تبیان، دستیار زندگی
چاپ اول كتاب «كیمیای وصال» نوشته آیت‌الله استاد محمد شجاعی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار كتاب شد._
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منازل سير و سلوك در كيمياي وصال

کتاب

چاپ اول كتاب «كيمياي وصال» نوشته آيت‌الله استاد محمد شجاعي از سوي انتشارات سروش منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجموعه حاضر، متني بازنويسي شده و تحرير يافته از دروس تزكيه آيت‌الله شجاعي است كه در دهه 1360 تا 1370 تدريس و در سال‌هاي 1378 به بعد از راديو قرآن پخش شد و با عنوان «كيمياي وصال» در اختيار علاقه‌مندان سلوك قرار مي‌گيرد.

بر اساس مطالب كتاب، پروردگار جهانيان پيام‌آوراني را برانگيخت تا بندگانش را از غفلت برهانند و چشم دلشان را بر حقايق بگشايند. به آنها بياموزند كه خواهش سرشت پاك خود را تنها در وصال پروردگار خويش برآورده خواهند يافت، پس به غير او توجه نكرده و از آن دل بر كنند.

پيام‌آوران مأموريت يافتند با نشان دادن راه و تمييز آن از هزاران بيراهه، به تربيت آفريدگان خدا بپردازند و از راهنمايي‌ خلق، دريغ نكنند، چنان كه از ماموريتي كه به گرامي‌ترين آنها داده شده، اين‌گونه حكايت فرمود: «هوالذي بعث في‌الاميين رسولا منهم يتلو عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم‌الكتاب والحكمة و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين؛ او كسي است كه در بين بي‌سوادان، رسولي از خودشان برانگيخت... تا آياتش را بر آنها بخواند و پاكشان سازد و به آنها كتاب و حكمت بياموزد اگرچه پيش از آن در گمراهي آشكار بودند.»

پس آن‌گاه استقامت را در اين راه بر پيامبرانش تكليف كرد و به برترينشان، استقامت پيروانش را نيز سفارش كرد، آن‌جا كه فرمود: «فاستقم كما امرت و من تاب معك و لا تطغوا انه بما تعملون بصير؛ پس همان‌گونه كه فرمان‌ يافته‌اي استقامت كن و همچنين هركس كه با تو به سوي خدا آمده است (بايد استقامت كند) و سرپيچي نكنيد كه خداوند به آنچه مي‌كنيد، بيناست.»

يا پايان يافتن عمر پيامبران، همان ماموريت را بر عهده اوصياي ايشان و پس از آن بر عهده ميراث‌بران حكمت و معرفت آنان گذارد تا راه گم نشود و مردم به گمراهي ميل نكنند كه: «ان‌العلماء ورثةالانبياء؛ همانا دانشمندان وارثان پيامبران هستند.»

در بخشي از مقدمه كتاب نوشته شده است: «وجود صمداني و پربركت استاد فرهيخته ما حضرت آيت‌الله محمد شجاعي سال‌هاست با افاضات تعاليم انبياء و دم احياگر خويش به تربيت جان مشتاقان وصال مي‌پردازد. او حقايق سلوك را با اتخاذ از آيات و روايات بر طالبان شايسته عرضه مي‌دارد و فراز و نشيب‌هاي راه پر مشقت سلوك را براي مشتاقان به خوبي آشكار مي‌كند تا در نشيبي گم نشوند و از فرازي سقوط نكنند. دروس استاد، بصيرتي در خور براي سالك اين راه پديد مي‌آورد تا به بيراهه و كج‌راهه‌ها كشيده نشود.»

كتاب حاضر در دو فصل تنظيم شده است. فصل اول؛ مقدمات است و فصل دوم؛ منازل سلوك نام دارد.اين فصل در 10 بخش، منازل و مراحل سلوك را تشريح مي‌كند؛ منزل يقظه، منزل توبه، منزل انابه، منزل مراقبه، منزل قصد و لزوم آن در مراقبه، منزل عزم در طلب حق‌تعالي، منزل اراده و جايگاه آن در سلوك، منزل ادب، منزل فقر و جايگاه تحصيل آن در مراقبه، منزل انس و اهميت تحصيل آن.

از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثر مي‌توان كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، اقبال‌الاعمال، الالفين، الكافي، بحارالانوار، تذكرة‌الموضوعات، جامع‌السعادات، حقايق، ديوان اشعار حافظ، ديوان اشعار ملامحسن فيض كاشاني، عوالي اللئالي، لواقح‌الانوارالقدسين في بيان‌العهودالمحمديه، مثنوي معنوي، مثنوي شيخ بهايي، مجموعه ورام، مستدرك‌الوسائل، مستدرك سفينة‌البحار، مسكن‌الفواد، منازل‌السائرين، منطق‌الطير و وسائط را نام برد.

چاپ اول كتاب «كيمياي وصال» در شمارگان 2000 نسخه، 264 صفحه و بهاي 40000 ريال راهي بازار نشر شد.