تبیان، دستیار زندگی
در چند ماه اخیر و در آستانه انتخابات عراق شاهد بودیم كه بمب گذاریها، ترورها و كشتار مردم بیگناه شكل تازه ای به خود گرفته؛ شدت می یابد. در 11دسامبر در نجف و كربلا  بمب گذاری شدیدی صورت می گیرد كه باعث كشته شدن جمع كثیری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخابات عراق پر شورتر از تصور

در چند ماه اخیر و در آستانه انتخابات عراق شاهد بودیم كه بمب گذاریها، ترورها و كشتار مردم بیگناه شكل تازه ای به خود گرفته؛ شدت می یابد. در 11دسامبر در نجف و كربلا  بمب گذاری شدیدی صورت می گیرد كه باعث كشته شدن جمع كثیری می گردد و این روند در شهرهای دیگر نیز ادامه می یابد، با این همه آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر، مردم را از برخورد متقابل بر حذر می دارد حتی وقتی می بینیم كه دو تن از نمایندگان ایشان را ترور می كنند باز هم ایشان از مردم می خواهد تا دست به هیچ عمل انتقام جویانه نزنند تا اوضاع بیشتر از این آشفته نگردد. این دستور جز برای آرامش و رسیدن به روز انتخابات و البته برگزاری انتخاباتی پر شور كه خواسته همه اقشار مردم است؛ نیست. ایشان به خوبی می دانند كسانی كه در این مدت اخیر سعی كرده اند تا اوضاع را آشفته كنند قصد دارند تا یا انتخابات را لغو كنند و یا به تعویق اندازند و یا حتی از حضور پرشور مردم با ایجاد اختلافات قومی و مذهبی جلوگیری نمایند.

اشغالگران از اولین روزهای حضور خود سعی كردند تا با متشنج كردن او ضاع، به اختلافات مذهبی دامن زنند اما تدبیر علمای شیعه و سنی تا حد امكان از این خواسته دشمن جلوگیری كرد. آنها حتی در راهپیمایی هایی همدوش و دست در دست یكدیگر سعی كردند تا به عموم مردم بفهمانند كه باید به هر وسیله ممكن اتحاد خود را حفظ كنند تا حربه ای به دست دشمن اشغالگر كه قصد دارد علاوه بر غارت ذخایر نفتی و ثروت عراق با ایجاد اختلاف و چند دستگی جای پای خود را مستحكم تر نماید و از ایجاد یك حكومت مستقل بر پایه خواست و تمایل مردم جلوگیری كند؛ ندهند. درنهایت هنگامی كه بعد از با تحمل فشارها مرم عراق در برابر یك انتخابات قرار گرفتند و قصد داشتند تا با شور و هیجان از این موقعیت پیش آمده استفاده كنند باید دید كه چه كسی از این آشفته بازاری كه با بمب گذاری و ترور بوجود آمده بیشترین استفاده را خواهد كرد؟ با یك تحلیل و تامل مختصر اشغالگران نخستین كسانی بودند كه در صورت برگزاری یك انتخابات پر شور و آزاد و البته بدون تقلب ضرر می كردند. آنها كه در سیاست خود در برابر مردم و افكار عمومی  عراق  به اعتراف خود دچار اشتباه شده اند می خواستند با كشتار و بمب گذاری های شبهه انگیز و ایجاد آشوب مانع از شركت مردم در انتخابات شوند.

اما آنها باز هم در روشهای خود اشتباه كردند چون با تدبیر علمای شیعه سعی شد تا عملكردهای انتقام جویانه صورت نگیرد تا بدین وسیله بر آشوب موجود افزوده نشود.

اقشار مختلف مردم نیز با تمام فشارهایی كه در این مدت اشغال و چه پیش از آن و حتی در ماههای اخیر داشته اند با این حال عزم خود را برای شركت در انتخاباتی پرشور جزم كردند و در نهایت همه مردم دنیا شاهد بودند كه مردم عراق تا چه اندازه برای سرنوشت خود و كشورشان نگران هستند و با توجه به اینكه می دانستند شركت در انتخابات به دور از خطر نمی باشد باز هم مدتها در صفهایی طویل درانتظار انداختن رای خود در صندوقهای رای ایستادند و جلوه هایی زیبا و پرشور بر صفحه تاریخ كشورشان حك كردند.

بنابراین امریكائیها همانطور كه از ابتدا در مورد مردم عراق اشتباه كرده اند باز هم در حال تكرار اشتباهات بی نتیجه خود می باشند!

چندی پیش سخنگوی ارتش امریكا در عراق رسماً اعتراف كرد كه  در عراق، به ویژه در شناخت روحیه مردم این كشور، مرتكب اشتباهات زیادی شدیم و لازم است در سیاست خود در این كشور تجدید نظر كنیم.

وی افزود:« برای كسب همراهی مردم عراق با خود، هزار جامعه شناس از مركز تحقیقات راهبردی امریكا  و كارشناسان عراقی به استخدام ارتش امریكا گرفته شده اند.كه این هزار جامعه شناس در مركزی در بغداد مشغول خواهند شد تا برای كسب همراهی مردم عراق با امریكا تئوری مناسب و عملی به سیاست گذاران امریكا در عراق ارائه دهند.»

اما می بینیم كه با حضور پرشور مردم تمام این تلاشها و تدابیر جامعه شناسان باز هم نقش برآب می شود.

افراد دیگری كه به نظر می رسید در این میان از اختلافات و درگیریها سود می برند پس مانده های گروههای بعثی وابسته به صدام بودند كه از روی كار آمدن دولتی غیر همسو با اهداف مزدورانه خود در هراس بودند، كه مردم عراق به همه دنیا فهماندند كه اینان جز اندك افرادی مزدور و رانده شده نیستند.

در هر حال انتخابات عراق به فضل الهی و رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای و تدابیر علما و به ویژه آیت الله سیستانی و البته پیروی هوشمندانه مردم آزادی خواه و استقللال طلب عراق از آنان، باشكوه تر از تصور جهانیان و به ویژه قدرت طلبان برگزار شد.

اینك همه مردم دنیا در انتظار نتایج انتخابات عراق كه نه تنها تعیین سرنوشت كشور عراق می باشد بلكه می تواند تاثیر به سزایی در برنامه های آینده دنیای اسلام باشد؛ هستند. اگر این نتایج طبق خواست مردم و در راستای اهدافی اسلامی باشد بطور قطع قدرت طلبان دنیا و به ویژه اشغالگران را دچار شكستی حتمی و فراموش نشدنی می كند كه البته آنان به هر وسیله ممكن تلاش خواهند كرد تا از بروز چنین اوضاعی جلوگیری كنند.

اینك همانطوركه رهبر فرزانه انقلاب نیز در رهنودهای خود _در پیامی كه به مناسبت كنگره عظیم حج خطاب به مسلمین جهان داده بودند_ فرمودند انتخابات عراق با دو خطر مواجه است:

« اكنون دو خطر بزرگ، انتخابات عراق را تهدید مى‏كند: نخست، تقلب و جابجا كردنِ آراءمردم كه بخصوص آمریكائیها در آن مهارت دارند. اگر زبدگان عراقى و جوانان سیاسى وتحصیل كرده، با همت وتلاش شبانه روزى، بتوانند از وقوع این تقلب مانع شوند و حكومتمردمى و منتخب خود را بر سركار بیاورند، آنگاه خطر دوم، مطرح می شود كه كودتاىنظامى و مسلَّط كردن یك دیكتاتور دیگر بر سرنوشت عراق است.
این خطر نیز باهوشمندى و موقع‏شناسى و شجاعت مردم غیور و مؤمن عراق و رهبران حقیقى و بزرگوارِآنان، قابل دفع است. آنان دراین لحظه‏ى حساس تاریخى كه سرنوشت دهها سال آینده‏ىآنان را رقم می زند، باید از ایمان و شجاعت و همبستگى ملىِ خود، بیشترین استفاده راببرند، انتخاباتى فراگیر و سالم و پرشور برگزار نمایند و از نتائجِ آن، با همه‏ىتوان پاسدارى كنند. اختلافِ شیعه و سنى یا عرب و كرد و تركمان و یا دیگر دستهبندیهاى تفرقه‏انگیز، تنها بوسیله‏ى دشمنان دامن زده می شود. همچنانكه ناامنى كههمواره مقدمه‏ى بروز دیكتاتورى است، از سوى سرویسهاى اطلاعاتىِ دشمن، طرّاحى وتشویق می شود. كسانى كه با ترورهاى جنایتبار، جان شهروندانِ عراقى و شخصیت‏هاىعلمى و سیاسى را هدف می گیرند، هرگز در شُمار مجاهدانى كه در راه استقلال عزّتاسلامى با اشغالگرانِ ستمگر مبارزه می كنند، قرار نمی گیرند.»

اینك اگرچه اوضاع عراق به ظاهر آرام به نظر می رسد اما مردم عراق باید هوشیاری خود را به كار گیرند و تلاش خود را برای حفظ آرای خود و پیامدهای نتایج آن آماده سازند. آنان باید در این روزهای انتظار با برنامه ریزی و دقت نتیجه این انتخابات را كه به تصور دشمن نمایشی برای نشان دادن چهره دروغین دموكراسیشان بود را به نفع خود تمام كرده، دشمن را از خواب آشفته خود بیدار نمایند و به همه كسانی كه قصد تجاوز به كشورهای اسلامی را دارند بفهمانند كه با گذشت زمان مسلمانان هوشیارتر از همیشه عمل خواهند كرد و دست متجاوزان را برای همیشه از سرزمینهای اسلامی كوتاه خواهند نمود.

به امید آن روز ....