تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز كشور كه در یك برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، پس از اشاره به اهمیت قرآن و تأثیرات روزه‌داری و تعبد، در بخشی از سخنان خود به ثواب زیارت امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: عده‌ای امامت امام رضا(ع) را در زمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع قرآن از مظلوم مشرک

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز كشور كه در یك برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، پس از

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی

اشاره به اهمیت قرآن و تأثیرات روزه‌داری و تعبد، در بخشی از سخنان خود به ثواب زیارت امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: عده‌ای امامت امام رضا(ع) را در زمان ایشان قبول نكردند كه نامشان "واقفیه " شد. چرا كه امام هفتم نمایندگان در برخی شهرها داشت كه خمس و زكات و سهم امام را جمع كرده بودند و چون پس از شهادت امام هفتم باید این‌ها را تحویل امام هشتم می‌دادند مدعی شدند كه امام هشتم وجود ندارد تا پول‌ها را برای خود نگه دارند.

وی افزود: مواظب باشیم در جمهوری اسلامی، ما "واقفیه " نباشیم كه امام خمینی را قبول داشته باشیم اما بعد از امام خمینی نسبت به ولی فقیه كمرنگ بشویم؛ آنهایی كه امام خمینی را قبول دارند و بعد از آن رهبر مجتهد عادل را قبول ندارند اگر تجدیدنظر نكنند نگرانم كه سر از "واقفیه " در بیاورند.

قرائتی ادامه داد:‌ بعضی‌وقت‌ها می‌گویند این فتوای مرجع را قبول ندارم آن یكی را قبول ندارم یا می‌گویند نماز را قبول دارم و خمس را قبول ندارم یا روزه را قبول دارم اما حجاب را قبول ندارم؛ درحالی كه باید مجموعه قرآن را یكجا پذیرفت و اگر امامت هست باید 12 امامی باشیم نه اینكه "واقفیه " باشیم.

وی با بیان اینكه ممكن است انسان‌ها خیلی زود از خط اصلی دور شوند اظهار داشت: به من گفتند یك عده‌ای شعار داده‌اند كه "نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران "، اگر اینطور است پس نمازتان را هم تغییر بدهید و بگویید "السلام علینا و علی ایرانیان " درحالی كه باید بگوییم "و علی عباد‌الله صالحین " یعنی هرجا بنده صالحی هست باید كمك كنیم.

این استاد قرآن تصریح كرد: قرآن می‌گوید كه یك هشتم زكات برای "مؤلفة قلوبهم " است و می‌گوید این را حتی به كافر هم بدهید تا به شما علاقمند شود، چه برسد به مسلمان.

وی با بیان اینكه من برای كار سیاسی این حرف‌ها را نمی‌گویم بلكه به عنوان معلم قرآن حرف می‌زنم گفت: ما باید از مظلوم دفاع كنیم حتی اگر مشرك باشد؛ قرآن می‌فرماید زمان قیامت می‌پرسند به چه گناهی این دختر را زنده بگور كردید؟ به این نكته توجه كنید كه مسلمانان دختر را زنده بگور نمی‌كردند بلكه مشركان در صدر اسلام دختر را ننگ می‌دانستند و زنده‌ بگور می‌كردند.

قرائتی تصریح كرد:‌ قرآن حتی برای دختر مشرك هم غصه می‌خورد و حالا ما مسلمان هستیم، "نه غزه نه لبنان " می‌دانی یعنی چه؟ یعنی "نه قرآن "؛ ما باید حركتی بكنیم كه به غیرت عرب‌ها بر بخورد و مدعیان حقوق بشر رسوا شوند كه هیچ كاری برای مسلمانان غزه نكردند.

وی با طرح این سئوال كه با آن شعارها چه كسانی دلخوش شده‌اند اظهار داشت: ما ایران را دوست داریم اما ایران پرست نیستیم. حب وطن خوب است اما پرستش وطن شرك است؛ ما نه پدر می‌پرستیم، نه آیت‌الله، نه حزب، نه سیاست، نه عمامه، نه لباس و نه كت و شلواری، ما فقط خداپرست هستیم و وطنمان را هم دوست داریم.

این استاد قرآن تصریح كرد: ما به ایران عشق می‌ورزیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌كنیم و از كشورمان هم دفاع می‌كنیم اما نه اینكه حالا چون ایرانی هستیم شعارهایی بدهیم كه ضد قرآن باشد؛ مگر ما در ماه رمضان دعا نخواندیم كه "اللهم اغن كل فقیر "؟ و بعد در جمعه آخر ماه رمضان 5 نفر یا 100 نفر یا هزار نفر و یا 20 هزار نفر یا هرچقدر دیگر بیایند و بگویند فقط ایران؟ پس دعاهایی كه خواندیم دروغ بود؟

قرائتی خطاب به كسانی كه اینگونه شعارها را سر داده‌اند اظهار داشت: شعارهایتان را از یك اسلام شناس بپرسید و حواستان باشد دنبال موجی نرویم كه بعدا در قیامت جوابی برای آن نداشته باشیم؛ مراقب باشیم آب به آسیاب دشمن نریزیم.

فارس


تنظیم برای تبیان: شکوری