تبیان، دستیار زندگی
آمار و ارقام تسلیحات هسته‌ای جهان در سال 2009
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار و ارقام تسلیحات هسته‌ای جهان در سال 2009

اخبار درباره كنار گذاشتن طرح بوش برای استقرار سامانه دفاع موشكی در شرق اروپا بار دیگر توجه افكار عمومی به مسئله گسترش تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده است.

تسلیحات هسته ای

محاسبه تعداد كلاهك‌های هسته‌ای كشورهای مختلف همیشه مانند شمارش آرای انتخابات مسئله‌ای جنجالی بوده است كه به معیارهای مختلفی مانند سازمان مسئول شمارش و چگونگی شمارش بستگی دارد.

مذاكرات آمریكا و روسیه برای جایگزینی پیمان كاهش تسلیحات استراتژیك میان 2 كشور (استارت) در جریان است اما بدون شك در این مذاكرات هیچگاه آمارهای غیررسمی  به حساب نمی‌آیند.

در این مذاكرات تفاوت زیادی بین كلاهك‌های جنگی آماده، پشتیبانی و كنار گذاشته شده وجود دارد. در مذاكرات اخیر هم مانند معاهده سال 2002 مسكو كلاهك‌های جنگی آماده كه روی موشك‌های آماده پرتاب یا مانند بمب‌هایی كه آماده نصب روی هواپیماها هستند بحث می‌شود.

گفته می‌شود روسیه 8 هزار كلاهك مسلح نشده دارد كه هیچ‌كس نمی‌داند چه مقدار از آنها برای ذخیره و چه تعداد برای نابودی هستند

اما در آمریكا و روسیه بسیاری از تسلیحات استراتژیك به‌عنوان ذخیره انبار شده‌اند.  بخش زیادی از مقوله كاهش كلاهك‌های جنگی شامل جدا شدن آنها از موشك‌های آماده پرتاب است كه به انبارها منتقل شده‌اند. این كلاهك‌های انبار شده می‌توانند در مدت كوتاهی بار دیگر به موشك‌ها متصل شوند. كلاهك‌های كنار گذاشته شده هم در حقیقت كلاهك‌های جنگی هستند كه از كار افتاده‌اند و آماده برای نابودی هستند.

در برخی موارد سیستم فعال‌سازی‌ آنها برای جلوگیری از انفجار ناگهانی برداشته شده است. این فرض وجود دارد كه آنها نابود می‌شود اما واقعیت این است كه انتظار برای نابودی آنها می‌تواند سال‌ها طول بكشد. آمریكا 4 هزار و 200 كلاهك جنگی از این نوع دارد كه سالانه تنها 270 مورد از آنها را نابود می‌كند.

گفته می‌شود روسیه 8 هزار كلاهك مسلح نشده دارد كه هیچ‌كس نمی‌داند چه مقدار از آنها برای ذخیره و چه تعداد برای نابودی هستند.

در حالی كه زرادخانه‌های كنار گذاشته شده بخش زیادی از تسلیحات هسته‌ای جهان را تشكیل می‌دهند اما در هیچ مذاكره‌ای به‌عنوان بخشی از تسلیحات كشورها محاسبه نمی‌شوند. این در حالی است كه این تسلیحات به ظاهر كنار گذاشته درصورت تغییر و تحولات سیاسی بسیار سریع می‌توانند آماده به‌كارگیری و شلیك شوند.

جدول زیر از بولتن دانشمندان اتمی نقل شده است كه در میان بسیاری به‌عنوان بهترین منبع اطلاعات هسته‌ای شناخته می‌شود. این جدول آخرین اطلاعات در مورد كشورهای مختلف را در سال 2009 ارائه می‌كند.

تعداد

كلاهك‌های جنگی

موشك‌های بین‌قاره‌ایموشك‌های

با برد كوتاه

كنار گذاشته‌شده برای نابودیمجموع

در سال 2000

مجموع

در حال حاضر

آمریکا55011526700105779552
روسیه135557681502100012987
انگلیس185192
چین121400176
فرانسه350300
هند75
پاکستان90
رژیم صهیونیستی200
کره شمالی2

منبع: همشهری آنلاین

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور