تبیان، دستیار زندگی
معمولا ، یك فیوز یا دسته فیوزهایی به اتصال های تامین كننده جریان در یك ساختمان یا هر آپارتمانی متصل می شود. گاهی فیوزها را در جعبه مستقلی قرارمی دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیوز چیست؟

معمولا ، یك فیوز یا دسته فیوزهایی به اتصال های تامین كننده جریان در یك ساختمان یا هر آپارتمانی متصل می شود.

گاهی فیوزها را در جعبه مستقلی قرارمی دهند. فیوزپریزی در ساختمان جعبه فیوز وجود دارد كه با عبور جریان 3تا 5A ذوب می شود، فیوز آپارتمان با عبور جریان 15تا 20A ذوب می شود. در حالی كه فیوز یك ساختمان برای جریانهای خیلی شدیدتر چند صد آمپر تنظیم می شود.

fuse , فیوز

مقاومت الكتریكی و جریان در مدار

جریان الكتریكی در رسانای متصل به مدار ، بنابر قانون اهم از روی مقاومت رسانا و ولتاژ دو سر آن معین می شود. برای یك ولتاژ معین ، هر چه مقاومت رسانای داده شده بیشتر باشد جریان كمتر است. مثلاً مقاومت لامپ های التهابی معمولی نسبتا ًزیاد است ( صدها اهم ) و از این رو جریانی كه از آنها می گذرد كم است (چند دهم آمپر) .

كوتاه شدگی مدار

اگر سیم ها را با اتصال فرعی به لامپ متصل كنیم. مدار فرعی با مقاومت بسیار كم بدست می آید و جریان خیلی شدید می شود در این مورد گفته می شود كه مدار كوتاه بوجود آمده است. مدار كوتاه بطور عام هر اتصال كم مقاومتی در دو سر منبع جریان الكتریكی است. جریان های شدیدی كه در مدار كوتاه ظاهر می شود فوق العاده خطرناك هستند و به علت آنكه سیم ها شدیداً گرم می شوند برای منبع جریان بسیار زیان آورند.

محافظت سیم ها از كوتاه شدگی مدار

برای محافظت سیم ها از كوتاه شدگی مدار ، فیوز استفاده می شود

فیوز ها سیم های نازك مسی اند یا سیم هایی كه از فلزات زود گداخت مثل سرب ساخته شده اند.

كه به طور سری به مدار حامل جریان متصل می شوند و طوری در نظرگرفته می شوند كه اگر جریان از مقدار مشخص شده بیشتر شود ذوب می شود. وقتی كه سیم ها توسط تكه سیم مسی متصل شوند مدار كوتاه فیوز بطور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود.

fuse , فیوز

ساختمان فیوز فشنگی با توپی پیچی

این فیوز رایجترین نوع از فیوزهاست كه به كار برده می شود. در این نوع از فیوز سیم با نقطه ذوب پایین در آن قراردارد. توپی مانند سرپیچ لامپ در سر پیچ پیچانده می شود و پس در هر كوتاه شدن مدار تعویض می شود.  

ساختمان فیوز با توپ پیچی شامل:

1. توپی چینی

2. سیم با نقطه ذوب پائین

3. جای فیوز

می شود.

منبع : دانشنامه رشد ، صبحدم

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی