تبیان، دستیار زندگی
وقتی به موجوداتی که مانند مورچه، زنبور، گرگ، شیر، پرندگان مهاجر و سایر مخلوقات که از زندگی گروهی بهره می برند مینگریم متوجه می شویم که هزاران الگوریتم رفتاری وجود دارد. برخی از این الگوریتم ها جهت انجام عملیات مکانیکی صورت می پذیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربات های اجتماعی

وقتی به موجوداتی که مانند مورچه، زنبور، گرگ، شیر، پرندگان مهاجر و سایر مخلوقات که از زندگی گروهی بهره می برند می نگریم متوجه می شویم که هزاران الگوریتم رفتاری وجود دارد.

ربات و رباتیک robotic , robot

برخی از این الگوریتم ها جهت انجام عملیات مکانیکی صورت می پذیرد.

در علم رباتیک نیز بسیاری از فعالیت ها فقط در قالب گروه رباتهای متشابه و یا نامتشابه تحقق می یابند .

وجه مشترک تمام ربات های گروهی نقش برجسته آنها در ارتباط و تبادل اطلاعات می باشد، همچنین نقش عملیاتی این رباتها بسیار متنوع است. از جمله :

1. تجمع ربات ها حول ربات فرمانده

2. متفرق شدن ربات ها از اطراف یک ربات

3. عبور یک ربات از میان ربات ها

4. جدا شدن ربات ها در چند دسته

5. چرخیدن رباتها حول یک ربات

6. حرکت همه رباتها به سمتی که ربات فرمانده جهت می گیرد.

7. دنبال کردن یک ربات توسط دیگر ربات ها

8. حرکت رباتها در گوشه یک دیوار

9. کشف یک محیط ناشناخته وسیع توسط رباتها و تهیه نقشه از آن

10. رفتن رباتها به جایگاه ویژه جهت انجام عمل شارژ

11. خروج رباتها از یک ماز بزرگ

ربات سگ :

ربات و رباتیک robotic , robot , 4 legs robot

طراحی این ربات ها الهام گرفته از سگ می باشد. علاوه بر عیده طراحی، این رباتها شباهت زیادی هم به سگ دارند، مانند عکس العمل نسبت به نوازش و...

این رباتها بیشتر جنبه سرگرمی دارند که به طور مثال می توان به مسابقات فوتبال بین رباتهای سک سونی که بیشترین کار تحقیقاتی را در ساخت این نوع ربات ها داشته است اشاره کرد. مسابقات این رباتها اینگونه می باشد که شرکت کنندگان در مسابقات، با خریداری و Program کردن رباتهای تیم خود با حریف مسابقه می دهند، تیمی در این مسابقات برنده می شوند که برنامه قوی تری برای ربات های خود نوشته باشد.

رباتهای سک توانایی های جالب دیگری نیز دارند، مانند :

1. مدلهای جدید می توانند به طو اتوماتیک خود را شارژ کنند

2. علاوه بر عکس العمل نسبت به نوازش، نسبت به دستورات از راه دور صاحب خود که با حرکات دست صادر می شود نیز حساسیت دارند .

3. ایجاد حرکات موزون متناسب با موسیقی پخش شده.

4. قابلیت برنامه ریزی سطح بالا برای فعالیت های دیگر

رباتهای پرنده :

ربات و رباتیک robotic , robot

کلیه رباتهایی که به هر نحو توانایی بلند شدن از زمین یا به عبارت دیگر قابلیت پرواز را داشته باشند، در این رده قرار می گیرند.

با توجه به اینکه در حال حاضر روشهای محدودی برای پرواز وجود دارد، اکثر این رباتها هم اکنون ساختار های شبیه هوا پیما و هلکوپتر دارند.

البته ربات هایی را هم که با سیستم بالون پرواز می کنند در این طبقه بندی قرار می دهند. مشخص است که کلیه محاسبات مربوط به مثلا طراحی یک هواپیمای واقعی باید برای این نوع رباتها در نظر گرفته شود.

در مورد هدایت این نوع رباتها در آسمان نیز می توان از رادیو کنترل یا ابزارهای مشابه استفاده نمود. در بعضی از مواقع بعضی از این رباتها برای انجام عملیات پروازی خاصی برنامه ریزی شده و به طور کاملا اتوماتیک ماموریت مورد نظر را انجام می دهند .

برای اهدافی مانند عکس برداری هوایی، تهیه نقشه های زمین شناسی و حمل قطعات و ابزار آلات از این نوع ربات ها استفاده می شود .

جدیدا نیز فعالیت گروههای تحقیقاتی در زمینه شبیه سازی پرواز پرندگان و پیاده سازی آن در رباتها برای بلند شدن از زمین و گشت زنی در آسمان کاملا نتیجه بخش بوده است.

تهیه و تنظیم : سیدخاموشی