تبیان، دستیار زندگی
داریوش ارجمند معتقد است اگر روزی در فرهنگ و هنر انسانی با خصوصیات فردیت قوام یافته و جان شیفته پیدا شود آثار بزرگی در سینما بخصوص فیلم‌های مذهبی و قرآنی خلق می‌شود، اما با بخشنامه نمی‌توان به سینمای ملی رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر ملی و دینی جان شیفته می‌خواهد

داریوش ارجمند

داریوش ارجمند معتقد است اگر روزی در فرهنگ و هنر انسانی با خصوصیات فردیت قوام یافته و جان شیفته پیدا شود آثار بزرگی در سینما بخصوص فیلم‌های مذهبی و قرآنی خلق می‌شود، اما با بخشنامه نمی‌توان به سینمای ملی رسید.

داریوش ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس در خصوص ساخت فیلم‌های قرآنی و مذهبی همچون سریال تلویزیونی پرمخاطب امام علی (ع) اظهار داشت: ساخت سریال‌ها و فیلم‌های قرآنی و مذهبی كاری دلی و اعتقادی است و تاكنون همانند مجموعه تلویزیونی امام علی (ع) ساخته نشده است.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: در مجموعه تلویزیونی امام علی (ع) قرار بر گرفتن دستمزد كلان و یا كسب شهرت نبود و همه بازیگران و دست‌اندركاران این فیلم، تنها برای عرض ارادت به پیشگاه امیرالمومنین علی (ع) كار می‌كردند.

وی ادامه داد: هیچ بازیگری در این فیلم دستمزد میلیونی نگرفت و قرار نبود سینمای هالیوودی را با ساخت صحنه‌های جنگاوری و وحشتناك به رخ مردم بكشیم، بلكه فیلم امام علی (ع) تماما كار دل و اعتقاد بود و به یمن محبت امام علی (ع) مشهور و معروف شد.

ارجمند گفت: كارهای بعد از فیلم امام علی (ع) هیچ‌كدام در سطح این فیلم نبود و نتوانست خواسته‌های مردم را برآورده كند.

داریوش ارجمند معتقد است اگر روزی در فرهنگ و هنر انسانی با خصوصیات فردیت قوام یافته و جان شیفته پیدا شود آثار بزرگی در سینما بخصوص فیلم‌های مذهبی و قرآنی خلق می‌شود، اما با بخشنامه نمی‌توان به سینمای ملی رسید.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این پرسش كه چرا ما در سینمای قرآنی رشد نكرده‌ایم و در حال درجا زدن هستیم، اظهار داشت: در كار هنر نمی‌توان دستورالعمل صادر كرد و با بخشنامه سینمای ملی ساخت. مگر فردوسی كه حماسه ملی به وجود آورده بود، سلطان محمود غزنوی به او بخشنامه كرده بود؟

وی تاكید كرد: این حرف را برای اولین بار در ایران می‌زنم كه فرهنگ و هنر، فردیت قوام یافته و یك جان شیفته می‌خواهد و این كمبود در جامعه احساس شده كه اگر روزی در فرهنگ و هنر و هر بخش از كشور مردی با این خصوصیت پیدا شود، می‌توان تولید این چنین فیلم‌هایی را تصور كرد.

بازیگر نقش مالك اشتر در مجموعه تاریخی تصریح كرد: باید انسان‌هایی مزین و مسلح به دانش و ایمان و با هدف خدمت به مملكت تلاش كنند تا بتوان در این زمینه فیلم ساخت.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امكانات و ابزار هنر، نمی‌آفریند و سرمایه اصلی هنر در سلول خاكستری ذهن است، اما وجود بستر برای آفرینش هنر لازم است.

وی اظهار كرد: قبول ندارم كه غم نان انسان را از آفرینش شاهكاری دور كرده، چون در تاریخ هنر افراد زیادی همچون ونگوك، بتهوون و كمال‌الملك بوده‌اند كه با این وجود آثار شگفتی خلق كرده‌اند.

ارجمند افزود: فردوسی كه صدر هنرمندان ایران است و انسانی با ذكاوت، مادر دهر نزاییده و ایران باید آرزو كند روزی فرزندی همانند ابوالقاسم طوسی پیدا كند كه از كسی چیزی نمی‌گرفت و به جایی رسید كه هیزم باغ‌اش تمام شده بود و چوبی برای اجاقش نداشت، اما شاهنامه را به وجود آورد.

هنرمند برای خلق اثر خود آزادی كامل از یك پرنده رهاتر می‌خواهد تا بتواند كارش را بسازد. البته وظیفه جمع‌آوری اطلاعات آن را نیز دارد اما نباید برای ذهن او چارچوبی تعیین كرد.

وی تصریح كرد: حالا كه دوره شور و حال است، اگر آقایان مسئول و وزیر و ... از هنرمندی خوش‌شان بیاید، بودجه برقرار است و به علاوه آن چند كار دیگر هم برای او تصویب می‌كنند، دیگر چه مشكلی هست؟

ارجمند در خصوص چشم‌انداز سینمای قرآنی گفت: نباید سینما را بخش‌بندی كرد و سینمای قرآنی جدا از سینما نیست و سینمای دینی در وجود آدمی تعریف شده است. هنگامی كه هنر از یك هنرمند جوشش می‌یابد، آن وقت طبقه‌بندی در سینما به وجود می‌آید.

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان مضمون «از كوزه برون همان طراود كه در اوست» اظهار داشت: نمی‌توان قبل از خلق اثری تعریفی برای آن داشت و مرد مسلمان علاقه‌مند به قرآن، هركاری بسازد قرآنی خواهد شد.

وی افزود: نمی‌توان نسخه‌ای برای ساخت فیلم‌های قرآنی پیچید، چون چارچوب آن را هنرمند تعیین می‌كند و هنر از ذهن و جان هنرمند متبادر می‌شود.

ارجمند ادامه داد: هنرمند برای خلق اثر خود آزادی كامل از یك پرنده رهاتر می‌خواهد تا بتواند كارش را بسازد. البته وظیفه جمع‌آوری اطلاعات آن را نیز دارد اما نباید برای ذهن او چارچوبی تعیین كرد.

وی در خصوص فیلم «ملك سلیمان» كه بر اساس آیات قرآن مجید ساخته شده، استناد كرد و افزود: این فیلم را هنوز ندیده‌ام و در مورد آن‌هایی كه گفته‌اند این فیلم بهترین فیلم قرآنی جشنواره آینده فیلم فجر خواهد بود، نظرشان را محترم می‌شمارم، اما باید خودم این فیلم را ببینم و در مورد آن نظر بدهم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص كارهای جدید خود گفت: هیچ كار جدیدی ندارم و تاكنون پیشنهاد خوبی ندیده‌ام كه آن را قبول كنم و به هیچ خبرنگاری هم راجع به كارهایم حرفی نمی‌زنم.

ارجمند در خصوص كارگردانی در فیلم‌ها اظهار داشت: اگر اجازه بدهند، من هم در این زمینه فعالیت خواهم كرد. من تنها برای كارگردانی فیلم به صحنه آمده‌ام و یك متن قوی را برای كارگردانی یك سریال در دست دارم اما متن آن 5 سال در تلویزیون مانده و این را نمی‌فهمم كسانی كه در سال چند فیلم و سریال تولید می‌كنند، خونشان چه رنگی است؟

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی