تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از بهداشت مسجد به میان می‌آید، اولین موردی که به ذهن می رسد، بهداشت وضوخانه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌هایی برای مسجدی ها علیه آنفلوآنزای خوکی

مسجد

وقتی صحبت از بهداشت مسجد به میان می‌آید، اولین موردی که به ذهن می رسد، بهداشت وضوخانه‌ و نظافت دستشویی‌ است. همچنین شستشوی فرش‌ها، استفاده از مواد ضدعفونی مناسب برای شستشوی صحن‌ها ، وجود كفش‌كن مناسب یا كیسه‌های نایلون برای قرار دادن كفش نمازگزاران و تهویه مناسب مسجد از نكات مهمی هستند كه باید به آنها توجه شود.

اما این روزها بحث مهم‌تری هم که در حوزه بهداشت مساجد باید در کشور ما مورد بحث و دقت قرار بگیرد: "بیماری آنفلوآنزای خوکی و روش‌های جلوگیری از گسترش روزافزون" آن است.

تهویه، عامل مهمی برای حفظ كیفیت هوای سالم در داخل مسجد محسوب می‌شود و باعث دفع رطوبت زیاد، آلوده‌كننده‌های مضر، گرد و غبار، قطرات تنفسی آلوده به انواع میکروب‌ها و بوی بد عرق می گردد. در صورتی که فن‌های برقی تهویه برای این کار موجود نباشد، می‌توان از پنکه‌های سقفی، یا پنکه‌های رومیزی یا دیواری استفاده کرد.

رعایت بهداشت فردی نیز به هنگام حضور در مسجد یکی دیگر از موارد بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است. با آنکه نظافت در اسلام دارای جایگاه خاصی است و مسلمانان به این امر اهتمام جدی می‌ورزند، اما گاهی اوقات ممكن است بعضی افراد دقت نکنند كه بوی بد بدن یا دهان‌ آنها، دیگران را اذیت می‌كند. رعایت نظافت شخصی، استحمام روزانه و تعویض روزانه لباس‌ها راه مناسبی برای پیشگیری از این مشکل است. همچنین جنس لباس‌ها در كم كردن تعرق نقش به سزایی دارند. لباس‌های نخی معمولا سریع‌تر عرق و بوی بد را جذب می‌كنند.

بهداشت مساجد و پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای خوکی

نکته دیگری که این روزها ذهن بسیاری از هموطنان ما را به خود مشغول ساخته، افزایش روزافزون آمار ابتلا به آنفلوآنزای خوکی و سرایت راحت آن از فردی به فرد دیگر است.

آنچه بسیار اهمیت دارد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. اما خطر در کمین است و هیچ یک از ما از ابتلا به این بیماری خطرناک و گاهی کشنده مصون نیستیم.

عطسه

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این زمینه می‌گوید: «ویروس آنفلوآنزای خوکی از طریق قطرات تنفسی هنگام عطسه یا سرفه منتقل می‌شود. وقتی این قطرات در هوا پراکنده می‌شوند، افراد سالم حاضر در محیط، هنگام تماس با این قطرات به بیماری مبتلا خواهند شد.

راه دیگر انتقال این بیماری در بین هم‌مسجدی‌ها این است که فرد بیمار عطسه می کند و قطرک‌های تنفسی‌اش روی سطوح مختلف مثل مهر، جانماز، رحل‌های قرآن، میز، دستگیره یا فرش می ریزد. اگر فرد سالم از طریق دست با این سطوح تماس داشته باشد و دست خود را به مخاط بینی و یا چشم و دهان ببرد، مسلما بیمار خواهد شد. حتی کسانی که واکسن آنفلوآنزای فصلی زده‌اند، از این بیماری در امان نیستند، زیرا نوع این ویروس با همه انواع دیگر کاملا متفاوت است. بنابراین سرفه، بوسیدن و دست‌دادن از جمله راه‌های مهم انتقال این بیماری هستند.

بر این اساس باید آماده‌ باش لازم در این زمینه وجود داشته باشد و آگاهی افراد در رابطه با چگونگی انتقال این بیماری افزایش یابد.»

دکتر عمادی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از بروز و گسترش این بیماری در میان هم‌مسجدی‌ها چه توصیه‌‌ای به اهالی مساجد دارید،‌ می‌گوید: «توصیه‌ام شستشوی مکرر دست‌ها است، زیرا با این کار احتمال قطع زنجیره انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر افزایش می‌یابد. از طرفی استفاده از ماسک برای مصارف عمومی مؤثر نیست، زیرا ماسک فقط برای کارکنان بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مصارف عمومی توصیه نمی‌شود.»

ویروس این بیماری عمدتا به‌طور مستقیم از راه قطرات و ترشحات دستگاه تنفسی بیماران در اثر سرفه و عطسه انتقال می‌یابد و از یک روز قبل از شروع بیماری تا 7 روز بعد از شروع آن، در دستگاه تنفسی فوقانی افراد مبتلا وجود دارد. علاوه بر مسایل گفته شده لازم است بدانید که ویروس این بیماری تا 2 ساعت روی اشیاء، زنده باقی می‌ماند و قابل انتقال است و افراد در مساجد می‌توانند از طریق دست زدن به در و دیوارها، فرش و موکت، سجاده‌، مهر و تسبیح، به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شوند.

چه کسانی بیشتر در خطرند؟

کودکان، بیماران قلبی و ریوی و کلیوی، افرادی که دیابت آنها کنترل نشده است، افراد بالای 65 سال، سیگاری‌ها، بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار دارند، زنان باردار و افراد خیلی چاق را باید از پرخطرترین گروه‌های در معرض خطر ابتلا به این بیماری به حساب آورد که طبیعتا بهتر است از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنند تا سلامت‌ و جان خودشان را به خطر نیندازند.

در آیات و روایات فراوانی نیز به این موضوع اشاره شده که اهل ایمان نباید در خصوص رعایت موازین بهداشتی که ضامن حفظ سلامت و حیات انسان است، کوتاهی کنند.

پریسا اصولی

*مطالب مرتبط:

احتمال لغو سفرهای حج تمتع

آنفولانزای خوکی به ورزش رسید

آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران

6 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای خوکی

مراقب شیوع آنفلوآنزای خوكی باشید

مانور سیاسی آنفلوآنزای خوكی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.