تبیان، دستیار زندگی
الماسهای سیاه رنگ نادری كه تنها در برخی نقاط جهان یافت می‌شوند، احتمالاً در پی برخورد یك شهاب سنگ بزرگ از فضا به زمین منتقل شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الماسهایی از فضا

الماسهای سیاه رنگ نادری كه تنها در برخی نقاط جهان یافت می‌شوند، احتمالاً در پی برخورد یك شهاب سنگ بزرگ از فضا به زمین منتقل شده اند.

الماسهای سیاه رنگ نادری كه تنها در برخی نقاط جهان یافت می‌شوند، احتمالا در پی برخورد یك شهاب سنگ بزرگ با زمین در میلیاردها سال قبل، از فضا به زمین منتقل شده اند. این الماسها كه از آنها با نام « كربونادو » نیز یاد می‌شود تاكنون تنها در كشور برزیل و نیز جمهوری آفریقای مركزی شناسایی شده و برخلاف سایر انواع الماسها، هر كدام از این الماسهای سیاه رنگ از میلیونها كریستال الماس بسیار كوچك تشكیل شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های غیرعادی این الماسها، وجود منفذهای كوچك در سطح آنهاست كه محققان تاكنون توجیه قانع‌كننده ای برای پیدایش این منافذ پیدا نكرده‌اند.

الماسهای عادی معمولا در عمق ۲۰۰ كیلومتری زیر زمین شكل می‌گیرند كه در آن فرایند، عنصر كربن تحت فشار بسیار زیاد به الماس تبدیل می‌شود. دانشمندان معتقدند منافذ الماسهای سیاه رنگ احتمالاً در اثر تماس آنها با گاز در حین شكل گیری، ایجاد شده‌اند اما در اعماق ۲۰۰ كیلومتری زمین هوایی وجود ندارد كه بتواند این منافذ را در الماسهای سیاه رنگ تولید كرده باشد. به گفته « استفن هاگرتی » زمین شناس دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در میامی آمریكا، وجود منافذ عجیب روی سطح این الماسها و نیز این مطلب كه الماسهای یاد شده نه در معادن عادی و فقط در نقاط خاصی از زمین یافت می‌شوند، احتمالاً نشانه ورود آنها از فضا به كره زمین است.

الماس

این محقق عقیده دارد الماسهای سیاه رنگ احتمالا در پی سقوط یك سنگ آسمانی از فضا به زمین منتقل شده‌اند. سنگ آسمانی مذكور احتمالا دارای قطری در حدود یك كیلومتر بوده و میلیاردها سال قبل در زمانی كه زمین و ماه به شدت توسط شهاب سنگها بمباران می‌شدند، از فضا به زمین اصابت كرده است. عمر الماسهای « كربونادو » پیش از این بین دو تا چهار میلیارد سال تخمین زده شده است. در آن دوران آمریكای جنوبی و آفریقا به یكدیگر متصل بوده‌اند كه دلیل كشف شدن الماسهای یاد شده تنها در دو كشور برزیل و كشور آفریقای مركزی، همین مطلب است.

به گفته هاگرتی، ذرات تشكیل‌دهنده این الماسها احتمالاً میلیاردها سال قبل در پی انفجار یك ستاره به صورت گاز در فضا منتشر شده است و این گازها بعدها به ابرهای گازی پیوسته‌اند كه منظومه شمسی از آنها شكل گرفته است. با گذر زمان بیشتر این گازها درون منظومه شمسی فشرده شده و به شكل یك سنگ آسمانی درآمده‌اند و آن سنگ آسمانی در نهایت به زمین اصابت كرده است. محققان این دانشگاه به علاوه با استفاده از تجهیزات طیف سنجی ساختار این الماسهای سیاه رنگ را مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند ساختار آنها به میزان زیادی مشابه ساختار بقایای برخی سنگهای آسمانی است كه در گذشته روی زمین كشف شده‌است.

منبع: آسمان پارس