تبیان، دستیار زندگی
بهداشت فردی مدرن و در اولویت قرار دادن استفاده از کالاهایی که ارتباط مستقیم با مسایل بهداشتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستمال کاغذی مرغوب بخرید

دستمال ‌های غیراستاندارد، سرفه و آلرژی می ‌آورند

دستمال کاغذی

بهداشت فردی مدرن و در اولویت قرار دادن استفاده از کالاهایی که ارتباط مستقیم با مسایل بهداشتی افراد دارند، در ایران قدمتی کمتر از نیم قرن دارد و توجهی که امروز به این مسایل می ‌شود، در گذشته ‌های نه‌ چندان دور وجود نداشت و استفاده از کاغذهای بهداشتی (انواع دستمال کاغذی، پوشک بچه و نوار بهداشتی) نیز تا حدود 30 سال قبل اصلا مرسوم نبود. در آن زمان، خانم‌ ها و آقایان از دستمال ‌های پارچه ‌ای که جنس و طرح آن به نوعی بیانگر طبقه اجتماعی فرد بود، استفاده می‌ کردند، البته وضعیت بازار کاغذهای بهداشتی در حال حاضر به گونه ‌ای دیگر است، طوری که این کالاها، جزو نیازهای اولیه هر خانه ‌ای محسوب می ‌شوند، اما برخی خانواده‌ ها بدون اطلاع از ویژگی‌ و کیفیت محصولات بهداشتی و دستمال کاغذی، اقدام به خرید آنها می‌ کنند. از این رو دانستن چند مورد از ویژگی ‌های یک دستمال کاغذی با کیفیت، احتمالا در سلامت افراد خانواده تاثیر مثبتی خواهد داشت.

با وجود اینکه بر اساس تحقیقات برخی کارشناسان مسایل بهداشتی، ایرانیان در مصرف دستمال ‌های کاغذی بالاترین رتبه را در مقایسه با کشورهای منطقه دارند، ولی به طور کلی سرانه مصرف کاغذهای بهداشتی در کشورمان بسیار کمتر از کشورهای توسعه ‌یافته و پیشرفته است. در حال حاضر سرانه مصرف این کالاها در ایران حدود 200 گرم و این سرانه در کشورهای پیشرفته تا 35 کیلوگرم است.

به گفته یکی از اعضای انجمن صنایع سلولزی بهداشتی، نیاز داخلی کشور به کاغذ بهداشتی حدود 35 هزار تن است که 20 هزار تن آن توسط دو کارخانه داخلی تولید می ‌شود، اما متاسفانه بیش از 25 درصد آن ها غیربهداشتی و غیراستاندارد هستند و برخی از آن ها به دلیل استفاده از سفیدکننده‌های نوری، حامل بیماری‌ های خطرناک پوستی هستند.

امروزه در برخی کشورهای پیشرفته جهان، تولید دستمال کاغذی‌های ضدویروس در دستور کار کارخانجات تولید کاغذهای بهداشتی قرار گرفته است که استفاده از آن ها موجب کاهش شیوع ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی می ‌شود.

دستمال توالت

بازار دستمال کاغذی در ایران

دستمال کاغذی در کشور ما از تنوع نسبتا بالایی برخوردار است و تقریبا در تمام مغازه‌ها انواع آن شامل دستمال کاغذی‌های ساده و طرح‌ دار ، دستمال‌های مرطوب آرایشی و بهداشتی، دستمال‌های مرطوب و خشک عطری، دستمال‌های جیبی، رولی و حتی فله ‌ای دیده می‌ شود که البته بسته به نوع کالا، کشور و کارخانه ی تولید کننده و چگونگی بسته ‌بندی، قیمت‌ های مختلفی دارند. در عین حال اگر قصد خرید دستمال کاغذی‌ های عطری طرح ‌دار که معمولا از جمله گران‌ قیمت ‌ترین دستمال‌های موجود در بازار هستند و غالبا در مجالس مهمانی، رستوران‌ ها و هتل‌ های ممتاز مورد استفاده قرار می‌ گیرند را داشته باشید، مطمئنا دست‌خالی به منزل باز نخواهید گشت.

در عین حال چون دستمال کاغذی‌ های تولید داخل از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردارند و گاهی دستمال کاغذی ‌های خارجی با کیفیت، تا پنج برابر قیمت تولیدات داخلی عرضه می ‌شوند، می ‌توان گفت که افراد کمی به سراغ خرید نوع خارجی می ‌روند.

نکته بسیار مهم هنگام خرید دستمال کاغذی این است که این کالا حتما باید از فروشگاه‌ ها و مغازه‌ های معتبر خریداری شود، زیرا درصد زیادی از دستمال کاغذی ‌هایی که در بازار وجود دارند و گاهی با قیمت‌ های بسیار پایین عرضه می ‌شوند، از کیفیت های پایینی برخوردارند و می ‌توانند باعث بروز انواع بیماری ‌ها مثل مشکلات پوستی و آلرژی شوند و سلامت افراد را به خطر بیندازند.

خانم‌ها هنگام استفاده از دستمال‌ کاغذی باید بسیار محتاط باشند، زیرا دانستن خصوصیات و ویژگی‌های اساسی این محصولات بهداشتی و استفاده از آن ها، مانع بروز عفونت و بیماری می ‌شود و از خطرات و آلودگی ‌های جانبی آن جلوگیری می ‌کند.

متخصصان چه می‌ گویند؟

مصرف دستمال کاغذی در سرماخوردگی

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌ های عفونی با اشاره به این که استفاده صحیح از دستمال کاغذی حین بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار حایز اهمیت است، می ‌گوید: "متاسفانه افراد وقتی سرما می ‌خورند و آب ‌ریزش بینی دارند، دستمال‌ های آلوده خود را هر جایی می ‌اندازند و از این طریق آلودگی را منتقل می‌ کنند." در عین حال استفاده از دستمال کاغذی غیراستاندارد باعث بروز آلرژی، سرفه، مشکلات پوستی و... می‌ شود و به همین دلیل توصیه می ‌شود که خانواده‌ ها هنگام خرید از با کیفیت بودن محصول، مطمئن شوند.

نکته مهم دیگر اینکه، این دستمال ‌های کاغذی یک بار مصرف هستند و در صورت کثیف شدن نباید در جیب یا دست نگه داشته شوند و با مخاط بدن تماس داشته باشند. به همین دلیل هنگام سرماخوردگی حتما دستمال کاغذی جیبی به همراه داشته باشید و از تماس مستقیم آن ها با چشم، دهان و ناحیه تناسلی جدا خودداری کنید.

7 ویژگی دستمال کاغذی استاندارد

1- دستمال کاغذی مرغوب و مناسب به دستمال کاغذی گفته می‌ شود که بعد از خیس شدن، پودر و ریزریز نشود و بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود برگردد.

2- دستمال کاغذی ‌هایی که بوی نامطبوعی دارند و روی آن ها لکه مشاهده می ‌شود، از انواع نامرغوب به شمار می ‌روند.

3- دستمال کاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی و به رنگ سفید یا الوان باشد.

4- ویژگی مهم دیگر، کرپ شدن آن است. منظور از کرپ، چین‌ خوردگی ‌های سطح دستمال کاغذی است که هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می ‌شود، طوری که هنگام تماس با آب و مایعات، بعد از حداکثر نیم ساعت حالت اولیه را به دست می ‌آورد.

5- دستمال کاغذی استاندارد سالم، باید فاقد پرز، الیاف خرد شده، سوراخ و اجسام خارجی باشد و هنگامی که یک برگ آن را مقابل نور قرار می ‌دهید، باید پراکندگی الیاف به طور یکنواخت دیده شود.

6- رنگ به کار رفته در ساخت دستمال ‌های کاغذی هم باید از رنگ ‌های مجاز و ثابت باشد.

7- گاهی دیده می شود که در صورت کشیدن یک برگ دستمال کاغذی همه برگ ‌ها بیرون می ‌ریزند، لذا باید به این نکته دقت کنید که دستمال کاغذی ، ‌طوری تاخورده و بسته‌ بندی شده باشد که به راحتی و تک ‌تک بتوان آن ها را از بسته خارج کرد.

پریسا اصولی

سلامتیران

* مطالب مرتبط:

راهنمای خرید دستگاه بُخور

راهنمای خرید خمیردندان کودک

راهنمای خرید کرم،شامپو و صابون بچه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.