تبیان، دستیار زندگی
سایت (قسمت2) موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان 23/09/1382 5- طبقه بندی و خرد کردن سایت در داخل گروهها و دسته ها  سعی کنید تا صفحات مرتبط را دریک پوشه قرار دهید . برای مثال اطلاعات رسمی شرکت را دریک پوشه و تصاویر و عناص...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عنوان:طرحریزی و برپایی یک سایت (قسمت2)
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان
23/09/1382

5- طبقه بندی و خرد کردن سایت در داخل گروهها و دسته ها

سعی کنید تا صفحات مرتبط را دریک پوشه قرار دهید . برای مثال اطلاعات رسمی شرکت را دریک پوشه و تصاویر و عناصر وابسته را در پوشه دیگر قرار دهید . و در مواقع ضروری نیز  از زیر پوشه ها استفاده کنید.

این نوع سازماندهی به شما کمک می کند تا به آسانی سایت را مدیریت کنید و در آن به جستجو بپردازید.

در این حالت می توانید با قرار دادن تمامی تصاویر در یک موقعیت مناسب عمل کنید بطوریکه پس از وارد کردن یک تصویر به داخل صفحه، بدانید که در کجا به آن دسترسی پیدا خواهید کرد.

می توانید پوشه ای با نام Assets را در سایت ایجاد کنید و تمامی آیتم ها و عناصر سایت را که html نیستند درآن پوشه ها ویا زیر پوشه ها ی آن قرار دهید.( همانند پوشه Images برای تصاویر، پوشه sounds برای فایلهای صوتی، پوشه Photos برای عکس ها و ....)

6- ایجاد نمای طراحی
اگر قبل از اجرای عملی طرح بندی و صفحه بندی سایت اقدام به طرح ریزی کنید می توانید در زمان و وقت خود صرفه جویی نمایید . ساده ترین روش پیاده سازی طرح سایت مورد نظر بر روی کاغذ است. و یا در روش حرفه ای تر استفاده از برنامه ها یی همچون فری هند و یا فایرورکز می باشد.
داشتن هماهنگی و انسجام در طراحی و طرح بندی نیز حائز اهمیت است به عبارتی دیگر بازدید کنندگان و کاربران باید بتوانند بدون گیج شدن در سراسر سایت مفاهیم را بخوبی کلیک کنند و استفاده لازم را از برنامه ببرند و براحتی بدانند که در کجای سایت شما قرار دارند.

7- طراحی الگوی مرور و جستجو
محیط دیگری که به طرح بندی شما نتیجه مطلوبی می دهد محیط مرور است . هنگام طراحی سایت به تجربه بازدید کنندگان سایت فکر کنید . یک بازدید کننده چگونه می تواند از صفحه ای به صفحه دیگر باز گردد. توانایی مرور و راهنمای موضوعی می تواند به آنها در یافتن موضوعات و مطالبی که به دنبال آن هستند کمک شایانی نمایند.
امکان مرور باید در سراسر سایت در دسترس قرار داشته باشد و سعی کنید تا یک نوار مرور را در قسمت بالایی تمامی صفحات تان حفظ کنید.

8- طرح ریزی و گرد آوری متعلقات:
هر زمان که دریافتید طرح بندی و صفحه بندیتان چگونه باید باشد می توانید اقدام به جمع آوری و گرد آوری متعلقات مورد نیازتان کنید (عکس ها، تصاویر ، صداها، و متون ویا.....) و درسایت این متعلقات را به نحو سازماندهی کنید که به آسانی به آنها دسترسی داشته باشید.
با به کارگیری الگوها و عناصر کتابخانه ای به آسانی امکان استفاده مجدد از طرح های صفحه و عناصر صفحه وجود دارد و در واقع اعمال الگوها و عناصر کتابخانه ای موجود بسیار آسان تر از ایجاد صفحات جدید می باشد.
1- الگوها یا Templates :
هنگامی که قصد ایجاد صفحاتی با طرح بندی یکسان دارید می توانید یک الگوی پایه ای را برای طرح ریزی ایجاد نمایید. و درصورتی که پس ازاتمام طراحی ها نیاز داشته باشید تا تغییری در تمامی صفحات ایجاد کنید کافی است تا به آسانی و فقط فایل الگوی اصلی را تغییر دهید تا تغییرات به تمامی صفحات اعمال شود.
البته ایجاد تغییرات در الگوها دارای محدودیتهایی نیز می باشد. الگوها بیشتر در محیطهای گروهی و چند کاربره مورد استفاده قرار می گیرند تا مطمئن شوید که هر شخصی از یک محیط صفحه و طرح بندی استفاده می کند. در خارج از محیط های گروهی بکارگیری آیتم های کتابخانه ای انعطاف پذیری بیشتری دارد.
2- آیتم های کتابخانه ای یا Library Items :
اگر فکر می کنید که یک آیتم همچون یک فایل تصویری در صفحات زیادی از سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد می توانید از آیتم های کتابخانه ای استفاده کنید .
مفهوم مورد نظرتان را یکبار طراحی کرده و سپس آن را بعنوان یک آیتم کتابخانه ای تعریف نمایید.
سپس اگر آن آیتم را بعدها تغییر دهید تمامی نسخه های مربوط به آن آیتم که در سایت مورد استفاده قرار گرفته اند بروز آوری می شوند.

قسمت قبل