تبیان، دستیار زندگی
بارداری یكی از دوره‌های ویژه زندگی است كه چالش‌های خاصی را برای فرد ایجاد می‌كند. شما به عنوان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باورهای نادرست در بارداری

خانم باردار

بارداری یكی از دوره‌های ویژه زندگی است كه چالش‌های خاصی را برای فرد ایجاد می‌كند. شما به عنوان مادر در این دوره تمام تلاش خود را می‌كنید تا فرزندی سالم به دنیا آورید، اما چگونه می‌توانید بگویید كه بهترین انتخاب كدام است؟ مراجعه به پزشك می‌تواند روش خوبی باشد، ولی درباره چیزهایی كه از مردم می‌شنوید چه واكنشی نشان می‌دهید؟ شما نمی‌توانید پشت سر هم با پزشكتان تماس بگیرید و هر چیزی را مجددا با او هماهنگ كنید.

اگر تا به حال باردار شده باشید، حتما با توصیه‌های مختلف اطرافیان در زمینه كارهایی كه باید یا نباید انجام دهید، مواجه شده‌اید. شاید بعضی از این توصیه‌ها به نظر شما عجیب و غریب بوده‌اند و دلیل انجام آنها را نمی‌دانستید اما از ترس این كه مبادا خطری جنین شما را تهدید كند، این كارها را انجام داده‌اید. در این بخش بعضی از این موارد را با هم مرور می‌كنیم و در مورد درستی یا نادرستی هر یك از آنها صحبت می‌كنیم.

هرچه تهوع صبحگاهی بدتر باشد، احتمال دختر بودن نوزاد بیشتر است؟

بیشتر متخصصان این مطلب را رد می‌كنند. هر چند مطالعات مختلف بیان كرده‌اند كه از بین مادرانی كه تهوع صبحگاهی‌ در آنها آنقدر شدید بوده كه مجبور شده اند به خاطر آن بستری شوند، بیش از نصف آنها، دختر به دنیا آورده‌اند.

هیچ كس دقیقا نمی‌داند كه چرا تهوع صبحگاهی رخ می‌دهد، اما مدت‌هاست كه تصور می‌شود افزایش هورمون‌هایی چون پروژسترون، استروژن و هورمون جفت (HCG) باعث آن می شود. البته علل دیگری چون كمبود روی، كاهش قند خون ، عوامل ژنتیكی و روانی نیز به عنوان عوامل موثر بر تهوع صبحگاهی زنان باردار مطرح شده‌اند.

در یك مطالعه دیده شده است در خانم‌هایی كه جنین دختر دارند، سطح هورمون جفت بالاتر از آنهایی است كه جنین پسر دارند.

اگر این مطلب درست باشد، می‌تواند توضیحی برای این تصور باشد.

بالا بردن دست‌ها باعث پیچ خوردن بند‌‌ناف می‌شود؟

بعضی‌ها تصور می‌كنند اگر هنگام بارداری دست‌های خود را بالای سر ببرند (مثلا برای آویزان كردن رخت‌ها روی بند)،‌ بند ناف به دور گردن جنین پیچ می‌خورد. در 25 درصد موارد، بند ناف به دور گردن جنین ‌پیچ می خورد. فعالیت نوزاد در رحم مادر و احتمالا كمی بدشانسی، موجب پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین می‌شود نه فعالیت‌های مادر.

عامل خطر دیگر، طولانی بودن بند ناف است، ولی آن هم با فعالیت مادر ارتباطی ندارد و قابل پیشگیری نیست و تقریبا همه این نوزادان به طور طبیعی رشد می‌كنند و با موفقیت به دنیا می‌آیند.

از خوابیدن به پشت خودداری كنید و همیشه به سمت چپ بخوابید؟

در طی مراحل پایانی بارداری، رحم و جنین آنقدر بزرگ می‌شوند كه روی بزرگ سیاهرگ زیرین كه از رگ‌های بزرگی است كه خون را به قلب بازمی‌گرداند، فشار می آورند و باعث كاهش جریان خون قسمت تحتانی بدن به سمت قلب می شوند. در این مرحله بارداری و در شرایطی مانند زایمان طولانی، فشار خون بالا ، نارسایی كلیه یا اختلال در تكامل جنین ، خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند مفید باشد، اما در یك زن سالم كه در وسط یك بارداری طبیعی قرار دارد (تقریبا تا ماه ششم بارداری)، بهترین وضعیت حالتی است كه راحت‌ترین احساس را در آن داشته باشد.

برای حفاظت از جنین ورزش نكنید؟

هیچ توصیه‌ای برای اجتناب از ورزش در طی بارداری نشده است. جنین شما طوری در رحم حفاظت می‌شود كه ورزش‌های متعادل و آرام در طول بارداری بلامانع هستند، اما چون افزایش دمای بدن می‌تواند برای جنین در حال تكامل خطرناك باشد، نباید در هوای گرم به ورزش بپردازید یا ورزش شدید کنید.

اگر در بارداری دچار عوارضی چون خونریزی، زایمان زودرس یا سایر مشكلات گشتید، ممكن است پزشك به شما توصیه كند كه ورزش‌ را كنار بگذارید.

در بارداری نمی‌توانید عكس رادیوگرافی بیندازید؟

هر چند که باید از دریافت اشعه غیرضروری در طول بارداری خودداری ‌شود، ولی اگر طبق نظر پزشک، دلیل موجهی برای گرفتن عكس از شما‌ وجود داشته باشد، مانعی ندارد، زیرا اشعه‌ای كه به جنین می‌رسد، بسیار اندك است. در حقیقت طبق نظر برخی متخصصان، این مقدار اشعه معادل اشعه‌ای است كه با چند بار پرواز با هواپیما (از طریق خورشید و سایر ستارگان)‌ دریافت می‌كنید. همچنین ثابت نشده است که فر مایكروویو یا كامپیوتر، خانم‌های باردار یا جنین آنها را در معرض اشعه قرار می‌دهند.

در دوران بارداری از وان استفاده نکنید؟

هیچ خطر شناخته‌‌شده‌ای در ارتباط با استفاده از وان برای حمام گرفتن در حاملگی وجود ندارد. ولی آب وان نباید خیلی داغ باشد، زیرا افزایش دمای بدن به بیش از 38 درجه سانتی‌گراد می‌تواند مشكلاتی را برای مادر و جنین ایجاد كند.

در بعضی مواقع نیز باید از استفاده از وان دوری كنید، مثل موقعی كه كیسه آب شما پاره شده است یا وقتی كه خونریزی دارید.

غذاهای تند و پرفلفل باعث زایمان زودرس می شوند؟

شواهد علمی نشان می‌دهد كه زایمان توسط پیام‌های بیولوژیك تحریك می‌شود كه بعضی از آنها شناخته شده‌اند و بعضی دیگر هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

تا وقتی شما یك رژیم غذایی متعادل داشته باشید، هیچ علتی وجود ندارد كه آنچه می‌خورید باعث تسریع زایمان شود.

بیشتر باورهای گفته شده در بالا، جزئی از فرهنگ ما شده‌اند و نسل به نسل منتقل می‌شوند. در هر صورت اگر چیزی را شنیدید كه به بارداری شما مربوط می‌شود، حتما موضوع را با پزشك خود در میان بگذارید، به خصوص اگر مخالف توصیه ی پزشك شما باشد.

منبع: intelihealth

دكتر امیر شیروانی

*مطالب مرتبط:

نکاتی برای بارداری سالم

دانستنی های مفید در بارداری

نکاتی درباره تغذیه بارداری

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

گرفتگی عضلات پا در زمان حاملگی

کمردرد در بارداری

سلامت پاها در بارداری

احساس خستگی در دوران حاملگی

انواع خارش پوست در بارداری

توصیه های ورزشی در خانم های باردار

التهاب لثه در بارداری

شنا در دوران بارداری مفید است یا مضر؟

آیا مسافرت در دوران بارداری مجاز است ؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.