تبیان، دستیار زندگی
پرونده احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده و کاندیدای ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن در سال 2010 به این جایزه جهانی ارسال شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توسط کارشناسان شوراي کتاب کودک

پرونده احمدي به جايزه جهاني اندرسن ارسال شد

احمد رضا احمدی

پرونده احمدرضا احمدي شاعر و نويسنده و کانديداي ايراني جايزه هانس کريستين اندرسن در سال 2010 به اين جايزه جهاني ارسال شد.

به گزارش مهر ، اين پرونده که مراحل تهيه آن طي چند ماه گذشته توسط کارشناسان شوراي کتاب کودک به پايان رسيده است در روزهاي اخير به اين جايزه جهاني ارسال شده است.

احمد رضا احمدي اواخر سال 1387 توسط اين شورا به عنوان کانديداي ايراني به جايزه هانس کريستين اندرسن در سال 2010 معرفي شده بود.

شوراي کتاب کودک براي تهيه پرونده نهايي اين نويسنده عرصه کودک و نوجوان و ارسال آن به جايزه اندرسن تعداد زيادي از آثار داستاني را که وي براي کودکان و نوجوان نوشته به زبان انگليسي ترجمه کرده که اين کار براي بررسي آثار توسط هيئت داوران خارجي جايزه فوق صورت گرفته است.

احمدي بيش از 32 اثر براي کودکان و نوجوانان نوشته است که بر اساس دستور‌العمل بين‌المللي جايزه هانس کريستين اندرسن 10 اثر از اين ميان به جايزه مذکور معرفي شده است.

اين جايزه که به نوبل ادبيات کودکان يا نوبل کوچک شناخته مي‌شود هر دو سال يکبار به يک نويسنده و يک تصويرگر اهدا مي‌شود. از ايران تاکنون تنها فرشيد مثقالي در سال 1353 اين جايزه را دريافت کرده است. در سالهاي گذشته از کشورمان هوشنگ مرادي کرماني،‌ محمدرضا يوسفي و محمدهادي محمدي کانديداي اين جايزه بوده‌اند.

برندگان اين جايزه از سوي هيئت داوران بين‌المللي برگزيده مي‌شوند و جايزه به مجموعه آثار يک نويسنده يا تصويرگر اهدا مي‌شود. از معيارهاي گزينش برندگان «داشتن سهم جاودان در ادبيات کودکان جهان و تاثيرگذاري آنها در عرصه ملي ادبيات کودکان» است.