تبیان، دستیار زندگی
رییس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در حاشیه نشست رونمایی از آثار خطی و قرآن‌های نفیس سده‌های گذشته با تأكید بر لزوم فهرست‌بندی و اطلاع‌رسانی این آثار، گفت: زمانی این مجموعه‌ها و مكتوبات می‌توانند در تألیفات ما نقش‌آفرین باشند كه فهرست‌بندی شوند و ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فهرست‌بندي و اطلاع‌رساني آثار خطي براي تأليفات جديد

مهدی محقق

رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در حاشيه نشست رونمايي از آثار خطي و قرآن‌هاي نفيس سده‌هاي گذشته با تأكيد بر لزوم فهرست‌بندي و اطلاع‌رساني اين آثار، گفت: زماني اين مجموعه‌ها و مكتوبات مي‌توانند در تأليفات ما نقش‌آفرين باشند كه فهرست‌بندي شوند و اطلاعات آنها در اختيار دانشگاهيان قرار گيرد.

دكتر مهدي محقق داماد، عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: آن‌چه در اين‌گونه مجموعه‌ها مشاهده مي‌شود، آثار فكري و ذوقي گذشتگان ماست. فرهنگ ما را اين آثار اعم از ادبي، علمي و هنري تشكيل مي‌دهند.

وي با بيان اين كه مشاهده اين‌ مجموعه‌ها براي نسل جوان بسيار سودمند است، گفت: آنها با ديدن اين آثار و مكتوبات به اين باور مي‌رسند كه گذشته پرافتخاري داشتند، گذشته‌اي كه در آن آثار علمي، ذوقي و هنري فراواني خلق شده است.

عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي خاطرنشان كرد: در سرزميني كه 70 ميليون جمعيت دارد، نسل جوان بايد پشتوانه معنوي داشته باشند و به سرزمين خود علاقه‌مند شوند. آنها با ديدن اين آثار علاقه‌مند خواهند شد.

دكتر محقق‌داماد تصريح كرد: اگر نسل جوان را از گذشته پرافتخارمان جدا كنيم، احساس خلاء و تصور مي‌كند اين سرزمين تهي است و چيزي ندارد، آنگاه همه اشتياقش اين مي‌شود كه از اينجا به جاي ديگري برود، در حالي كه اگر به جاي ديگري برود، خود را در خلاء احساس مي‌كنند.

وي ادامه داد: جوانان با ديدن آثار گذشتگان، پيوندهاي معنوي خودشان را با قرن‌ها پيش بيشتر درمي‌يابند. بايد نسل جوان با اين گونه‌ آثار آشنا و به مملكت خود علاقه‌مند شوند، از گذشته و دانشمندان و تاريخ خودشان اطلاع يابند و به قدر و منزلت ايران واقف شوند.

رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي با بيان لزوم فهرست‌بندي اين كتاب‌ها براي آسان كردن انجام تحقيقات و پژوهش‌ها گفت: زماني كه اين آثار در گنجينه‌هاي نگهداري شوند، تبديل به انبار كتاب مي‌شوند. بايد اين آثار فهرست‌بندي شوند و در دسترس دانشجويان قرار گيرند تا پژوهشگران و دانشگاهيان به راحتي روي آنها كار كنند.

وي با انتقاد از اين كه در گذشته در ايران توجهي به آثار گذشته نمي‌شد؛ به‌گونه‌اي كه مثنوي معنوي را نيكلسون انگليسي تحقيق، ترجمه و چاپ كرد، تصريح كرد: استفاده از آثار، آرا و مكتوبات گذشتگان در تأليف آثار مكتوب ما تأثير فراواني خواهد داشت، البته در صورتي كه كتاب‌ها در دسترس پژوهشگران قرار گيرند. جمع‌آوري و زنداني كردن كتاب‌ها هيچ سودي ندارد.

دكتر محقق‌داماد مجموعه آثار اين موزه‌ و كتابخانه را برخوردار از جامعيتي هنري و علمي دانست و گفت: فهرست‌نويسي، كاتالوگ و معرفي و اطلاع‌رساني اين آثار گام بعدي اين مجموعه‌هاست.

رييس هيات مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي و عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي، در پايان خاطرنشان كرد: اين آثار بايد تحقيق و بررسي شوند. مقالات و كتاب‌هايي درباره آنها نوشته شود تا دنيا از اين آثار با خبر شوند. زماني ايرانيان ارزش آثار علمي و هنري خود را درك نمي‌كردند، لذا اكثر آثار هنري و علمي ما در موزه بريتانيا، موزه سن‌پترزبورگ يا در فرانسه، اسپانيا و واتيكان ايتاليا ديده مي‌شود. بايد زماني برسد ما خودمان ارزش ميراثمان را درك كنيم و قدر آنها را بدانيم.

نشست رونمايي از نسخه‌هاي قرآني و خطي سده‌هاي گذشته، با حضور جمعي از كارشناسان و صاحب‌نظان ديني، فرهنگي، هنري و نسخه‌شناسي در مركز دايره‌المعارف انسان‌شناسي دكتر محمدصادق محفوظي با رونمايي از 13 اثر قرآني و خطي برگزار شد.