تبیان، دستیار زندگی
درباره الی می‌تواند تصویری تازه از سینمای ایران باشد، سینمایی که متهم است محدود شده به نمایش فقر و بدویت و سال‌ها است در دایره موضوع‌های مشابه گرفتار شده است. درباره الی تقلیدی از سینمای چهره‌های شاخص سینمای ایران نیست و امضای سازنده‌اش را دارد. کارگردا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شایسته‌ترین نماینده ایران در اسکار

نمایی از فیلم درباره الی

"درباره الی" شایسته‌ترین نماینده ایران در اسکار طی یک دهه اخیر است

انتخاب "درباره الی" اصغر فرهادی برای حضور در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان هشتاد و دومین دوره اسکار این امید را در سینمادوستان زنده کرده که فیلم می‌تواند بعد از "بچه‌های آسمان" مجید مجیدی در میان نامزدهای نهایی این رشته قرار بگیرد و حتی اسکار هم ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب "درباره الی" به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار چندان دور از ذهن نبود، امسال دست سینمای ایران برای انتخاب یک نماینده شایسته چندان باز نبود و گزینه‌های موجود محدودتر از آن بودند که میانشان رقابتی باشد. "درباره الی" با توجه به پتانسیل و به اعتبار جوایزی که برده بهترین گزینه برای حضور در اسکار بود.

"درباره الی" می‌تواند تصویری تازه از سینمای ایران باشد، سینمایی که متهم است محدود شده به نمایش فقر و بدویت و سال‌ها است در دایره موضوع‌های مشابه گرفتار شده است. "درباره الی" تقلیدی از سینمای چهره‌های شاخص سینمای ایران نیست و امضای سازنده‌اش را دارد. کارگردانی که با فاصله از سینماگران جوانی که سیاه‌مشق‌هایشان در جشنواره‌های خارجی دیده شده، سینما را می‌شناسد و دغدغه‌هایش درباره انسان و جامعه معاصر را در قالب درامی جذاب به تصویر کشیده است.

انتخاب "درباره الی" به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در مراسم اسکار چندان دور از ذهن نبود، امسال دست سینمای ایران برای انتخاب یک نماینده شایسته چندان باز نبود و گزینه‌های موجود محدودتر از آن بودند که میانشان رقابتی باشد. "درباره الی" با توجه به پتانسیل و به اعتبار جوایزی که برده بهترین گزینه برای حضور در اسکار بود.

"درباره الی" برخلاف بیشتر فیلم‌های ایرانی بر کلام و دیالوگ استوار نیست و می‌تواند بیننده‌ای که به زبان فارسی آشنا نیست را با خود همراه کند، نوع روایت قصه و کارگردانی فرهادی هم از سطح سینمای ایران بالاتر است. تصوری که بیننده غربی از فیلم ایرانی دارد با آنچه فرهادی مقابل چشمانش قرار می‌دهد متفاوت است و این می‌تواند برگ برنده دیگری برای "درباره الی" در رقابت با فیلم‌های دیگر باشد.

اما این به معنای موفقیت فیلم در اسکار نیست، معرفی "درباره الی" آغاز یک راه سخت است که سینمای ایران نیاز دارد آن را بپیماید و تصویری تازه از خود برای مخاطب غربی ارائه دهد. فرهادی برای به دست آورن اسکار که همیشه از سینمای ایران دریغ شده است راهی دراز در پیش دارد و رقیبان او، آنقدر قوی و جدی هستند که این ویژگی‌ها موفقیت او را سخت می‌کند.

اما آنچه امیدواری به دیده شدن و ارزیابی درست و سنجیده فیلم را بیشتر می‌کند، امتیازهایی است که "درباره الی" دارد و جوایزی که به دست آورده، نقدهای مثبتی که منتقدان خارجی درباره آن نوشته‌اند و حضور موفقی که در اکران‌های داخلی و خارجی داشته است. از این نظر "درباره الی" موقعیتی یگانه دارد.

فیلم موضوعی جهانشمول دارد و درباره از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی در جوامع معاصر در قالب داستان نفسگیر و درگیرکننده صحبت می‌کند. این مایه جهانی که کهنه نمی‌شود می‌تواند برای بیننده غربی هم جذاب باشد و ارتباط او با دنیای فیلم را آسانتر کند. سینمای ایران امیدوار است امسال "درباره الی" طلسم ناکامی نمایندگانش در اسکار را بشکند و زنجیره موفقیت‌های فیلم ادامه پیدا کند و فرهادی اولین کارگردان ایرانی باشد که مجسمه اسکار را در دستانش می‌گیرد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی