تبیان، دستیار زندگی
رییس جمهور آمریکا برای این که بتواند اهداف سیاسی خود را عملی کند، باید به طرز قوی‌تری به شرکای خود اعتماد کند. در حالی که وی با شعارما می‌توانیم به عنوان رییس جمهور آمریکا برگزیده شد، به نظر می‌رسد كه شعار وی اکنون به ما نمی‌توانیم تغییر یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر شعار اوباما

از "ما می‌توانیم" به "ما نمی‌توانیم"

رییس جمهور آمریکا برای این که بتواند اهداف سیاسی خود را عملی کند، باید به طرز قوی‌تری به شرکای خود اعتماد کند. در حالی که وی با شعار"ما می‌توانیم" به عنوان رییس جمهور آمریکا برگزیده شد، به نظر می‌رسد كه شعار وی اکنون به "ما نمی‌توانیم" تغییر یافته است.

اوباما

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پایگاه اینترنتی زود دویچه در گزارشی با اشاره به نتایج مطالعات انستیتو مطالعات استراتژیک لندن و با بیان این كه "اثر گذاری ایالات متحده به عنوان قدرتی جهانی کاهش یافته است"، آورده است: شاید اکنون زمان آن فرارسیده باشد که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به شعار "ما نمی‌توانیم "بویژه در سیاست خارجی خود اعتراف کند. سهم آمریکا به عنوان قدرتی جهانی رو به افول گذاشته به گونه‌ای که ایالات متحده در پیشبرد روند صلح خاورمیانه ناتوان مانده و نیروهای این کشور نیز در افغانستان بدون چشم اندازی مطمئن به حضور خود همچنان ادامه می‌دهند.

شاید اکنون زمان آن فرارسیده باشد که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به شعار "ما نمی‌توانیم "بویژه در سیاست خارجی خود اعتراف کند

زود دویچه می‌افزاید: شاید وظیفه‌ی آتی واشنگتن این باشد که به متحدان خود و دیگر کشورها اطمینان دهد که با کمک آمریکا می‌توانند به منافع مشترک خود دست یابند. آمریکا و رییس جمهور این کشور باید اکنون برای حل بحران‌های بین المللی با کمک دیگر نقش آفرینان عرصه سیاسی و با کمک کارشناسی‌های دیپلماتیک به فکر برون رفت از بحران‌های حاضر باشند. البته این مشکل نیز وجود دارد که کارشناسی‌های دیپلماتیک که منافع حقوق بشری را نیز در نظر می‌گیرند، به لحاظ منافع سیاسی مشترک قابل توجیه نباشند.

این گزارش از تراژدی‌های سودان و کنگو به عنوان نمونه استفاده كرده و با اشاره به جنگ افغانستان به عنوان جنگ اوباما و تاثیرگذارترین عامل در افت محبوبیت وی، آورده است: اوباما در شرایطی نیروهای این كشور را از عراق به افغانستان منتقل كرد كه با توجه به مقاومت مردم افغانستان و همین طور اعتراضات هم حزبی‌های وی، این خطر را كه ممكن است آمریكا در افغانستان به سرنوشت شوروی سابق در این كشور دچار شود، تقویت می‌كند.

در حالی كه وی قصد دارد تا پایان سال جاری نیروهایش را در افغانستان افزایش دهد، به نظر می‌رسد كه این تصمیم با وجود مخالفت هم حزبی‌های وی و همین طور مردم آمریكا امری ناممكن باشد. البته خستگی سربازان آمریكایی و دیگر نیروهای ائتلاف حاضر در افغانستان نیز مزید بر علت می‌باشد.

زود دویچه در پایان گزارش خود آورده است: با توجه به ظهور و گسترش بحران‌های بین المللی جدید، به نظر می‌رسد كه نمی‌توان با روش‌های دیپلماتیك گذشته از عهده‌ی چالش‌های فعلی بر آمد و استرات‍ژی‌های فعلی اتخاذ شده نیز باید به گونه‌ای باشد كه بتواند خواست دیگر كشورها را نیز برآورده كند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور