تبیان، دستیار زندگی
سینمای دفاع مقدس از ابتدا تا کنون با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است. در دوره ای آثاری که در این زمینه ساخته می شد تنها با اهداف تبلیغاتی ساخته می شدند و کم کم در محتوای این نوع آثار تغییراتی ایجاد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقدان سوژه مناسب در سینمای دفاع مقدس

سینمای دفاع مقدس

باکیده :سینمای دفاع مقدس با فقدان سوژه مناسب مواجه است

کارگردان فیلم سینمایی پوتین گفت: سینماگران در یافتن سوژه های ناب در ساخت آثار دفاع مقدس موفق عمل نکرده و برای ساخت این نوع آثار تمایلی از خود نشان نمی دهند.

عبدالله باکیده در گفت وگو با ایرنا گفت: سینمای دفاع مقدس از ابتدا تا کنون با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است. در دوره ای آثاری که در این زمینه ساخته می شد تنها با اهداف تبلیغاتی ساخته می شدند و کم کم در محتوای این نوع آثار تغییراتی ایجاد شد.

وی افزود:بعد از پایان جنگ تحمیلی، آثار سینمایی دفاع مقدس سمت و سویی حماسی و عرفانی پیدا کرد و بعد از آن فیلم هایی که در این زمینه ساخته شد بیشتر مخاطبان عام را در بر می گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی صلیب طلایی یاداور شد: من در عرصه سینمای دفاع مقدس با فیلم پوتین آغاز کردم و سپس با ساخت صلیب طلایی تلاش کردم تا حضور ارامنه و شهدای اقلیت را در جبهه های جنگ نشان دهم. در این میان فیلمسازان دیگری نیز در حال ساخت آثار دفاع مقدس با مضامین متفاوتی بودند که از جمله انان می توان به رسول ملاقلی پور با آثاری همچون افق، پرواز در شب و... و ابراهیم حاتمی کیا با آثاری همچون آژانس شیشه ای اشاره کرد.

باکیده خاطرنشان کرد: در دهه 60 و 70 فضای همگونی در سینمای دفاع مقدس وجود داشت که سبب می شد اثاری که در این زمینه خلق می شوند همه طیف های جامعه را دربر گیرد.

سینمای دفاع مقدس از ابتدا تا کنون با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است. در دوره ای آثاری که در این زمینه ساخته می شد تنها با اهداف تبلیغاتی ساخته می شدند و کم کم در محتوای این نوع آثار تغییراتی ایجاد شد.

کارگردان فیلم سینمایی پوتین در ادامه با اشاره به عدم توجه مسئولین به ساخت آثار دفاع مقدس یادآور شد: آنچه بعد از 8 سال جنگ در سینمای دفاع مقدس دیده می شد امروز به دست فراموشی سپرده شده است؛ برخی امروز بر این اعتقادند که فیلم های دفاع مقدس آثاری اکشن است و برخی نیز بر این تصورند که دیگر نیازی به ساخت این نوع اثار در سینمای ایران نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: سینمای دفاع مقدس در ایران نیازمند حمات مادی و معنوی دولتمردان است. این سینما از تنوع بسیاری برخوردار بوده است؛ در دوره ای فیلم گیلانه در این نوع سینمایی ساخته می شود و در مقطعی لطیفی روز سوم را می سازد و اخراجی های 2 نیز بدست ده نمکی میلیون ها مخاطب را به سینما می اورد. باید فکری به حال احیای این سینمای پر مخاطب کرد.

امروز باید نگران نسل آینده باشیم و به این موضوع بیاندیشیم که آیا نسل آتی تمایلی برای ساخت آثار دفاع مقدس دارد؟ ضمن آنکه باید توجه کنیم که سینمای دفاع مقدس ما نیاز دارد تا با استفاده از داستان های حقیقی همچون "دا" به بیان حقایق جنگ پرداخته و نسل جوان را با چالش های آن زمان آشنا کند.

کارگردان فیلم "تو را دوست دارم"در ادامه با اشاره به کوتاهی فیلمسازان در ساخت آثار دفاع مقدس گفت: اینکه بخوهیم همه معضلات را مربوط به مسئولین و نهادهای دولتی بدانیم اشتباه است؛ فیلمسازان بدلیل مشکلات مالی کمتر به ساخت آثار دفاع مقدس می پردازند. همچنین بسیاری از سینماگران ما در یافتن سوژه های بروز آثار سینمای دفاع مقدس موفق نیستند از این رو اگر اثری نیز در این زمینه ساخته می شود از موضوع نابی بهره نمی برد.

باکیده در ادامه درباره دلیل ورود تخیل به سینمای دفاع مقدس و عدم استفاده از ادبیات در این نوع سینما گفت:استفاده از تخیل به معنای اغراق در آثار سینمای دفاع مقدس صحیح نیست و در ان انحرافات بسیاری دیده می شود. باید به روایت مسائل پیرامون جبهه و جنگ رفت. می توان از حضور زنان در نقش بهیار در 8 سال دفاع مقدس فیلم ساخت و در این میان از خاطرات رزمندگان استفاده کرد.

باید به سراغ افرادی برویم که امروز کمتر نام و نشانی از انها دیده می شود. باید به سراغ روستاهایی برویم که پرچم های 3 رنگ جمهوری اسلامی ایران سال ها است بر بالای مزار شهدای آنان دیده می شود

وی یاداور شد: باید به سراغ افرادی برویم که امروز کمتر نام و نشانی از انها دیده می شود. باید به سراغ روستاهایی برویم که پرچم های 3 رنگ جمهوری اسلامی ایران سال ها است بر بالای مزار شهدای آنان دیده می شود.

این کارگردان سینما در ادامه خاطرنشان کرد: امروز باید نگران نسل آینده باشیم و به این موضوع بیاندیشیم که آیا نسل آتی تمایلی برای ساخت آثار دفاع مقدس دارد؟ ضمن آنکه باید توجه کنیم که سینمای دفاع مقدس ما نیاز دارد تا با استفاده از داستان های حقیقی همچون "دا" به بیان حقایق جنگ پرداخته و نسل جوان را با چالش های آن زمان آشنا کند.

باکیده در پایان خواستار حمایت همه جانبه نهادها و ارگان های دولتی و ارتشی از آثار سینمایی دفاع مقدس شد و تاکید کرد: ساخت آثار سینمایی با موضوع دفاع مقدس بدون حمایت این نهادها کار دشواری است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی