تبیان، دستیار زندگی
استاد «حسین صبحدل» در بستر بیماری در گوشه اتاقش هنوز هم وقتی نوای قرآن را می‌شنود كمر راست می‌كند و دست تكان می‌دهد، گویی به یاد سال‌ها مجاهدت در راه قرآن و انقلاب و به یاد حسینیه ارشاد می‌افتد، اما سینه پردردش توان بیان ناگفته‌ها را ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینه پردرد موذن نامی کشور

دیدار مسولان قرانی با استاد صبحدل

استاد «حسین صبحدل» در بستر بیماری در گوشه اتاقش هنوز هم وقتی نوای قرآن را می‌شنود كمر راست می‌كند و دست تكان می‌دهد، گویی به یاد سال‌ها مجاهدت در راه قرآن و انقلاب و به یاد حسینیه ارشاد می‌افتد، اما سینه پردردش توان بیان ناگفته‌ها را ندارد.

دوباره همان خیابان‌ها و كوچه‌ها و دوباره همان برخورد گرم و صمیمی فرزند و همسر استاد كه مرا به یاد اولین دیدار خود با موذن انقلاب می‌انداخت؛ هوا تاریك است و چراغ‌ها در كوچه روشن، همه گروه كه ترافیك پرحجم بزرگراه رسالت را پشت سر گذاشتند، در كوچه‌ای خلوت و مملو از سكوت كه منزل استاد حسین صبحدل در آن واقع است، به هم می‌رسیم.

«محمدعلی خواجه‌پیری» رئیس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور، «رحیم خاكی» رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور، «مرتضی رضایی‌زاده» معاون خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) و «عیسی علیزاده» معاون سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور دیشب، 31 شهریورماه، مهمان استاد حسین صبحدل قاری و موذن نامی كشورمان بودیم تا از وی عیادتی كرده باشیم و به پاس سال‌ها تلاش وی در راه اعتلای قرآن و میهن، برایش دعای خیر كنیم.

استاد كه دیگر توان صحبت كردن هم ندارد، راه هم نمی‌رود، آلزایمر شدید به مرحله بسیار پیشرفته‌ای رسیده و كار را بر استاد و خانواده‌اش سخت كرده است. خواجه‌پیری باز هم در بدو ورود احوال استاد را از فرزندش می‌پرسد؛ «علی صبحدل» می‌گوید: دوبار به علت افزایش تراوشات سینه، راه تنفسی بر استاد بسته شد و اوضاع وخیم بود، طی دو مرحله در دو بیمارستان مختلف پدر را بستری كردیم كه به لطف خدا خطر رفع شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر كه حال پدر كمی بهبود یافته و به منزل بازگشته‌اند، هر روز یك نفر كمك‌كار به خانه می‌آید تا برخی مراقبت‌ها از استاد به شكل مطلوب‌تری انجام شود و همین موضوع برای ما در هر روز 35 هزار تومان هزینه دارد و تقریبأ در پایان هر ماه یك میلیون تومان مجموع هزینه نگهداری از استاد است و این برای خانواده سنگین است.

بیماری، یك امتحان الهی برای استاد و خانواده‌اش است

صحبت‌ها درباره نگهداری از استاد ادامه دارد و خواجه‌پیری به فرزند و همسر استاد خسته نباشید می‌گوید و یادآوری می‌كند كه این بیماری، یك امتحان الهی برای استاد و خانواده‌اش است و باید در این كار صبر كرد؛ درباره هزینه‌های مراقبت از استاد هم صحبت می‌شود كه به پیشنهاد «رحیم خاكی» قرار شد با همكاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور، از یكی از شركت‌های پزشكی طرف قرارداد، فردی با توانایی‌های تخصصی ویژه برای مراقبت و ارزیابی روزانه حال استاد معرفی شود و از سویی، خواجه‌پیری هم قول داد مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور هزینه‌های این مراقبت را پرداخت كند.

دیدار مسولان قرانی با استاد صبحدل

خواجه‌پیری با همسر استاد كه احوال‌پرسی می‌كند، می‌گوید حامل سلام «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه جویای احوال استاد حسین صبحدل بوده است؛ خواجه‌پیری این را هم می‌گوید كه قرار است فردا دیداری با وزیر داشته باشد و گزارش حال استاد صبحدل را به وی بدهد.

علی صبحدل باز هم از احوال پدر می‌گوید كه در سن 78 سالگی از سال گذشته خیلی ضعیف‌تر شده است، به علت مشكلات سینه و امكان ورود غذا به ریه‌ها، در حال حاضر از طریق معده ــ از طریق لوله به صورت مستقیم ــ به استاد حسین صبحدل غذا می‌دهند و این در حالیست كه استاد بیشتر اوقات در خواب است و گاهی كه در طول روز بیدار می‌شود با كمك پرستار چند قدمی راه می‌رود و البته گاهی هم در پاسخ به پرسشی كلمه «الحمدلله» را تكرار می‌كند.

محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور تلاش دارد با استاد هم كمی حرف بزند، صدا می‌كند «آقای صبحدل»؛ كه استاد هم تكانی می‌خورد اما صدایی در پاسخ شنیده نمی‌شود، خواجه‌پیری باز هم صدا می‌كند و در نهایت دعای خیری برای استاد دارد و آرزوی سلامتی.

همسر استاد صبحدل نیز از احوال استاد توضیحاتی را ارائه می‌دهد، اما بیشتر علاقه‌مند است كه پسر استاد در این رابطه صحبت كند و خود در گوشه‌ای مراقب است كه مهمانان در پذیرایی چیزی كم نداشته باشند؛ همسر استاد اما خاطرات فعالیت‌های حسین صبحدل پیش از انقلاب را به خوبی یاد دارد، حسینیه ارشاد را خوب می‌شناسد و علی شریعتی را، و این‌كه استاد چقدر در آن ‌سال‌ها در جمع‌های خانوادگی و دوستان درباره مسائل سیاسی صحبت می‌كرده و در زمینه بحث‌های سیاسی داغ معروف بوده است.

اذان استاد حسین صبحدل به جرأت فنی‌ترین اذان كشور است

رحیم خاكی هم از استاد و اذان معروفش حرف می‌زند و تأكید می‌كند كه استاد قاری و موذن یكی از سیاسی‌ترین بخش‌های كشور پیش از انقلاب اسلامی بوده و در حسینیه ارشاد فعالیت‌های مذهبی قابل توجهی انجام می‌داده است. خاكی كه از قاریان بین‌المللی كشورمان است و در رشته‌های مختلف مسابقات قرآن كار داوری را برعهده دارد، این را هم می‌گوید كه اذان استاد حسین صبحدل به جرأت فنی‌ترین اذان كشور است كه اگر در جزئیات با سایر اذان‌ها مقایسه شود حرف اول را در رعایت برخی نكات تجویدی می‌زند و تقریبأ همه عناصر لازم را دربر دارد.

خواجه‌پیری هم بر آن فرمایش مقام معظم رهبری تأكید می‌كند كه فرمودند: «اذان آقای صبحدل یكی از فنی‌ترین اذان‌های ایران است كه از صدا و سیما هم پخش می‌شود».

صحبت‌ها كه به این‌جا می‌رسد رحیم خاكی، به درخواست جمع آماده تلاوت قرآن می‌شود؛ چهره استاد صبحدل و حركات وی در هنگان تلاوت سوره‌های مباركه «حمد، توحید و قدر» دیدنی بود، نوای قرآن كه شنیده می‌شد و با هر «بسم الله الرحمن الرحیم» حسین صبحدل كمر راست می‌كرد، گویی آیه‌های قرآن بر جان وی می‌نشیند، هر آیه كه تلاوت می‌شد استاد دستی تكان می‌داد، گویی عمق كلام الله را درك كرده است.

همه جمع در سكوت محض به كلام وحی گوش سپرده بودند و البته نگاه حاضران متوجه استاد بود كه باوجود آن بیماری شدید، اما چطور در هنگام شنیدن نوای قرآن كریم از خود واكنش نشان می‌داد، چه آرامش عجیبی در فضای اتاق حاكم شده بود، تا زمان پایان تلاوت كه صدای صلوات و دعای خیر حاضران بلند شد.

خواجه‌پیری باز هم به فرزند و همسر استاد دلداری می‌دهد و از زحمات آن‌ها برای نگهداری استاد تشكر می‌كند و می‌گوید كه خداوند برای این كار ثواب ویژه‌ای در نظر خواهد گرفت.

پرستار ویژه‌ای برای مراقبت روزانه از استاد صبحدل در نظر گرفته شد

در پایان هم همسر استاد از رضایت خود از حسین صبحدل سخن به میان آورد و این‌كه در روز قدس هم عده‌ای از دوستان استاد به دیدار وی آمده بودند. «رضایی‌زاده» هم از همان‌جا قرار معرفی فردی برای كمك‌ در مراقبت از استاد را با مركز پزشكی وابسته به جهاد دانشگاهی گذاشت و اعلام كرد كه فردا پزشك و پرستار برای معاینه و بررسی وضعیت جسمانی به خانه استاد خواهند رفت.

دیدار مسولان قرانی با استاد صبحدل

ساعت از حدود هشت شب هم فراتر رفته، استاد را می‌بوسیم و با وی و خانواده‌ صبورش خداحافظی می‌كنیم. كوچه همانطور خلوت و در سكوت غرق است، در راه باز هم همه از استاد می‌گویند و از تلاش‌هایش در رادیو، و ضبط گنجینه‌ای از نواهای مذهبی كه هنوز هم در آرشیو رادیو از مهمترین تولیدات مورد استفاده به شمار می‌روند و مردم نیز عمری است با این نواها زندگی كرده‌اند.

همگی در دل برای سلامتی استاد حسین صبحدل، قاری و موذن برجسته كشورمان كه هر روز با شنیدن نوای وی وضو می‌گیریم و رو به سوی خداوند نماز می‌خوانیم، دعا می‌كنیم.

گزارش از: جواد نصیری اوانكی


تنظیم برای تبیان: شکوری