تبیان، دستیار زندگی
معاون آموزشی واحد برادران جامعه‌القرآن كریم و اهل بیت(ع) قم گفت: فراگیری هنر قرائت كه یكی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین هنرهای اسلامی است باید بیش از پیش در جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاسیس مرکز تخصصی قرائت قرآن

قرآن

معاون آموزشی واحد برادران جامعه‌القرآن كریم و اهل بیت(ع) قم گفت: فراگیری هنر قرائت كه یكی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین هنرهای اسلامی است باید بیش از پیش در جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام رضا محمدی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تاسیس نخستین مركز تخصصی قرائت قرآن كریم در استان قم اظهار داشت: با توجه به اینكه در استان قم فضای معنوی و مناسبی برای رشد و شكوفایی استعدادهای قرآنی وجود دارد مركز تخصصی قرائت با هدف شناسایی افراد مستعد در رشته قرائت تاسیس شد.

وی با بیان اینكه درحال حاضر 25 نفر در این مركز فعالیت خود را آغاز كرده‌اند، افزود: این مركز كه از ابتدای تابستان فعالیت‌های خود را آغاز كرده است، قابلیت جذب تعداد بیشتری از افراد با اصوات مناسب و دلنشین را دارد.

محمدی با بیان اینكه علم قرائت بیان طریقه خواندن قرآن است، تصریح كرد: این علم مطابق با قرائت قاریانی است كه سند قرائت آنها به رسول اكرم (ص) منتهی می‌شود و فایده این علم هم نیكو و زیبا خواندن قرآن با كیفیت برتر است.

معاون آموزشی واحد برادران جامعه‌القرآن كریم و اهل بیت(ع) خاطرنشان كرد: شیوه فعالیت این مركز بر اساس سبك قرائت چهار قاری برتر بین‌المللی عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل و شحات محمد انور برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینكه افراد براساس نوع صدا و شباهت به هر یك از این اساتید در كلاس‌ها شركت می‌كنند، یادآور شد: افراد در چهارگروه به سبك اساتید نام برده 50 تلاوت را حفظ می‌كنند.

قربانی با اشاره به اینكه هر فرد در سه دوره آموزشی شركت می‌كند، عنوان كرد: در دوره ابتدایی شركت‌كنندگان به تقلید از استاد مورد نظر به قرائت پرداخته و اشكالات فرد مشخص می‌شود و در دوره‌های تجوید كل كه تمام افراد از چهار سبك در آن شركت می‌كنند تجوید را به صورت عملی فرا می‌گیرند.

محمدی تصریح كرد: داوطلبان در دوره‌هایی با نام محفل انس با حضور خانواد‌ه‌ها و اساتید كه به صورت مشترك میان هر چهار گروه برگزار می‌شود نیز شركت می‌كنند و با این شیوه با مجلس‌خوانی به صورت رسمی آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به اعزام تعدادی از این افراد به خارج از كشور برای شركت در مسابقات بین‌المللی خاطرنشان كرد: در نظر داریم تا در برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف كه در سطح كشور و مجامع بین‌المللی برگزار می‌شود از افراد این مركز بهره جوییم.

معاون آموزشی واحد برادران جامعه‌القرآن كریم و اهل بیت(ع) قم ایجاد مراكز تخصصی قرائت را مورد استقبال نوجوانان عنوان كرد و گفت: برخی استان‌ها نظیر اراك، اصفهان، گیلان و .. درصدد ایجاد و تاسیس این مركز برای جذب جوانان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی هستند.

وی با بیان اینكه افراد شركت‌كننده از سنین نوجوانی و جوانی برای حضور در كلاس‌ها اولویت بیشتری دارند، گفت: با توجه به اینكه شرط اصلی شركت در دوره‌های تخصصی قرائت دارا بودن صوتی دلنشین است، سن شركت‌كنندگان در دوره‌های تخصصی آموزش قرائت 20 سال است.

محمدی ادامه داد: اولویت جذب در مركز تخصصی قرائت با رتبه‌های اول تا سوم مسابقات قرآنی آموزش و پرورش و حافظان قرآن كریم كه در جامعه‌القرآن رتبه‌های برتر را كسب كرده‌اند، است.


تنظیم برای تبیان: شکوری