تبیان، دستیار زندگی
برنامه نود دوشنبه شب در حالی برای یازدهمین سال پیاپی بر روی آنتن سیما رفت كه با حاشیه‌هایی همراه بود .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت صحنه برنامه نود

آنچه از برنامه نود ندیدید

برنامه نود دوشنبه شب در حالی برای یازدهمین سال پیاپی بر روی آنتن سیما رفت كه با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

بنابر این گزارش دكور برنامه نود كه مدت‌ها عامل عدم پخش برنامه عنوان می‌شد، تنها 15 دقیقه قبل از آغاز برنامه طراحی و اجرا شد و 24 نفر با تخصص‌های مختلف در طراحی دكوراسیون آن را تنظیم و آماده كردند که از جمله اشكالات آن دوری میهمانان از مجری برنامه بود.

یک تیم 24 نفره که دکور جدید برنامه نود را در خارج از استودیو 11 تهیه کرده بودند، بعد از جمع آوری دکور برنامه ماه عسل به سرعت کار چیدمان را آغاز کردند. سرعت عمل به حدی بود که ساعت 30/22 را نشان می داد، اما بسیاری از شبرنگ هایی که قرار بود به عنوان نوار در اطراف دکور نصب شود هنوز در دست دکوراتورها بود. آنها بعد از 15 دقیقه آنقدر سریع میز مجری و میز مهمانان را مونتاژ کرده و سر جای خود گذاشتند که راس ساعت 50/22 تمام دکور آماده شده بود و فقط عادل فردوسی پور را کم داشت که او هم به سرعت وارد استودیو شد و با همه روبوسی کرد.

عوامل پشت صحنه برنامه نود

البته هیجانی که عادل برای راه اندازی مجدد برنامه نود داشت باعث گرفتگی صدایش شده بود. در این لحظه مسئولان با فریاد خواستند تمام افراد غیر مسئول به جز تصویربرداران، منشی صحنه، فردوسی پور و نصیرزاده صحنه را ترک کنند. این در حالی بود که نور هم در دقایق پایانی برنامه تنظیم شد و ظرف 7 دقیقه همزمان با پخش آگهی، همه چیز برای پخش لوگوی اولین برنامه نود در لیگ نهم آغاز شد و برای همین است که می گویند ایرانی ها کارهای سخت را راحت تر از کارهای آسان انجام می دهند.

در این بین هوشنگ نصیرزاده به عنوان اولین کارشناس فصل جدید برنامه نود پشت میز مهمان نشست و کتاب های مقررات خود را در مقابلش مرتب می کرد.

بالاخره برنامه آغاز شد و عادل ابتدا پشت تریبون جدیدی قرار گرفت که برای پلاتوی اول برنامه در نظر گرفته شده بود و بلافاصله بعد از آن چون میکروفون سیار به خود نصب کرده بود، پشت میز مجری قرار گرفت و برنامه را آغاز کرد و طوری حرف زد که انگار در این 4 ماه گذشته برنامه نود پی در پی پخش شده و هیچ غیبتی در کار نبوده است.

فردوسی پور در  میان هواداران

فردوسی پور هوش خود را آنجا نشان داد که با پخش تصاویری تحت عنوان «داستان فوتبال» تمام غیبت 4 ماهه خود را با تصاویر نیش دار جبران کرد. بعد از آن همه متوجه آچاری شدند که گروه دکوراتور به دلیل سرعت زیاد کار آن را بالای سر کریم باقری جا گذاشته بودند. هرچند عادل ترجیح داد با رفتن به طرف این مهمان غریبه آن را از دکور خارج کند، ولی به نظر می رسید این شیء هیچ گاه توجه بیننده را جلب نکرده است. چند صدای غیرعادی باعث شد که عادل بر اثر یک از صداهای بلند آن فریاد «یا ابوالفضل» سر بدهد و توجه بیننده تلویزیونی را به این واکنش خود جلب کند که بر اثر افتادن پایه یکی از دوربین های سیار روی سقف به وجود آمده بود.

جالب ترین سوژه برنامه آنجایی بود که بعد از مناظره بین عباس انصاری فرد و عادل فردوسی پور قرار شد راست و دروغ ماجرا از زبان حمید جاسمیان بشنوند ولی اشکال فنی باعث شد صدای این عضو کمیته فنی پرسپولیس داخل استودیو پخش نشود. همین وقفه اسباب این شد که برنامه به شکل طبیعی اش دنبال شود و افراد حاضر در داخل استودیو می گویند در این لحظه انصاری فرد موبایل کشویی خود را به یکی از همراهانش که گفته می شود اصغر میرزایی نام داشت و در پشت صحنه قرار داشته است ، تحویل می دهد و او نیز صحبت هایی با طرف مقابل انجام داد.

برنامه نود

در بازگشت به استودیو فردوسی پور از طریق عوامل تصویربردار متوجه شد که یکی از دلایل سکوت جاسمیان در تماس دوم تلفنی ممکن است همین تماس لحظات پیش همراه انصاری فرد باشد و همین موضوع نیز باعث شد که عادل به همان صراحت انصاری فرد را به این متهم کند که مانع شده یک تماس تلفنی برای تعیین تکلیف نحوه انتخاب بازیکنان پرسپولیس انجام شود. از خوش شانسی انصاری فرد این که تماس دوم با همایون بهزادی نیز به دلیل عدم انتقال صدا به داخل استودیو به نتیجه نرسید.

از نکات جالب این که بعد از پایان برنامه و خروج از استودیو (ساعت 00/1 بامداد) خوش و بش صمیمانه انصاری فرد و فردوسی پور جلب نظر می کرد و آنها بابت این که باعث کدورت یکدیگر شده بودند در ظاهر از هم عذرخواهی کردند و حتی موقع خداحافظی برای این که کسی از دیگری دلگیر نباشد، همدیگر را در آغوش گرفتند.

جنجال عادل هم آنجا کامل شد که او و کارشناس داوی هر دو روی صحنه برخورد کعبی به حیدر شکور به عمدی بودن آن اتفاق نظر داشتند و حتی نحوه دویدن این بازیکن به طرف کمک داور را به گونه ای تشبیه کردند که برای اعلام عمدی بودن موضوع انگار حق با آنها بوده است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری