تبیان، دستیار زندگی
از رانندگی تهرانی ها وحشت می کنم هواداران استقلال از حضور خارجی ها در تیم خود خاطره خوبی ندارند. آنها متعقدند بازیکن خارجی که به ایران می آید، باید یک سر و گردن بالاتر از بازیکنان استقلال و ایران باشد. رفعت قلی اف از آذربایج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رو در رو با آکوتسنی گیلائوری هافبک استقلال

از رانندگی تهرانی ها وحشت می کنم


هواداران استقلال از حضور خارجی ها در تیم خود خاطره خوبی ندارند. آنها متعقدند بازیکن خارجی که به ایران می آید، باید یک سر و گردن بالاتر از بازیکنان استقلال و ایران باشد. رفعت قلی اف از آذربایجان، نخستین بازیکنی بود که پورحیدری او را به کار گرفت. او در قحطی هافبک به ایران آمد، اما نتوانست ژنرال مرکز میدان آبی ها باشد. او حالا در لیگ یک در حال رفت و آمد است. فابریتسیو و گومز از خریدهای دیگر استقلال بودند، 2 برزیلی سیه چرده که هیچکدام بویی از فوتبال پرغنای برزیل نبرده بودند. آنها از برزیلی بودن فقط ملیت آن را داشتند. این دو هم در لیگ سوم در حد و اندازه استقلال نبودند در آغاز لیگ چهارم و به ویژه این که قلعه نوعی در فینال جام حذفی وقتی شجاعت، رشادت و نقش کمیل سوشکو دروازه بان سپاهان را دید خیلی زود به فکر افتاد که درون چارچوب خود و خط میانی را ترمیم کند. جورج توپالوویچ و آکوتسنی گیلائوری 2 خرید خارجی سال جاری آبی ها بودند، گیلا مدنظر ماست؛ بازیکنی از کشور گرجستان، او جزو موفق ترین بازیکنان خارجی لیگ چهارم محسوب می شود. هافبک گرجی، پیراهن شماره 23 استقلال را بر تن می کند و با یک بازی محکم، خوب و منطقی نمایش دلپذیری از خود ارائه می کند. برای مصاحبه با گیلا به کلینیک باشگاه استقلال رفتیم، یوسفی مترجم او کنارش بود، در حالی که روی صفحه اکثر روزنامه ها صحبت از ناز و قهر گیلا به دلیل دریافت نکردن پولش بود.

مصاحبه ما با گیلا را بخوانید، هر چند او در زمین سفت و محکم است در مصاحبه کم حرف، آرام و خونسرد است.

می گویند گیلائوری مشکل مالی با استقلال دارد و به همین دلیل، مقابل ملوان و سپس شموشک حاضر نشد؟

من پیش از بازی با ملوان در انزلی در حین گرم کردن دچار کشیدگی عضله شدم و نتوانستم مقابل ملوان بازی کنم. من مشکل مالی با استقلال ندارم، تعجب می کنم از روزنامه های شما. نمی دانم این حرفها از کجا می آید. من اهل تمارض و کم فروشی نیستم.

شما به اتفاق آقای فیض اللهی مدیر برنامه هایتان در باشگاه بودید دنبال طلب 15 هزار دلاری آیا صحت دارد؟

هر بازیکنی می تواند به باشگاه خود برود، اما من نرفته بودم و مشکل مالی هم ندارم دوست ندارم درباره مشکلی که وجود ندارد؛ بیشتر از این حرف بزنیم.

مشکل قرارداد شما چیست؟ می گویند شما 2 نوع قرارداد دارید؛ یک قرارداد به زبان فارسی، دیگری تنظیم شده به زبان لاتین، استقلال مطابق قرارداد فارسی به شما پول می دهد و شما معترض هستید که باید طبق قرارداد لاتین پول بگیرید.

من یک قرارداد دارم، همان متن فارسی است که به انگلیسی ترجمه شده است. نمی دانم شما این اخبار را چگونه به دست می آورید.

پس گیلا و استقلال مشکلی ندارند؟

نه، هیچ مشکلی نیست و من ان شاء الله از بازی بعد می رسم.

چطور استقلال را انتخاب کردید؟

استقلال مرا انتخاب کرد، آقای فیض اللهی مدیر برنامه های من به اتفاق آقای تهرانی در گرجستان دنبال بازیکن برای تیمهای ایرانی بودند، به طور اتفاقی مرا دیدند، آنها با والری مدیر برنامه های من در گرجستان صحبت کردند. من آمدم تهران در تمرینات استقلال حاضر شدم، قلعه نوعی بازی من را پسندید.

از بازی در استقلال راضی هستی؟

بله، فوتبال شما و هوادارانش برای من جذاب است و امیدوارم بتوانم روز به روز سکوها بیشتر مرا قبول کنند. همه چیز خوب پیش می رفت، تا این که عضله پای من کش آمد و حالا باید دوباره از نو شروع کنم.

این مصدومیت در کیفیت کار تو تأثیر گذار نخواهد بود؟

ضرر آن دور شدن من از ترکیب ثابت است، همین؛ اما من خودم را می رسانم و تلاش می کنم دوباره به بازیکن ثابت تبدیل شوم.

در انزلی برای استقلال مشکلات خاصی پیش آمد توهین هواداران و سپس یک مساوی؛ نظر شما چیست؟

من سر و صدای سکوها را می شنیدم، اما چیز خاصی نفهمیدم. آنها فقط شلوغ می کردند. دیگر این که زمین خیلی گل آلود بود. این در روند کار تأثیر گذار بود.

گیلا تا به امروز موفق ترین بازیکن خارجی تمام دوران استقلال بود؛ حتی بهتر از جورج که سخت گل می خورد؟

من خوشحال هستم از این که توانستم مفید واقع شوم، ام هنوز هم حا دارد برای بهتر شدن و امیدوارم این برتری تا روز آخر ادامه داشته باشد. البته من هنوز به اوج آمادگی نرسیده ام و از کار خودم صددرصد راضی نیستم.

پست تخصصی شما چیست؟

من در گرجستان هم هافبک چپ بودم، از زمانی که در تیمهای لکوموتیو، سیون و دیناموتفلیس بازی می کردم.

سابقه بازی ملی دارید؟

من یک بازی مقابل اکراین انجام داده ام؛ آن هم در رده امیدها مقابل منتخب اروپا.

گیلا در استقلال خیلی زود تبدیل به یک مهره ثابت شد. این ضعف آبی ها و فوتبال ما را نشان می دهد یا حس برتری جویی گیلا را؟

من هدف داشتم. روزی که به استقلال آمدم، توجیه شده بودم. به من گفتند استقلال در ایران و آسیا جایگاه خاصی دارد. خیلی زحمت کشیدم و طبق خواسته مربی خود کار کردم.

شما خیلی سفت و قرص بازی می کند. از قدرت فیزیکی بالایی برخوردار هستید، آیا تمرین اختصاصی خارج از چارچوب تیم دارید؟

خصوصیات من و اکثر بازیکن بلوک شرق این است. این شاید به مسایل تغذیه و ... بر می گردد. من تمرین و استراحت خود را خیلی جدی می گیرم.

می گویید بازی با نیکبخت و هم جناح شدن با او، شما را زودتر به نقطه اطمینان رساند و همین باعث شد، تا زودتر مطرح شوی.

این طور نیست. بازی او به من ربطی ندارد. بازی من و او اصلاً شباهتی به هم ندارد. از بازی کنار او لذت می برم. من و او راحت همدیگر را پیدا می کنیم، او بیشتر بار تهاجمی سمت چپ را به دوش می کشد و من باید پشت سر او کار تدافعی انجام بدهم. اینک هم که نیکبخت رفته است.

همین باعث شده گیلا کمتر نفوذ کند و گل بزند ؟

مهم نفوذ و گلزنی من نیست. مهم این است که من اجازه ندهم از جناح چپ بازیکن حریف نفوذ کند.

گیلا تبحر خاصی در بازی با دو پا را دارد، اما همین گیلا روی هوا ضعیف است؛ چرا؟

بله من روی هوا ضعیف هستم دنبال آن هستم که این را برطرف کنم. درباره دو پا بودن من هم درست می گویید. توپ جلوی هر کدام بیفتد، فرقی ندارد. هر دو پای من از یک قدرت یکسان برخوردار هستند. درباره سرزنی هم باید بیشتر کار کنم. در قطع کردن توپهای هوایی باید مسلط باشم؛ درست مثل روی زمین.

اگر از تو بخواهند به سمت راست بروی و آنجا بازی کنی می توانی؟

اگر سرمربی من تشخیص بدهد که من در جناح راست مؤثرترم می روم. (مشکلی ندارم. بازیکن حرفه ای گاه با نشستن روی نیمکت به تیم خود کمک می کند.)

بعد از هفته هفتم قلعه نوعی به طور شخصی با مدافعین کار می کرد. علتش در گلهای راحتی بود که می خوردید و آیا در کوران مسابقات این تمرینات می تواند مؤثر واقع شود؟

همان طور که گفتید، ما در بیشتر مواقع گلهای بدی می خوردیم، گلهایی که بیشتر حاصل اشتباه خودمان بود نه برتری حریف، به نظر من برای تمرین و آموزش هیچ وقت دیر نیست، شما دیدید بعد از آن تمرینات دفاع ما منسجم تر شد.

از نوع کار مربیان استقلال بگویید و تفاوت های آن با فوتبال گرجستان در کشور ما مربیان بیشتر روی کارهای تکنیک و تاکتیکی کار می کنند.

چون بازیکنان گرجی نیاز به تمرینات آمادگی جسمانی ندارند، اما در ایران روی 3 محور هم کار می کنند: آمادگی جسمانی، تکنیک های فردی و کارهای تاکتیکی. این به سلیقه و روش مربی بر می گردد که به کدامیک بیشتر اهمیت بدهد در استقلال هر 3 موضوع مدنظر مربیان است. من با مربیانی مثل الکساندر چیوادزه (کاپیتان تیم ملی روسیه در جام جهانی 82) کار کرده ام. او در حال حاضر، معاون رئیس فدراسیون گرجستان است و دیوید کیپیانی که چندی پیش در یک تصادف کشته شد. تفاوت کار مربیان در نوع فوتبال و روش و سیستم های مورد نظر بوده است.

نظر شما در باره امکانات ما چیست؟

شما نسبت به گرجستان خیلی امکانات دارید. ما در گرجستان 5 میلیون جمعیت داریم و فوتبال زیاد درآمدزا نیست. ما ورزشگاه های مناسب نداریم، به همین علت ضعیف هستیم.

درباره مطبوعات ایران چطور؟

ما در گرجستان 5 میلیون نفری 6 روزنامه ورزشی داریم که سطح پایینی دارند.

از نظر حضور تماشاگر در ورزشگاه چطور؟

مسابقه های باشگاهی ما بیشتر از 4 هزار نفر تماشاگر ندارند. اما در بازیهای ملی این رقم به 50 هزار نفر می رسد. در کشور ما لیگ در 3 رده برگزار می شود، لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دسته2.

انگیزه مالی چقدر درآمدن به استقلال مؤثر بوده است؟

در گرجستان پول زیادی به فوتبالیست ها نمی دهند. امکانات خوبی هم نداریم. فقط باشگاه دینامو خوب پول می دهد. ایرانی ها بهتر از گرجی ها پول می دهند.

شنیدیم مبلغ قرارداد شما 70 هزار دلار برای 2 سال است؟

مدت آن صحیح است، اما درباره مبلغ دوست ندارم حرفی بزنم.

تا اینجای کار کدام بازی خود را پسندیدی؟

بهترین بازی من مقابل صبا باتری بود. خیلی خوب کار کردم، اما در مقابل ذوب آهن خیلی بد بودم.

اما در مقابل صبا نوازی از سمت شما فرار کرد و یک توپ را سانتر کرد که تبدیل به گل شد؟

آن طور که من شنیده و خودتان هم گفتید، او از بهترین ها در سمت راست است. در یک بازی 90 دقیقه ای یک فرار زیاد نیست. من هم یک شوت زدم که دروازه بان آنها نتوانست آن را مهار کند، همان توپ در برگشت توسط عنایتی به گل تبدیل شد.

بهترین تیم لیگ را معرفی کنید؟

تا اینجای کار فولاد را خوب دیدم. آنها کار گروهی خوبی دارند.

چه مقامی برای استقلال پیش بینی می کنید؟

در لیگ کمتر از قهرمانی فایده ندارد. امیدوارم در نخستین سال حضورم با استقلال قهرمان شوم. دومی و سومی اصلاً خوب نیست.

سایر بازیهای لیگ را دیده اید کدام خارجی موفق بوده است؟

آدریانو و سامبوچوجی این دو بهتر کار می کنند، این در حالی است که گیلا از بازی آدریانو در لیگ سوم خبر ندارد وقتی به او می گوییم آلوز در لیگ سوم بهتر و اثر گذارتر بود، از افت و پسرفت او تعجب می کند.

در محل زندگی خود شهرک اکباتان مشکلی ندارد، تا چه حد شما را می شناسند؟

اوایل هیچ کس من را نمی شناخت. حالا پرسپولیسی ها هم سر به سرم می گذارند، آنها به من که می رسند می گویند استقلال...

اوقات فراغت گیلا چگونه سپری می شود؟

تمرین، استراحت و قدم زدن با بچه های شهرک .

درباره زندگی در تهران و آداب و فرهنگ مردم ما چه نظری دارید؟

مردم شما خوب و مهربان هستند. خون گرم و میهمان نواز، اما جالب است، برای عبور از یک در بزرگ چند بار تعارف می کنید و در خیابان حین رانندگی اصلاً اهل تعارف نیستید بلکه وحشتناک هم می رانید.

اسم شما را چند جور می نویسند، کدام صحیح است؟

من آکوتسنی گیلائوری هستم، با مشخصاتی که پیش از این گفتم.

این چند درصد از گیلائوری بود که ما پیش از مصدومیت دیدیم؟

من هنوز تا آمادگی کامل فاصله دارم، این 60 درصد از توان و انگیزه من بود.

پس گیلا 80 و 90 درصد باید دیدنی تر باشد؟

صددرصد، نیم فصل دوم شاید اوج من باشد. من خیلی خوب تمرین می کنم و اهل حاشیه هم نیستم.

از دربی خاطره ای داری؟

جالب بود، اما منتظر دربی برگشت هستم. من تا به حال بیش از 70 هزار نفر تماشاگر ندیده ام. بازی استقلال و پرسپولیس در دور بازگشت حساستر خواهد بود .