تبیان، دستیار زندگی
اگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است اما فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی گذرا به فیلم‌های ایرانی اسكار

درباره الی

نگاهی گذرا به فیلم‌های ایرانی كه به اسكار معرفی شده‌اند

از حضورهای جهانی «درباره ‌الی» در پی معرفی به اسكار

سرانجام در آخرین روزهای شهریور ماه؛ بنیاد سینمایی فارابی «درباره الی» به كارگردانی اصغر فرهادی را به عنوان نماینده سینمای ایران به هشتاد و دومین دوره‌ی اسكار معرفی كرد.

به گزارش بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،اگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است اما فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 انتخاب شد.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آكادمی اسكار شد.

اگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است اما فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 انتخاب شد.

سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسكار معرفی نكرد تا سال 1373 كه فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس كیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 «بادكنك سفید» به كارگردانی جعفر پناهی، سال75 فیلم معرفی نشد، 76 «گبه» محسن مخملباف، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا»مجید مجیدی، 79 «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی ، 80 «باران» مجید مجیدی ، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی ،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 83 «لاك‌پشتها هم پرواز می‌كنند» بهمن قبادی و 84 «خیلی دور خیلی نزدیك» رضا میركریمی، 85 «كافه ترانزیت» ، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و 87 «آواز گنجشكها» مجید مجیدی معرفی شد.

درباره الی

و امروز فارابی رسما اعلام كرد: هیات معرفی فیلم برگزیده ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فیلم «درباره الی»را به اتفاق آراء به عنوان نماینده سینمای ایران در هشتاد و دومین مراسم اسکار انتخاب كرد.

این هیات با توجه به شایستگی‌های فیلم آخر اصغر فرهادی به لحاظ ساختاری، مضمونی و تکنیکی و همچنین موفقیت‌های حاصله در سطوح ملی و بین‌المللی و امکان پخش مناسب در آمریکای شمالی و به اجمال در تمامی جوانب مورد بررسی، «درباره الی» به كارگردانی اصغر فرهادی را به اتفاق آراء برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کردند.

کمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، محمد داودی، مرتضی رزاق کریمی، سید جمال ساداتیان، کیانوش عیاری، علی معلم و امیر اسفندیاری امسال اعضاء هیات معرفی فیلم ایرانی اسکار بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، «درباره‌الی» به كارگردانی اصغر فرهادی كه حضور موفقی در عرصه‌ی داخلی و خارجی داشته است،در آن بازیگرانی چون «گلشیفته فراهانی»، «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی» و «مریلا زارعی» ایفای نقش داشته‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است: «سه روز تعطیلی در پیش‌روست و چند خانواده برای تفریح راهی شمال‌اند، اما شلوغی‌های شمال باعث می‌شود محل مناسبی برای اسكان پیدا نكنند و...»

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آكادمی اسكار شد.

اخیرا بعد از «رابرت دنیرو» و مایكل مور؛«امیر كاستاریكا» كارگردان سرشناس اهل صربستان، از اصغر فرهادی برای حضور در جشنواره‌ی «كاستندورف» كه هر ساله توسط این كارگردان در شهر زادگاهش برگزار می‌شود، شخصا دعوت كرد.

«امیر كاستاریكا»، برنده دو جایزه نخل طلای كن ودر تماسی مستقیما از «اصغر فرهادی» دعوت كرد تا جدیدترین ساخته‌اش را برای نمایش به جشنواره فیلم صربستان ببرد.

فرهادی برای آغاز اكران عمومی فیلمش طی هفته‌های اخیر به فرانسه سفر كرد. كمپانی ممنتو فیلمز كه اكران عمومی این فیلم را در فرانسه برعهده دارد با تبلیغ وسیع شهری، این فیلم را از 9 سپتامبر ـ 18 شهریور ماه ـ در 50 سینمای فرانسه به نمایش گذاشته است.

درباره الی

«درباره‌الی» تاكنون در سی‌وسومین جشنواره فیلم هنگ‌كنگ، هشتمین جشنواره فیلم ترایبكا آمریكا،هفدهمین جشنواره «سینمای باز» بلژیك، بخش سینمای معاصر سی‌وپنجمین جشنواره سیاتل آمریكا،هشتمین جشنواره ترانسیلوانیا رومانی، چهل‌وچهارمین جشنواره‌ی كارلووی‌واری ‌چك، پنجاه‌وهشتمین جشنواره ملبورن استرالیا، پنجمین جشنواره‌ی تراورس سیتی آمریكا به نمایش درآمده است.

اصغر فرهادی برای «درباره الی» خرس نقره‌ای بهترین كارگردانی را در برلین گرفت و «رابرت دنیرو» در جشنواره‌ی «ترابیكا» جایزه‌ی بهترین فیلم بلند را به اصغر فرهادی اهدا كرد و طی ماههای این فیلم به دعوت مایكل مور در جشنواره تراورسیتی به نمایش درآمد و همچنین جایزه‌ی نتپك (شبكه‌ی توسعه سینمای آسیا) جشنواره‌ی «بریسبان» استرالیا را طی هفته‌های گذشته دریافت كرد.

و همچنین در جشنواره‌ی فیلم فجر سیمرغ بهترین كارگردانی به اصغر فرهادی برای كارگردانی فیلم «درباره الی» اهدا شد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی