تبیان، دستیار زندگی
سایت (قسمت 1) موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان 23/09/1382 - مقدمه : برای کسب نتایج بهتر در پیاده سازی صفحات و سایت های وب باید قبل از ایجاد  هر صفحه باید اقدام به طرح ریزی و برنامه ریزی در  آن نمود . « سای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عنوان:طرحریزی و برپایی یک سایت (قسمت 1)
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان
23/09/1382

- مقدمه :

برای کسب نتایج بهتر در پیاده سازی صفحات و سایت های وب باید قبل از ایجاد  هر صفحه باید اقدام به طرح ریزی و برنامه ریزی در  آن نمود . « سایت وب » مجموعه ای  از اسناد لینک شده به یکدیگر با  ویژگی های مشترک ، همانند موضوعات مرتبط ، طرح  یا هدف مشترکاست. قبل از شروع به فکر کردن در خصوص ایجاد یک سایت وب ، برای اطمینان از موفقیت آمیز عمل کردن سایت باید با ساتفاده از برنامه ریزی حساب شده و معینی شروع به کار کنید . حتی اگر سایت شما شامل یک یا چند صفحه ساده است که تنها برخی از دوستان و آشنایانتان از آن بازدید می کنند، عمل طرح ریزی به شما اطمینان می دهد که هر کسی قادر خواهد بود بدون مشکل به آن دسترسی داشته باشد .

1- تعییین اهداف

تصمیم گیری در خصوص اهداف سایت اولین مرحله ای است که باید مد نظر قرار گیرد. از خودتان سوال کنید که با داشتن این سایت وب چه اتفاقی می افتد، اهداف خود را یادداشت کنید بطوریکه آنها را در سراسر مراحل طراحی به یاد داشته باشید و به آنها توجه کنید. درواقع داشتن درک درستی از اهداف به شما کمک می کند تا بر روی سایت وب تان متمرکز شده و آن را برای نیاز های خاص مسیر دهی کنید.

مسلماً نمای سایت وبی که اخبار و اطلاعاتی را در موضوع مشخصی مطرح می کند با نمای سایتی که به مبحث خرید و فروشOnline در اینترنت اختصاص دارد متفاوت است .اهداف پیچیده تر در مسیر یابی، ابزار ایجاد کننده ای که بکار می گیرید ( بکارگیریFlash,Director و مشابه آنها ) و حتی نما و حس سایت ، همه و همه در طراحی موثر می باشند .

2- انتخاب تنوع بازدید کنندگان

بعد از تعیین اهداف ، باید در خصوص گروه بازدید کنندگان سایت  تصمیم گیری نمائید. از آنجا که طراحان صفحات و سایت های وب یا اداره کنندگان چنین سایت هایی مایلند تا تمام مردم از سایت آنها دیدن کنند ، شاید طرح این مسئله کمی عجیب به نظر برسد .اما با توجه به اینکه مردم در  سراسر کره زمین از مرورگرهای مختلفی در سیستم شان استفاده می کنند و حتی با داشتن یک مرورگر مشابه ممکن است از نسخه های مختلف آن بهره ببرند ،  با سرعت های مختلفی به اینترنت دسترسی داشته باشند ، یا سیستم صوتی و تصویری مناسبی در سیستم شان نصب نشده باشد، توجه به این موارد در طراحی سایت بسیار مهم است  و باید تمامی فاکتور های فوق الذکر را در آن مد نظر قرار داد و به همین دلیل باید اهداف بازدید کنندگان تان را تعیین نمائید.

درباره افرادی که جذب سایت خواهند شد  یا افرادی که بطور اتفاقی به آن علاقه مند می شوند و همچنین نوع سیستم کامپیوتری آنها فکر کنید . اینکه از چه سیستم عاملی اســتفاده می کننــــــد ؟ ( ویندوز ، مکینتاش، لینوکس  یا ....)  سرعت ارتباطی آنها در اینترنت چقدر است ؟ چه نوع مرورگری دارند  یا حتی ابعاد مانیتور آنها چیست و از چه بزرگنمائی در تنظیم کارت گرافیک شان استفاده می کنند ؟

آیا سایت شما در یک شبکه اینترانت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد که تماس کاربران از سیستم مرورگر مشابهی استفاده می کنند. تمامی این فاکتورها برای مشاهده صفحات وب شما مفید و توجه به آنها حائز اهمیت است.

3- ایجاد سایتهای سازگار با مرورگرها

هنگامیکه سایت را ایجاد می کنید باید از انواع مرورگرها که به طور معمول بازدید کنندگان از آن استفاده می کنند اطلاع و آگاهی داشته باشید. حتی اگر تنها مرورگرهایIE یاNS بعنوان هدف و مقصد شما است، کدامیک بوسیله اکثریت کاربران استفاده می شود و اینکه آیا کسی از نسخه های قدیمی تر این مرورگرها استفاده می کند یا خیر؟

اگر سایت تان در وب قرار دارد ممکن است بزودی و در آینده نزدیک از طریق مرورگرهای جدیدی مورد بازدید قرار گیرد یا حتی بوسیله مرورگرهای قدیمی یا متنی همانند مرورگرlynx .

در بیشتر شرایط، برای سایت های وبی که بعنوان یک محل عمومی طراحی شده اند، قابل مشاهده بودن سایت در اغلب مرورگرها یک هدف بسیار مناسب است. هر چند ایجاد چنین سازگاری بسیار مشکل و پیچیده است ولی شما می توانید یک یا دو مرورگر را بعنوان مرورگر کاری خود انتخاب کرده و سایت را برای آن دو مرورگر طراحی کنید. سپس سعی کنید تا سایت تکمیل شده را با دیگر مرورگرها نیز مشاهده کنید تا مفاهیم ناهماهنگ در سایت را یافته و حتی الامکان از بکار بردن آنها اجتناب کنید.

همچنین می توانید پیغامهایی را برای چند تن از دوستانتان ارسال کرده و از آنها درخواست کنید تا از سایت شما بازدید کنند و نتیجه آن را به شما اعلام نمایند . این امر روش مناسبی برای بازخورد از یکسری بازدید کنندگان می باشد.

تمام مرورگرها نمی توانند جاوا اسکریپت ها را اجرا کنند . برای مثال یک صفحه متنی که از هیچ کارکتر خاصی استفاده نمی کند بطور قطع در تمامی مرورگرها قابل مشاهده است. اما چنین صفحاتی بالطبع جاذبه کمتری خواهد داشت، همانند طرح بندی ، گرافیک ها یا آثار فعل و انفعال.

در طراحی سایت بهتر است سعی خود را برآن بگذارید که بین طراحی افکت ها و حداقل توانایی مرورگرها برابری برقرار کنید. یک روش مفید نیز ایجاد چندین نسخه از صفحات مهم همانند صفحه اصلی سایت است که هریک با مرورگر خاصی عمل می کنند. برای مثال از آنجا که فریم ها یکی از عناصری هستند که برخی مرورگرها آنها را نشان نمی دهند، می توانید از یک صفحه هم نسخه ای دارای فریم و هم نسخه ای بدون فریم را ایجاد کنید سپس در صفحه وب عملکردی را قرار دهید که بطور اتوماتیک بازدید کنندگان عادی را به صفحه دارای فریم و سایر بازدید کنندگان را که قادر به مشاهده فریم نیستند را به صفحه مطابق با نسخه بدون فریم مرورگر ارجاع دهد.

4- سازماندهی ساختار سایت

سازماندهی دقیق سایت زمان عمل را برای شما حفظ می کند. اگر اسنادتان را بدون فکر در خصوص طبقه بندی پوشه هایتان قرار دهید ، احتمالاً در پایان با یک پوشه بزرگ نامرتب پر از فایل مواجه خواهید شد یا با فایلهای پراکنده در پوشه هایی با نام های مشابه.

روش معمول ایجاد یک پوشه در هارد دیسک است که تمامی فایلها و پوشه های مربوط به سایت را در خود جای داده (پوشه سایت محلی) و ویرایش یا ایجاد اسناد جدید در داخل آن پوشه می باشد.

در مرحله بعد و هنگامیکه آماده انتشار سایت شده اید نیز فایلها را به یک سرور کپی خواهید کرد تا به عموم افراد اجازه مشاهده آن را بدهید.

دراین روش می توانید تغییرات سایت محلی را قبل از دسترس قرار دادن عموم آزمایش کرده و سپس هنگامیکه کلیه مراحل را به پایان رسانید ، فایلهای محلی را به سرور منتقل کرده وتمام سایت عمومی را در یک زمان بروزآوری کنید.

ادامه ...