه در زمان فعالیت خود به دبیرخانه آن ارائه کرده است افزود: خوشبختانه ایشان پیش از آنکه از این سمت کناره‌گیری کنند، داوران جایزه کتاب سال را به ما معرفی کردند و از این بابت یک گام جلو هستیم.

وی اضافه کرد: امسال در حدود ۶۰ گروه داوری خواهیم داشت که در هر گروه سه داور آثار را ارزیابی می‌کنند. با توجه به تغییراتی که در آئین نامه امسال صورت گرفت، هر گروه می‌تواند از چهار و در بعضی موارد پنج داور کمکی نیز استفاده کند. با این حساب ممکن است گروه‌های داوری ۷، ۸ نفر را شامل شوند که اگر این عدد را در ۶۰ (تعداد گروه‌های داوری) ضرب کنیم، به حدود ۴۲۰ نفر خواهیم رسید.

محمدعلی رمضانی فرانی مدیرکل اداره کتاب وزارت ارشاد در دولت نهم که همزمان دبیری علمی جایزه کتاب سال، کتاب فصل و جوایز ادبی جلال آل احمد و پروین اعتصامی را به عهده داشت، چندی پیش از تمامی سمت‌های خود در این وزارتخانه استعفاء کرد